Jump to content

Dum tyv

Jon-Kåre

Recommended Posts

For cirka 14 dager siden fikk vi stjålet en 25hk påhenger som er montert på en arbeidsbåt. Båten var utleid og befant seg et annet sted på øya. PÅ onsdags ettermiddag så jeg ut av vinduet på kontoret og så at en av byens mere tvilsome fyrer hadde fått seg ny båt i draghalen. Tok frem kikkerten og så at det dreide seg om samme merke. Kjørte avgårde slik at jeg kom litt nærmere og kunne konstatere at enten sto det 25 eller 35 hk og ringte dermed politiet som kom dagen etter og sjekket om serienummer stemte MATCH. :lol::lol::lol::lol:

Det som er like morsomt er at fyren pleier å legge til ved kaia rett utenfor kontorvinduet mitt når han er og handler slik at han viste neppe hvem sin motor han hadde stjålet.

Ymtet frempå om finnerlønn gjorde han og ettersom han hadde "funnet" motoren :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Henger meg på med en histore.

I 1998 ble båten vår, en Scand Baltic, stjålet på Tjøme. 14 dager etterpå ble den heldigvis funnet forlatt på Høyerholmen inne i Oslofjorden. Kjeltringene hadde "drept" starmotoren med all tjuvkoblingen og demontert den for å bytte/reparere. Eieren av brygga hadde snakket med de og kunne fortelle at det var hyggelige voskne mennseker i 30 åren . To mannfolk, en lys dame, en guttunge på 8-10 år og en langhåret sjæfer. De ba om å få ligge ved brygga et par dager i påvente av ny startmotor.

Heldigvis ble det litt ruskete vær og båten begynte å trekke i brygga, så eieren så den nødvendig å be politiet om å flytte den siden han ikke hadde noen navn å hendvende seg til. Dermed ble båten funnet.

For å gjøre en lang histore kort. Et par måneder etter at vi hadde fått båten tilbake så fant jeg et bankkort med bilde av en lys kvinne i 30 årene bak en av putene. Dette ble selvsagt levert til politiet. Jeg regnet med at saken dermed ville være "piece of cake" for politiet og at kjeltringene ville få sin velfortjente dom.

2 måneder etterpå fikk jeg brev fra politiet med beskjed om at saken var henlagt.

Hva sier man til slikt?

Forbasket ergelig å bli utsatt for tyveri men noen ganger må man jo bare flire..... Her på mine kanter var det en kar som skulle ut til hytta på øya over sundet, kom ned til jolla og fant at den gamle trofaste påhengeren var borte. Ergelig, men motor måtte han jo ha så en spilitter ny ble handlet og montert på. En tid etter

skal vedkommende igjen ut på hytta og hva får han se; jo den nye motoren er stålet og gamle motoren hengt på!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg regnet med at saken dermed ville være "piece of cake" for politiet og at kjeltringene ville få sin velfortjente dom.

2 måneder etterpå fikk jeg brev fra politiet med beskjed om at saken var henlagt.

Hva sier man til slikt?

<{POST_SNAPBACK}>

I sommer fikk en nabo stjålet skjærgårdsjeepen sin. Dagen etter tyveriet, stod stedets lensmann utenfor min nabo med en guttunge i hardt grep, som måtte levere tilbake båt OG be fint om unnskyldning til eier. (Førstegangs forbrytelse, vill ha "litt gøy").

Dette virker bedre enn noe! :lol:

Worse kan fortelle mange røverhistorier om livet på landet i gamle dager da det fortsatt eksisterte "ekte" lensmenn av den gamle skolen. Worse var selv dreng hos en av dem en gang i tiden, og lærte mye av det. MEN det får man helst ta direkte over bordet, akkompagnert av en iskald :drink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Veldig sansen for "Gamle-lensmannens" fremgangsmåte. Tror det kan virke, i alle fall i noen tilfeller.

Kontakt med offer, gjøre opp for seg. Ubehag og avslutning, personliggjøring.

Ellers var det en innbruddstyv på jobben som glemte mobiltelefonen sin, og kom og spurte etter den dagen etter/om morgenen (!). Det var før jeg ankom, for å sjekke videofangsten (overvåkingskamera, ute og inne). De hadde brutt seg inn utenfor alle kameravinkler, og jeg hadde nesten gitt opp. Men så kommer det en aldeles oppsiktsvekkende stygg bil skrensende inn i bildet.. Tyvegodset ble lastet inn. Politiet var hos oss, og jeg rakk ikke brenne ferdig cd-en før de ble tatt. Forhåpentligvis spres ryktet i miljøet, og så hjelper det kanskje litt. Fristende å si noe om skuff, skarpeste gaffel (skje?), men jeg husker ikke hvordan det der var uansett.

Grei opplevelse, etter mange helger med ødelagte dører/vinduer, og mange henleggelser. Overvåkingen betaler seg, og er forbedret i etterkant.

Tja det var kveld og som du vet er det enkelte politikamrer som sliter økonomisk og både jeg og vakthavende så ingen problemer med å vente til dagen etter da det ikke ver noe som helst grunn til at båt og motor skulle forsvinne da tyven bor rett ved der båten lå.

