Ovris Startet 17.April.2019 Del på Facebook Startet 17.April.2019 Hei Skifta glødetråd på min Wallas 800. Kobla alt sammen og kjørte opp. Plata blir varm, og det tenner lett. Men la merke til at det kom en del røyk ut returslangen som skal gå ned igjen i beholdaren. Er dette normalt? (Sjå bilder) Er jo et egent eksosrøyr som går ut på sida av båten, trudde dette skulle havne der. Skal seiast at denne wallasen ikkje har vært i bruk før når vi har eigd båten, pga at den var demontert når vi henta den. Så eg er ikkje 100% sikker på korleis dette henger sammen. Takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 skal ikke komme røyk ut der, har du sjekket at vifte og utlufting fungerer som det skal, skiftet du pakninger på brenner etter at du skiftet glødetråd/spiral Sitér dette innlegget Link to post
Ovris Svart 17.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2019 Hmm.. Vifte går.. Korleis sjekka eg om utluftinga fungera? Skifta en slik "korkpakning" nedi der huska eg, er sikkert nærmare 2 mnd sida eg gjor detta trur eg. Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Det der ser ut som fordampet parafin. Skal ikke komme noe røyk eller damp fra det returrøret, kun flytende parafin. Returen har fritt fall hele veien fra brenner til tank? Ingen s-låser eller andre krumspring på slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Og husk, returslangen skal stoppe like under koken på kannen. Den skal IKKE ned lampeoljen/parafinen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Helt normalt med røyk i retur på en Wallas 800. Røyken er ikke ren eksos, men fordampet parafin og bittelitt eksos. Returen på denne skal stå ned i en kopp på undersiden av tanklokket, og der går røyken over til flytende form og renner ned i tanken. Men det ser ut for at det kommer røyk selv om du har skrudd på tanklokket/korken? Det skal være en pakning mellom tanklokk og dunken/tanken. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ovris Svart 18.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2019 Fredrik_i: Tur og Retur har fri bane og ingen låser heile veien. Lars H: Den stoppa rett ved inntaket. Wallas Service: Den koppen har eg på, men den sitte veldig dårlig, so den løsna som oftast og dette ned i parafinbeholdaren. Grunnen til at det kjem røyk når korken er på trur eg er fordi at det er ulike gjenga på korken og beholdaren. Regna med det har stått en original beholdaren i båten en gang i tida. Eg skal sjekke om den pakningen fortsatt er på. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 Hva slags dekka gjennomføring er det på eksosen? Noen har en hatt som må åpnes. Kommer det eksos ut? Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 Du har vel også bare brukt kannen som du kjøpte parafinen i, den har nok ikke god nok plast og andre type gjenger. Det skal vel være en egen orginal Wallas kanne eller lign. som har bedre gjenger en den kannen du bruker nå. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.April.2019 Del på Facebook Svart 18.April.2019 Ovris skrev 20 minutter siden: Wallas Service: Den koppen har eg på, men den sitte veldig dårlig, so den løsna som oftast og dette ned i parafinbeholdaren. Grunnen til at det kjem røyk når korken er på trur eg er fordi at det er ulike gjenga på korken og beholdaren. Regna med det har stått en original beholdaren i båten en gang i tida. Eg skal sjekke om den pakningen fortsatt er på. Koppen blir delvis holdt fast ved hjelp av pakningen, så jeg tror du mangler denne. Gjengene på standard 4 og 5 liters kanner er samme som gjenger i tanklokket. Ser at du har Kemetyl Fritidsparafin på 4 ltr, og gjengene stemmer - med mindre de er skadet. MorganX skrev 7 minutter siden: Du har vel også bare brukt kannen som du kjøpte parafinen i, den har nok ikke god nok plast og andre type gjenger. Det skal vel være en egen orginal Wallas kanne eller lign. som har bedre gjenger en den kannen du bruker nå. Som sagt: Samme gjenger. Og: Jeg har både pakning og komplett tanklokk på lager - alltid Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ovris Svart 19.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2019 Takker for alle svar :) Eg ordna det midlertidig med gjengetape, så får eg få tak i orginal beholder etterkvart. Kjem ikkje eksos/røyk ut parafinbeholder hvertfall, så då ligge nok det lokket på plass. Men returslangen har en bøy, så det renner ikkje rett ned igjen i kanna. Gjør dette noke? Alt ser ut til å fungere.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 At det er fall hele veien ned til tanken for returslangen skal være svært viktig iht. ekspertene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Som Lars H. sier skal det være fall hele veien ned til tanken. Sjekket du om du manglet pakningen i skrukorken? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
gt19 Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Wallas Service skrev On 20.4.2019 at 19.23: Som Lars H. sier skal det være fall hele veien ned til tanken. Sjekket du om du manglet pakningen i skrukorken? God kveld @Wallas Service I min båt ser jeg at de som har montert Wallas'en ikke har brydd seg med fritt fall på returslangen. Pga. høyden ved monteringsstedet er det ikke mulig å unngå "vannlås" på returslangen. Er det mulig å la returskangen gå ned på en egen mindre beholder? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Wallas Service Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 ikke noe større problem å la returen gå i en egen beholder/flaske. Bare vær obs på at det vil komme litt røyk sammen med returparafin. Dette er for det meste fordampet parafin, men også ørlite eksos/avgass kan forekomme - spesielt i oppstarten. God lufting løser dette. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
gt19 Svart 4.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2019 Wallas Service skrev 43 minutter siden: ikke noe større problem å la returen gå i en egen beholder/flaske. Bare vær obs på at det vil komme litt røyk sammen med returparafin. Dette er for det meste fordampet parafin, men også ørlite eksos/avgass kan forekomme - spesielt i oppstarten. God lufting løser dette. Takk for svar, Wallas Service Må jeg ha original korken med den koppen som blir nevnt på returbeholderen, eller kan den bare gå rett i beholderen. Og må korken på den opprinnelige beholderen blindes der hvor returslangen gikk tidligere? Eller for å spørre enklere, er det viktig at begge beholderene er helt tette? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Wallas Service Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Begge tanker (drivstoff og retur) må ha en eller annen form for lufting, så du kan ikke blinde hullet for returslangen. Drivstofftanken fordi det etterhvert vil bli vakuum i tanken. Dette unngås opprinnelig ved at det kommer luft tilbake til denne ved hjelp av returen. I "returtanken" kan det oppstå mottrykk slik at returen vil etterhvert bygge opp et lite mottrykk slik at returen hindres. Det er nok med et lite hull på 2-3 mm i returkorken for å unngå mottrykk, men som sagt vil det komme litt damp ut dette hullet før det kondenseres og legger seg som veske i bunnen Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
gt19 Svart 5.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2019 Flott, takk for utdybende svar? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.