Jump to content

Wallas 800 - Røyk ut returslangen for parafin

Ovris

Recommended Posts

Hei

Skifta glødetråd på min Wallas 800. Kobla alt sammen og kjørte opp. Plata blir varm, og det tenner lett. Men la merke til at det kom en del røyk ut returslangen som skal gå ned igjen i beholdaren. Er dette normalt? (Sjå bilder)

Er jo et egent eksosrøyr som går ut på sida av båten, trudde dette skulle havne der.

Skal seiast at denne wallasen ikkje har vært i bruk før når vi har eigd båten, pga at den var demontert når vi henta den. Så eg er ikkje 100% sikker på korleis dette henger sammen.

Takker for svar :)

20190417_121145.jpg

20190417_122237.jpg

Helt normalt med røyk i retur på en Wallas 800. Røyken er ikke ren eksos, men fordampet parafin og bittelitt eksos. Returen på denne skal stå ned i en kopp på undersiden av tanklokket, og der går røyken over til flytende form og renner ned i tanken.

Men det ser ut for at det kommer røyk selv om du har skrudd på tanklokket/korken? Det skal være en pakning mellom tanklokk og dunken/tanken.

367204.jpg

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Fredrik_i: Tur og Retur har fri bane og ingen låser heile veien.

Lars H: Den stoppa rett ved inntaket.

Wallas Service: Den koppen har eg på, men den sitte veldig dårlig, so den løsna som oftast og dette ned i parafinbeholdaren. Grunnen til at det kjem røyk når korken er på trur eg er fordi at det er ulike gjenga på korken og beholdaren. Regna med det har stått en original beholdaren i båten en gang i tida. Eg skal sjekke om den pakningen fortsatt er på.

Ovris skrev 20 minutter siden:

Wallas Service: Den koppen har eg på, men den sitte veldig dårlig, so den løsna som oftast og dette ned i parafinbeholdaren. Grunnen til at det kjem røyk når korken er på trur eg er fordi at det er ulike gjenga på korken og beholdaren. Regna med det har stått en original beholdaren i båten en gang i tida. Eg skal sjekke om den pakningen fortsatt er på.

Koppen blir delvis holdt fast ved hjelp av pakningen, så jeg tror du mangler denne.

Gjengene på standard 4 og 5 liters kanner er samme som gjenger i tanklokket. Ser at du har Kemetyl Fritidsparafin på 4 ltr, og gjengene stemmer - med mindre de er skadet.

MorganX skrev 7 minutter siden:

Du har vel også bare brukt kannen som du kjøpte parafinen i, den har nok ikke god nok plast og andre type gjenger.   Det skal vel være en egen orginal Wallas kanne eller lign. som har bedre gjenger en den kannen du bruker nå.

Som sagt: Samme gjenger.

Og:

Jeg har både pakning og komplett tanklokk på lager - alltid

Takker for alle svar :) Eg ordna det midlertidig med gjengetape, så får eg få tak i orginal beholder etterkvart. Kjem ikkje eksos/røyk ut parafinbeholder hvertfall, så då ligge nok det lokket på plass.

Men returslangen har en bøy, så det renner ikkje rett ned igjen i kanna. Gjør dette noke? Alt ser ut til å fungere.. 

20190419_113244.jpg

• 5 måneder senere...
Wallas Service skrev On 20.4.2019 at 19.23:

Som Lars H. sier skal det være fall hele veien ned til tanken.

Sjekket du om du manglet pakningen i skrukorken?

God kveld @Wallas Service

I min båt ser jeg at de som har montert Wallas'en ikke har brydd seg med fritt fall på returslangen. Pga. høyden ved monteringsstedet er det ikke mulig å unngå "vannlås" på returslangen. Er det mulig å la returskangen gå ned på en egen mindre beholder? 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

ikke noe større problem å la returen gå i en egen beholder/flaske. Bare vær obs på at det vil komme litt røyk sammen med returparafin. Dette er for det meste fordampet parafin, men også ørlite eksos/avgass kan forekomme - spesielt i oppstarten. God lufting løser dette.

Wallas Service skrev 43 minutter siden:

ikke noe større problem å la returen gå i en egen beholder/flaske. Bare vær obs på at det vil komme litt røyk sammen med returparafin. Dette er for det meste fordampet parafin, men også ørlite eksos/avgass kan forekomme - spesielt i oppstarten. God lufting løser dette.

Takk for svar, Wallas Service 

Må jeg ha original korken med den koppen som blir nevnt på returbeholderen, eller kan den bare gå rett i beholderen. Og må korken på den opprinnelige beholderen blindes der hvor returslangen gikk tidligere? Eller for å spørre enklere, er det viktig at begge beholderene er helt tette? 

Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI

Begge tanker (drivstoff og retur) må ha en eller annen form for lufting, så du kan ikke blinde hullet for returslangen.

Drivstofftanken fordi det etterhvert vil bli vakuum i tanken. Dette unngås opprinnelig ved at det kommer luft tilbake til denne ved hjelp av returen.

I "returtanken" kan det oppstå mottrykk slik at returen vil etterhvert bygge opp et lite mottrykk slik at returen hindres.

Det er nok med et lite hull på 2-3 mm i returkorken for å unngå mottrykk, men som sagt vil det komme litt damp ut dette hullet før det kondenseres og legger seg som veske i bunnen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...