Jump to content

Bytte septikslanger hjelp til fremgangsmåte

Whiskey

Recommended Posts

http://matromarine.com/wp-content/uploads/2015/12/KIT-ACQUE-NERE-2013.pdf

Her ser en tydelig at det er klargjort for å koble til på siden, både i topp å bunn. Så kjør vakuum linja inn på siden.

Evt så kobler du Y-Ventil på innløp. Så kan du enkelt åpne når du skal tømme.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Er det samme tanken du linket til? 

Synes den så annerledes ut.. 

I motorbåten har vi en Y mellom tank og pumpe, og landtømming er koblet på der. Fabrikkbygd opplegg. 

I seilbåten har jeg ordna selv. 

Tanken er blizzard med en deilig, stillegående membranpumpe. 

B89A1F00-E96A-4B68-86CD-3ECC86EB194D.png.dd75684c04730107d92d43af953e8920.png

Eget stigerør og premontert stuss for landtømming. 

En langt mindre tank enn din, men det var det jeg fikk plass til. 

Nok om det, du har jo ordna deg en fin tank. 

Bare husk å ordne deg god lufting så tanken ikke imploderer ved landtømming ? 

jeg vet ikke helt om jeg ville montert en ventil helt inne ved tanken for dekkstømming. Skeptisk til hvor lenge ventilen/ kula liker å være kontinuerlig eksponert for septik. 

Eureka skrev On ‎18‎.‎04‎.‎2019 at 11.09:

Kan du ta ut tanken? 

Kapp alle slanger, sett inn kon/ treplugg som man gjerne skal ha ombord uansett, sett på slangeklemme. Demonter tanken og ta den med heim for grundig rengjøringen og inspeksjon 

Synes også at å ta den med hjem er en god ide`, har du ikke vaskerom så stå ved kjøkkenbenken der det er både vann og sluk. Tror helt sikkert at huslyden ellers vil bli glad for det. :giggle::flag_bp:

Eureka skrev for 6 timer siden:

Er det samme tanken du linket til? 

Synes den så annerledes ut.. 

Ja så forskjellig ut enn på bildet. Det er den tanken de selger. De mindre av samme type ser mer ut som den på bildet. Men ville ha 100l minst, vanskelig å gå ned i str ? når man er godt vant...

Okkaby skrev for 17 timer siden:

Her ser en tydelig at det er klargjort for å koble til på siden, både i topp å bunn. Så kjør vakuum linja inn på siden.

Ja blir å gjøre det. Må jo inn i bunn, ellers funker det dårlig, er ikke noe rør ned på innsiden. Dumt de ikke har tilrettelagt til å koble mellom pumpe og tank

Baltic-pappa

• 2 måneder senere...
Whiskey skrev On 27.4.2019 at 10.04:

Får bli å koble den i bunn med en ventil innerst mot tanken. Da er det lett å strupe den om noe går tett eller noe annet gjør at tanken må kobles fra. Vanskelig å få til på noen annen måte. Passet som fot i hose i Scand Balticen gjorde den i alle fall

IMG_20190427_084106549.jpg.32734584838e1f7a8aa53ef83e77426b.jpg

Da har vi vært utpå et par uker, og må bare si dette ikke er noen høydare så langt. For det første, tanken jeg har fått hadde for kort suge-rør innvendig, dette går nok på reklamasjon, var innom Maritim og konstaterte at de tankene de hadde inne hadde lengre rør. Fikser det når sommerferien er over. Jeg må tømme på vakuum-stasjoner for å få det helt tomt via stuss jeg har satt på nederst.

Giveren som følger med er heller ikke bra. Den henger ofte igjen på "full" selv når tanken er tom. Den er basert på tre pinner som kortsluttes av dritten (ser det ut som i alle fall) tipper det blir hengende dritt på den selv etter tømming. Dessuten var det ikke tett rundt giveren, men etter å ha strammet skruene, rundt den, virker det bedre. Kjipt å måtte banke seg frem til om det er helt fullt eller ikke når man ligger innerst på brygga på Koster med 3 utenpå seg. Noen som vet om en Wema-giver feks passer i samme hullet?

Men om ikke det var nok, så lukter det ikke topp. Ikke helt krise, men jeg begynner å mistenke at tanken ikke er gasstett. Om det er selve plasten som puster, eller om det er rundt mannhullet, er usikkert. Har krøpet rundt og luktet over hele tanken, men kan ikke finne noe spesielt sted det siver ute noe (bortsett fra giveren som nå virker OK). Jeg er rimelig sikker på slangeklemmene (doblet opp alle steder) samt stussene, som er tettet godt med Sikafleks i gjengene. Prøvde med gjengetape først, men det ble ikke tett nok. Tror luftingen min skal være OK med 19mm hele veien.

Noen andre med samme tank? Lukt?

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Uffda, trasige greier. Har nettopp hatt ute min tank (hjemmebygd glassfiber-affære) og byttet slanger, og fysj for en jobb. Men deilig når det kom på plass, og ingen lukt foreløpig.

Har ikke måler selv men planlegger å finne en løsning der, men tror ikke en standard wema-giver er noe bedre enn den du har. Det beste er nok ultrasoniske eller andre utenpåliggende greier, som ikke kommer i direkte berøring med godsakene.

Edit: 
Noe tilsvarende med denne kanskje?
https://www.ebay.co.uk/itm/153389191478

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...