Det er vel og greit å være "tøff og storkjæftet" så lenge man ikke kjenner noe til miljøet nevnte tyv vanker i og tidligere forhold rundt personen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

• 3 år senere...

Kom på en historie fra min ungdom, en av mine venner fikk frastjålet stereoannlegget i ungdomsbilen sin.

Tyven var ingen andre enn broren til en av våre felles venner (altså tyven var bror til felles venn av både offeret og meg...)

Bileieren hadde ikke greid å parkere på tomta hjemme, pga snø/bratt bakke, og latt bilen stå nede ved veien.

Tyver opererer som kjent om natta, men denne tyven var noe sent ute, så nabokona (som var noe tidlig ute) påtraff han på morgenrunden med hunden.

Men, tyven hadde vært så hyggelig og grei, og sagt "god morgen", så hun hadde ikke reagert noe på det... :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Har en fin en jeg også!

For en 10-15 år siden lå vi en kamerat gjeng med ei snekke i stømstad på sankthansaften, Ut på natta kom ei søt jente bort til båten vår og var lei seg for at hun hadde mistet nøkkelen til båten sin, og hun lurte på om vi kunne hjelpe henne med og få startet påhengeren manuelt.

Godtroende som vi var grep vi et skrujærn og ble med jenta bort. Der satt "broren" hennes og ventet. I det jeg hadde fått av motordekselet og var igang med og gjøre et forsøk på og starte hørte jeg oppe på brygga, HVA FAAN GJØR DU I BÅTEN MIN!!

Oi tenkte jeg! her blir det bråk. Jenta og "broren" forsøkte og løpe,men ble stoppet av kameraten min, Heldigvis skjønte eieren av båten hva som hadde skjedd,

"broren" fikk seg først noen karameller og ble sendt med hodet først ut i vannet :flag_sw:

Norske båter er best!

HE HE

En gang tidlig på 80 tallet ble det stjålet en båt med påhenger i Bodø, den uheldige båteier aventerte i avisen under båt ønskes kjøpt : Jeg ønsker meg en rana 17 gjerne med en 40 hk motor :

Etter noen dager ringte det en kar fra ørnes og fortalte at han hadde akkurat den båten han ønsket seg. Turen ble tatt fra bodø og båten besiktiget .BINGO. Kjøperen sa at han måtte inom banken for å hente penger , OK

Banken og lensmanskontoret ligger vegg i vegg :lol::lol:

Jeg hadde en som lusket rundt i butikken mellom reoler og hyller i fjor, jeg fulgte nøye med og gikk etter men så kom det andre kunder og han gikk ut etterhvert. Jeg gikk ut på parkeringsplassen og tittet etter han nedover gangstien. Der fikk jeg se han tok opp et teleskopisk speil med magnet av lommen som jeg tilfeldigvis selger her i butikken. Ble så forbanna så jeg holdt på å eksplodere, løp i fra butikken full i folk, over parkeringen og hoppet over en hekk så kastet jeg meg over han med henda rundt hue på gutten. Bærte han i hue inn i butikken mellom alle som sto lamslåtte og så på og inn på kontoret.

Gutten var nok ikke mer en 13-15 år og var veldig redd. Jeg leksa han inn med alle ord og stavelser jeg har lært og ringte politiet, dette var for å skremme gutten skikkelig. Jeg ringte 5 på 4 og da skulle alle hjem, kunne anmelde om jeg ville... men kan dere ikke bare kjøre innom da og skremme gutten litt spurte jeg; vi holder til 200 meter unna kontoret.. men nope. Stengt er stengt.

Skrev ned navnet på gutten og morra og faren og hele slekta og sa til han at han kunne se te h......å komme seg langt vekk og ikke komme hit noe mer å drive med sånt. Og om han gjorde noe sånt engang til så skulle han få rundjuling. Gutten sto på knea og gråt på kontoret mens alle i butikken var stille som mus. Når gutten gikk slukøret ut mellom alle kundene etterpå, sto alle med alvorlige øyer og tittet på han.

Nå et år etter er gutten her i butikken en gang i uka og handler etter skolen og er blid som ei sol. TIl å med fått morra si til å begynne å handle her. Og ikke noe problem med nasking lengre blandt skolekameratene hans heller. Kan også nevne at alle skolekamertene legger sekker og jakker i fra seg på golvet foran meg når dem kommer inn i butikken.. Dem lærer fort :-)

Hva sier man til slikt?

Typisk Norge! sier man til slikt.. sikkert eneste landet i verden der de kriminelle har flere rettigheter enn offrene.

" Innbrudd anmeldes IKKE, men gjøres opp på stedet "

Det hjalp, ingen flere innbrudd !

Japps, har hørt den før. pleier å funke.. :)

Hjelper også med et skilt med "vokt dem for hunden", og sette ut en STOR matbolle til hund.

stor bolle = stor hund, hund som bite.. uff. da går dem videre til neste.. hehe..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

:boxing::smash: ikke avslør sikkerheten her da.. :giggle:

Jeg har en lav-innehund (les: lavinehund)/dachs (jakthund), og disse flyr rett i fleisen på en grevling om den finner et grevlinghør. Så jeg vil nok ikke si at denne lille hunden er helt ufarlig. hehe..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...