Josteinb
Hei, etter å fått unger på rekke og rad har det nå endelig blitt litt tid til Polar 17 prosjektet som har støvet ned i noen år.
Alt treverket må byttes ut inkludert akterspeilet.
Sånn ser den ut i dag, etter litt jobbing i går.
Jeg trenger litt innspill på materialvalg og byggemetode. Den ribben i bunn, hva slags treverk ville dere brukt, evt hvordan behandlet det? Skal ha ferdig natet teak dørkplater oppå.
Når jeg tar av alt det resterende treverket, inkludert akterspeilet, må skroget da stroppes eller tvinges for å holde formen? Eller holder det å stramme til når nytt akterspeil skal på plass? Er allerede ganske mye bevegelse i skroget etter å ha tatt av mye av treet, og siden akter er helt råttent, så ser for meg at glassfiberen får seg et trøkk hvis den breier seg ut.
Ellers er prosjektet inspirert av de klassiske runaboutene som Riva, Chris Craft m.m, men har en ambisiøs plan om å ikke bruke mer enn 20.000 på prosjektet, så materialvalg blir viktig her.
Hva ville dere brukt til å konstruere sofa-delen og skrogsiden? Skal være teak/mahogny utenpå. Noe vannfast, men lett å jobbe med, hadde vært supert.
Kan legge til at båten i sin tid ble kjøpt for at jeg skulle lære/øve på å pusse opp båt - har alltid likt å følge med på andres prosjekter- men for meg er den beste måten å lære noe nytt ved å gjøre det i praksis.
Takker for alle innspill!