Jump to content

Kobling av batterimonitor i båt med 2 motorer


Tor Øyvind

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en NASA MB2 batterimonitor med 200A shunt. Denne håper jeg å få installert i min Alicraft 31 som har 2 stykk VP 41B motorer. Problemet mitt er at brukermanualen kun viser hvordan man skal koble shunten i en båt med en motor, og jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal koble dette i min båt. Er det noen som kan hjelpe?

 

Her er en oversikt som viser hvordan det er koblet i dag. Den ene motoren er koblet til et startbatteri mens den andre motoren er koblet på forbruksbanken. Jord er felles.

397503778_strmoversikt.PNG.a60a7262ab502f9ece2e7ee151650a4c.PNG

 

Her er et bilde av brukermanualen som viser hvordan man skal koble shunten hvis man har en motor:

nasaManual.jpg.3c08bdb179e959a03e4d799ab6136b94.jpg

Link to post

Du kan koble shunten i MINUS mellom start og forbruk i din første skisse.
Så teller den ut og inn uansett om det går en eller to motorer.

Det eneste "feil" er at motoren som står til høyre i tegningen er koblet til Forbruk.
Så teller BM også strøm som trekkes ved oppstart.
Men siden det vanligvis bare blir noe med <0,5 Ah per start virker det ikke
inn i regnestykket for denne batterimonitoren.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Tor Øyvind skrev 42 minutter siden:

Takk for raske svar! :thumbsup:
 

Så hvis jeg forstår det riktig så skal jeg koble shunten på felles minus etter starterne på motorene som i skissen under?
Vil jeg da få registrert tilførselen fra dynamoen(e)?

 

967764790_strmoversiktmedshunt.PNG.25f1006fc89a48252596ef60db8bd376.PNG

 

 


Nei.
Jeg kan ikke tegne der jeg er nå.

Men venstre i bildet ser du 4 firekanter.
1 står nederst alene, de andre 3 står over den.
Shunten plasseres i minus (sort) mellom den ene og de andre tre.

:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 36 minutter siden:

Men venstre i bildet ser du 4 firekanter.
1 står nederst alene, de andre 3 står over den.
Shunten plasseres i minus (sort) mellom den ene og de andre tre.

:fishing:
Jørg

 

 

Takk for nok et svar Jørgen! :thumbsup:

 

Hvis jeg forstår deg riktig tenker du å plassere shunten på minuskabelen mellom batteribankene, som på tegningen under?

Vil ikke shunten være for liten når man kjører starteren på motoren på høyre side?

 

2047477861_strmoversiktmedshuntver2.PNG.92e1c4c193573b10002fcf5799bb6b44.PNG

Link to post

Ja, det er der jeg mente.

Ang shunt.
Jeg vet ikke hvor mye starteren din drar, sjekk dette i manualen.

Men regner du nå f.eks. 2500W da blir det omtrent 190A med 13V.
Litt mer (f.eks. med 12V), da er det 208A og shunten i faresonen selv
om de fleste shunter tåler litt mer for noen sekunder.

=> IKKE sats på det fordi kanskje er enklere for deg.
Belastningen kan også være mye høyere.
Brenner shunten opp da kan du ikke starte denne motoren.

:fishing:
Jørg


 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har et veldig likt opplegg som deg med 2x VP 41p, men har en forskjell. Jeg starter begge maskinene fra det ene startbatteriet, og bruker forbruksbatteriene kun til forbruk. Lader startbatteri med en dynamo, og forbruksbatteri med den andre. Fjernet en ledning mellom starter og dynamo på den maskinen som lader forbruksbatteriene, som går internt i ledningsnettet på maskinene. Shunt sitter på minus fra forbruk, og blir aldri belastet med startstrøm. Nødbryter mellom batteribankene er ikke på plass ennå, men blir nok koblet utenom shunt.

Link to post

Jeg har ikke installert landstrøm og lader enda, men det er jo noe som kommer (kanskje et solcellepanel også), så kanskje kjekt å tenkte på hvordan jeg skal lade begge bankene. Kanskje flytte ladestrømsfordeleren inn i batterikassa? Grunnen til at jeg har ladestrømsfordeleren etter hovedbryterne er så den ikke skal trekke strøm når båten ikke er i bruk.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei, jeg følger dette emnet med stor interesse da jeg holder på med full ommøblering av batterier, montering av shunt osv... men jeg lurer på en ting;  hvilket program bruker dere til å tegne koblingskjema med??? jeg har prøvd meg på noen, men fikk det ikke til...

 

Link to post
Skipperdrøm skrev On 5.5.2019 at 15.38:

Hei, jeg følger dette emnet med stor interesse da jeg holder på med full ommøblering av batterier, montering av shunt osv... men jeg lurer på en ting;  hvilket program bruker dere til å tegne koblingskjema med??? jeg har prøvd meg på noen, men fikk det ikke til...

 

Nei, det har jeg ikke... skal sjekke det ut... Takker :) 

Link to post
Skipperdrøm skrev On 5.5.2019 at 15.38:

Hei, jeg følger dette emnet med stor interesse da jeg holder på med full ommøblering av batterier, montering av shunt osv... men jeg lurer på en ting;  hvilket program bruker dere til å tegne koblingskjema med??? jeg har prøvd meg på noen, men fikk det ikke til...

 

Tegningen jeg har bruk i denne tråden er tegnet i PowerPoint. Jeg legger ved originalfilen slik at du kan bruke den som utgangspunkt.

Kobling av batterier shunt ver 2.zip

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...