Jump to content

Bytte septikslanger hjelp til fremgangsmåte

Whiskey

Recommended Posts

Så lukter det dritt, og har kjøpt inn nye septikslanger i dag, 6m til sammen, så skal det byttes... Men tittet nedi septiktanken, og der er det 5 cm med ... Ja du gjetter det sikkert. Fra i fjor.

Og så er utløpet i bånn av tanken. Og jeg vil jo bytte slangen som sitter der, hva gjør jeg?

Tømme tanken først? Ligger på land, 5x50x70 er ganske mye, pumpe det ut med noe? Går ikke mer ut med pumpa som er installert. Stort mannhull.

Eller, lage en propp av smør, tette igjen utløpet og bytte slangen fort som fy for det renner for mye (er nemlig ganske flytende væske)

Eller plan C, som jeg ikke har enda

Eneste jeg vet er at det lukter mye verre nedi tanken enn utenfor (dykket nedi mannhullet og sjekket)

Baltic-pappa

Hei; jeg har selvopplevd erfaring med å tømme en HELT full septiktank;  gjennom mannhullet... Hadde noen hyggelige gjester ombord som byttet bleie på en baby, og som tenkte at våtservietter gikk fint ned i toalettet... jiiizez! Endte selvsagt med at utløpet gikk potte tett (kremt). Jeg gikk til det skrittet at jeg investerte i en ny «maserator», for å tømme mesteparten, som tross alt er ganske flytende. (Jeg lærte samtidig da at hele linfrø ikke gir veldig mye ernæring; siden de fløt som et teppe på toppen av septiken.) Jeg brukte 1in spiro-slanger på inn-/utløp, og rett i en 25liter plastkanne fra Biltema. Viktig; stopp i god tid før plastkanna er full! Så bar jeg denne til bryggens toalett, og tømte det rett i dass, for å være bokstavelig. 

Da jeg ikke fikk ut mer via pumpen, så måtte resten håndgraves (nice!). Jeg fant ut at innvendige vegger i tanken var dekket med et hardt lag, som sikkert var mye urinstein (urin + sjøvann), så jeg jobbet:skrapet med en plastskrape for å få av mest mulig. Dette gikk selvsagt ikke inn gjennom maserator-pumpen, så jeg kjøpte en «fiskeøse», for å skille faststoff fra flytende. Maseratorpumpen gikk tett «hele tiden».

Ved en ny tilsvarene jobb ville jeg kjøpt en membranpumpe, som er mer faststoff tolerant. 

Fiskeøse ja ... ? Nei dere har kanskje rett i at det er tryggest å tømme fullstendig. Får kjøpe noen kraftige gummihansker og sette igang... Heldigvis er butikkene stengt frem til lørdag.

Linfrø er bra for fordøyelsen selv om det går rett gjennom, har det i brødet vi baker hjemme, så regner med at de er i min tank og. Har faktisk et bilde av innholdet av tanken, da jeg brukte mobilen for å få lyst opp og sett oppi, men dere skal få slippe.

Baltic-pappa

Det du har i tanken er snaut 20 liter, stikk å kjøpe deg en våtstøvsuger.

Jeg kjøpe Karcher WD6 Premium på Jula til 1990,-  den er knallgod, men det finnes mindre og billigere varianter.

Da er det bare å suge ut dritten (stoppe i god tid før den er full) og tømme på egnet sted. Veldig fin til å ha mens du holder på med slangeskift også, kan være små rester som du kjapt og enkelt suger opp.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Forslag til plan C:

Vent. 

Sjøsett båten, tøm septiken, spyl gjennom og tøm flere ganger så du er sikker på at det er så rent som du kan få det. Så bytter du slangen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Nå har du en unik mulighet til å få en ren septiktank. Ja, tenk positivt! Glem forslag om å sette båten på vannet å spyle gjennom. Da må du i så fall bruke vann under trykk og båtnaboene vil ikke ha dette ut i havna. Invester i en tørr/våt støvsuger eller en billig membranpumpe. Sørg for god ventilasjon og ta pauser. 

Bestefar skrev 31 minutter siden:

Glem forslag om å sette båten på vannet å spyle gjennom. Da må du i så fall bruke vann under trykk og båtnaboene vil ikke ha dette ut i havna

Jeg hadde ikke i tankene muligheten for å tømme dritten i havna. Tar som en selvfølge at tømming skjer ute til havs der dette er lovlig, eller på en tømmestasjon på land om dette er tilgjengelig. 

Det går helt greit å rengjøre tanken ved å fylle med vann og tømme gjentatte ganger. Vanlig praksis her ombord i forkant av arbeide på septikkanlegget. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 11 timer siden:

Forslag til plan C:

Vent. 

Sjøsett båten, tøm septiken, spyl gjennom og tøm flere ganger så du er sikker på at det er så rent som du kan få det. Så bytter du slangen. 

