Tor Øyvind Startet 17.April.2019 Del på Facebook Startet 17.April.2019 Jeg har kjøpt en NASA MB2 batterimonitor med 200A shunt. Denne håper jeg å få installert i min Alicraft 31 som har 2 stykk VP 41B motorer. Problemet mitt er at brukermanualen kun viser hvordan man skal koble shunten i en båt med en motor, og jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal koble dette i min båt. Er det noen som kan hjelpe? Her er en oversikt som viser hvordan det er koblet i dag. Den ene motoren er koblet til et startbatteri mens den andre motoren er koblet på forbruksbanken. Jord er felles. Her er et bilde av brukermanualen som viser hvordan man skal koble shunten hvis man har en motor: Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Du kan koble shunten i MINUS mellom start og forbruk i din første skisse. Så teller den ut og inn uansett om det går en eller to motorer. Det eneste "feil" er at motoren som står til høyre i tegningen er koblet til Forbruk. Så teller BM også strøm som trekkes ved oppstart. Men siden det vanligvis bare blir noe med <0,5 Ah per start virker det ikke inn i regnestykket for denne batterimonitoren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Faxen Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Det spiller ingen rolle om du har to motorer, det er jo batteriene, som skal måles. Shunten ligger på felles MINUS. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Joerg Becker Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 NB: Lensepumpen ville jeg koble over på shunten også, slik at den kan oppfatte aktivitet som evt. skjedde der. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Tor Øyvind Svart 17.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2019 (redigert) Takk for raske svar! Så hvis jeg forstår det riktig så skal jeg koble shunten på felles minus etter starterne på motorene som i skissen under? Vil jeg da få registrert tilførselen fra dynamoen(e)? Redigert 17.April.2019 av Tor Øyvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
doctordre Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 If you put your shunt where the purple box is, you can measure the charge and discharge of the batteries. and you will see the result of the dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Øyvind Svart 17.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2019 But wouldn't that require a bigger shunt? The shunt that comes with the BM2 is 200A. Doesn't a starter motor pull 500A or more? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Tor Øyvind skrev 42 minutter siden: Takk for raske svar! Så hvis jeg forstår det riktig så skal jeg koble shunten på felles minus etter starterne på motorene som i skissen under? Vil jeg da få registrert tilførselen fra dynamoen(e)? Nei. Jeg kan ikke tegne der jeg er nå. Men venstre i bildet ser du 4 firekanter. 1 står nederst alene, de andre 3 står over den. Shunten plasseres i minus (sort) mellom den ene og de andre tre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
doctordre Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 you mean where the blue box is? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Øyvind Svart 17.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2019 Joerg Becker skrev 36 minutter siden: Men venstre i bildet ser du 4 firekanter. 1 står nederst alene, de andre 3 står over den. Shunten plasseres i minus (sort) mellom den ene og de andre tre. Jørg Takk for nok et svar Jørgen! Hvis jeg forstår deg riktig tenker du å plassere shunten på minuskabelen mellom batteribankene, som på tegningen under? Vil ikke shunten være for liten når man kjører starteren på motoren på høyre side? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 (redigert) Ja, det er der jeg mente. Ang shunt. Jeg vet ikke hvor mye starteren din drar, sjekk dette i manualen. Men regner du nå f.eks. 2500W da blir det omtrent 190A med 13V. Litt mer (f.eks. med 12V), da er det 208A og shunten i faresonen selv om de fleste shunter tåler litt mer for noen sekunder. => IKKE sats på det fordi kanskje er enklere for deg. Belastningen kan også være mye høyere. Brenner shunten opp da kan du ikke starte denne motoren. Jørg Redigert 17.April.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ttor Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Jeg har et veldig likt opplegg som deg med 2x VP 41p, men har en forskjell. Jeg starter begge maskinene fra det ene startbatteriet, og bruker forbruksbatteriene kun til forbruk. Lader startbatteri med en dynamo, og forbruksbatteri med den andre. Fjernet en ledning mellom starter og dynamo på den maskinen som lader forbruksbatteriene, som går internt i ledningsnettet på maskinene. Shunt sitter på minus fra forbruk, og blir aldri belastet med startstrøm. Nødbryter mellom batteribankene er ikke på plass ennå, men blir nok koblet utenom shunt. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Øyvind Svart 23.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2019 Etter mange gode svar har jeg oppdater koblingsskjema mitt. Da vil startere på begge motorer gå fra et startbatteri og forbruk fra de andre. Jeg har også lagt inn en nødbryter for bypass av shunt slik at hvis jeg må starte fra forbruksbanken så vil ikke shunten brenne opp. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Er du nødt til å ha hovedbrytere skrudd på for å lade batteriene med lader? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Øyvind Svart 23.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2019 Jeg har ikke installert landstrøm og lader enda, men det er jo noe som kommer (kanskje et solcellepanel også), så kanskje kjekt å tenkte på hvordan jeg skal lade begge bankene. Kanskje flytte ladestrømsfordeleren inn i batterikassa? Grunnen til at jeg har ladestrømsfordeleren etter hovedbryterne er så den ikke skal trekke strøm når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 5.Mai.2019 Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 Hei, jeg følger dette emnet med stor interesse da jeg holder på med full ommøblering av batterier, montering av shunt osv... men jeg lurer på en ting; hvilket program bruker dere til å tegne koblingskjema med??? jeg har prøvd meg på noen, men fikk det ikke til... Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 5.Mai.2019 Del på Facebook Svart 5.Mai.2019 Prøvd Tiny Cad? Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Skipperdrøm skrev On 5.5.2019 at 15.38: Hei, jeg følger dette emnet med stor interesse da jeg holder på med full ommøblering av batterier, montering av shunt osv... men jeg lurer på en ting; hvilket program bruker dere til å tegne koblingskjema med??? jeg har prøvd meg på noen, men fikk det ikke til... Nei, det har jeg ikke... skal sjekke det ut... Takker :) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Øyvind Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Skipperdrøm skrev On 5.5.2019 at 15.38: Hei, jeg følger dette emnet med stor interesse da jeg holder på med full ommøblering av batterier, montering av shunt osv... men jeg lurer på en ting; hvilket program bruker dere til å tegne koblingskjema med??? jeg har prøvd meg på noen, men fikk det ikke til... Tegningen jeg har bruk i denne tråden er tegnet i PowerPoint. Jeg legger ved originalfilen slik at du kan bruke den som utgangspunkt. Kobling av batterier shunt ver 2.zip Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Hos meg var det enklere å sette shunten på plussiden. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 25.Mai.2019 Del på Facebook Svart 25.Mai.2019 Tor Øyvind skrev On 13.5.2019 at 10.20: Tegningen jeg har bruk i denne tråden er tegnet i PowerPoint. Jeg legger ved originalfilen slik at du kan bruke den som utgangspunkt. Kobling av batterier shunt ver 2.zip 111 kB · 4 downloads Supert, den også må prøves! Takker ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.