R.O Startet 17.April.2019 Link til dette innlegget Startet 17.April.2019 Fikk akkuratt avbrutt forøyning for 10min siden, da jeg oppdaget at motoren ikke gikk i revers, den går bare fortere fremover. Går heller ikke i fri, på vei til hjemmehavn nå, men ser ikke frem til å legge til uten rev eller fri.. noen som har tips... Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 (redigert) Uten å kjenne motoren og opsettet spesielt, så høres det ut som typisk at girwire har hoppet av, og at kun "gass"-delen er igjen. Det bør (normalt) være mulig å koble gir manuelt, sjekk håndbok. Hvis det er hydraulisk/elektronisk sjalting er det litt verre, men det er minimum en manuell "motorstopp" som tar dieseltilførsel eller lignende. Kan være lurt å finne en enkel brygge å legge inntil, så finne ut av mer før man går til en trang plass. Redigert 17.April.2019 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Finn gearaktuatoren din og sjekk om den beveger seg når noen betjener hendelen mellom forrover/neutral/revers. Om den beveger seg, så er det kabelen som er deffekt/hoppet av. Sjekk i såfall om den har hoppet av ute på drevet eller på aktuator. Om det hadde vært feil med gearaktuatoren din, så hadde du mest sansynlig fått feilkode og motoren hadde stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Har du oplevet hylen eller andre lyde i forbindelse med gearskift inden det skete? Så er det sandsynligvis aktuator, der er dårlig. Eller gearwire. En sidste mulighed kunne være at skifte gearet ved aktuatoren. Du har drev, tænker jeg ? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 DPH drev, ingen ulyd. Ville bare ikke i rev eller fri. Første turen med «ny» båt, Det ble litt hektisk, først gikk vi nesten rett i brygge i 3knop, klarte så vidt å vri den vekk. Deretter var det tilbake til havna, måtte kutte motoren rett før brygga. Kutte litt for tidlig, og det var litt vind, så da drev vi mot steiner på andre siden. Bare å få ut ankeret, fikk rodd over en line å dratt låten på plass. Første jeg gjorde etter overtakelse var rens av kjølesystme og bytting av remmer og løpehjul. Kom fra en problemfrie DC - er litt redd for at dette er forsmak på stor-båt tilværelsen...? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Hva med å kjøre nødstopp på motor når du er nærme å hive tau i land? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Huff, dette hørtes ikke gøy ut. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
bmwmaxi Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Kanskje brudd i kabel/vaier fra aktuator til gir? Hadde samme symptom på annen installasjon, og det var brudd i vaier. Funket bra å skyve til revers, men trakk ikke tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 På det verste i min kamp mot giring på styrbord, så var det så mye motstand i drevet at selv strømpa hadde brudd. Jeg byttet wire to ganger uten suksess. Det som måtte til her var en fullstendig demontering av drevet. Etter montering har alt blitt fint. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.