Hakkannen
Det er godt at det er gode muligheter for å ta utdanningen En viktig utdanning både for videreutvikling av faget og bevaring av det som er. Får håpe på fortsatt søking til faget og behov for påfyll av trebåtbyggere i årene framover. Det virker som de har fått til et godt trebåtmiljø i Fredrikstad.
Også andre steder i landet tar folk fagbrev som trebåtbyggere, men da er oftest veien til fagbrevet fire år i lærebedrift (i en kombinasjon med enkelte fag fra VGS). En lærebedrift tilfører både utvidet kunnskap og mengdebasert erfaring, men ikke alle er like oppdaterte på regelverk og de forskjellige teknikkene. Derfor tror jeg det er en fordel med et år og to på VGS , som sammen med en god læretid gjør at man får kjennskap til de fleste sidene av faget. Spesialisering kommer etter hvert, det å ha en bred kompetanse fører til en mer allsidig båtbygger.
Dessverre tydelig at markedet har blitt noe snevret inn siden min tid, da jeg gikk linja hadde jeg valget mellom Saltdal, Jondal og Risør. Endte opp i Risør, siden Aust Agder og Rogaland hadde samarbeidsavtale og dette dermed ga mer skolepoeng. Mot slutten av læretiden (på Hundvåg i Stavanger) ble Risør lagt ned, så Saltdal et år eller to etter. Jondal holdt ut en liten stund, men måtte gi opp de også på grunn av lavt søkertall. Trist, da spesielt Saltdal og Jondal var gamle båtbyggerskoler med godt nettverk til lærebedriftene. Saltdal var den første innenfor VGS-systemet. Da en kamerat skulle gå trebåt noen år etter meg endte han opp med å måtte gå på Fosen folkehøyskole et år for å få relevant erfaring som gjorde ham attraktiv for en lærebedrift. Heldigvis ordnet det seg og han fikk gå i lære noen fine år
En ting er sikkert, en utdannelse som trebåtbygger er en allsidig utdannelse. De fleste jeg kjenner som har gått trebåt jobber enten som båtbyggere, både tre og kompositt, eller noe annet innen trearbeid og design. Selv jobber jeg for tiden innen utdanning, men bruker kunnskapen fra tiden som trebåtbygger hver bidige dag, både i jobbsammenheng og privat.