Fylte opp to ganger med vann før jeg tok den opp, men skulle ikke tro det...

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Eller evt bytte hele tanken, til en moderne tank med innebygget pumpe/kvern, som i tillegg suger fra toppen.

Så slipper en fremtidige problemer med bytte av slanger.

Ja, men da må jeg opp i 6500 på Maritim for å få noe som nærmer seg i str, mye annet å bruke de pengene på. Men ja, hadde vært fint.

nomen skrev for 12 timer siden:

Det du har i tanken er snaut 20 liter, stikk å kjøpe deg en våtstøvsuger.

Jeg kjøpe Karcher WD6 Premium på Jula til 1990,-  den er knallgod, men det finnes mindre og billigere varianter.

Da er det bare å suge ut dritten (stoppe i god tid før den er full) og tømme på egnet sted. Veldig fin til å ha mens du holder på med slangeskift også, kan være små rester som du kjapt og enkelt suger opp.

Hvordan er det å rengjøre en sånn etterpå? Eller bli de sånn at de må stå utendørs etterpå? Hadde vært fint for å fjerne annet søl og feks kjølevæsken som er igjen i kjølen fra fjorårets lekkasje og lensepumper ikke når...

Sea Major skrev for 12 timer siden:

Hva med å spikke seg en propp som passer i utløpet, ta på seg noen lange gummihansker og sette den i fra innsiden, og så bytte slangen...? ??

Jo det ligner litt på plan B, en tre-kon er kanskje tryggere enn smør

Baltic-pappa

Du kan jo prøve med feks denne fra biltema. Kjøpte en sådan jeg til å bruke i båten, da det var litt vann/dritt i kjølen, samt dobbeltbunn etter lekkasje fra vannslanger. Fungere helt fint. Og til den prisen, så kan den kastes når prosjektet er ferdig(om en måneds tid)

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/stovsugere/vatstovsugere/vad--og-torstovsuger-wd-100010-2000034026

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Slurpet opp all dritten i dag med min nye Biltema våtsuger, gikk for den med 30l tank, men da jeg var ferdig, var det bare 10l dritt. Utrivelig å tømme, men fikk det over på kanner. Uansett, superkjekk sak, sugde opp skvetten med frostvæske under motoren jeg aldri har kommet til før (gjorde det først). Må nok kaste våtfilteret, men venter til jeg er ferdig med slangene...

Glemte skikkelig tang, slangene jeg har kjøpt er armerte med tjukk ståltråd (er det egentlig nødvendig?!) fortsetter i morgen...

Takk for hjelpa

Baltic-pappa

Stålspiralen er der for å hindre at slangen kollapser ved undertrykk, "alle" slanger som kan brukes til suging har slikt el.

Den gjør også at slamgen kan legges i skarpe bøyer siden spiralen hindrer slangen i å "knekke" i bøyen.

Så "JA" den er nødvendig.

Som tidligere nevnt, den nye septikslangen fra Hydroscand, er meget lett og fleksibel og anbefales på det sterkeste.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Blæ, så m dagen for å koble opp nye slanger, men ser tanken (alu) har mye tære-skader (utløpsstussen ser slik ut feks)

IMG_20190422_165429964.jpg.7307afe05ef28f84730aebf5dcb92490.jpg

Så jeg gidder ikke sette den inn igjen i slik tilstand, vil det gå an å plaste den inn med epoxy og duk?

Eller skal jeg la være å kjøpe julegaver til barna og kjøpe en plasttank fra maritim til 6500 som ser ut til å kunne passe?

Baltic-pappa

Da var ny takk i hus. Med pumpe montert rett på tanken (https://www.maritim.no/septiktank-112lt-med-pumpe) men hvordan kobler jeg tømmestasjon-tilkoblingen her? Er foreslått en y-ventil i manualen, men står ikke hvor den skal inn. Vil jo helst suge fra toppen... Så ville hatt den mellom pumpa og tanken jeg, men ikke plass til det. 

Står den kan kobles etter pumpa og, men da er det jo tynn slange ut?! Andre som har samme opplegg?

Baltic-pappa

Skal du ha vakuum tømming, så må vel den inn på siden en plass, å ikke samme uttak som når du pumper overbord.

Blir nok ikke gammel pumpen/kvern, om du prøver å suge ut gjennom den med vakuum.

Har sjøl samme tanken, men ikke komt så langt at den er koblet opp med slanger ennå. Men mener jeg leste i monterings anvisningen at en skulle gå inn via siden en plass for tømming til tømmestasjon.

Den Y-ventil som følger med, den er tenkt å bruke mellom toalett og tank, om du vil ha mulighet for å kjøre rett overbord fra dassen, når du er til havs. 

Sitter offshore, så får ikke sjekket hva som står i papirer just nå.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...