Jump to content

Dårlig 1 år gammelt startbatteri?

jotto

Recommended Posts

Hulda skrev 1 time siden:

Nå kan du legge tenningslåser til listen over mistenkte :-)

Pinkvin skrev 1 time siden:

Har ikke lest alt her på BP, men er ikke til å unngå å legge merke til at tråder som handler om batterier som plutselig avgår med døden lenge før tiden stort sett handler om AMG batterier. 

Jeg husket feil - dette var ikke et AGM-batteri. Det er forbruksbatteriet som er AGM :giggle:

Lars H. skrev for 16 timer siden:

Egentlig litt løselig tatt, men si at starteren drar 200A i 1 sekund så blir det: 200 * (1/3600) = 0,06Ah   Ved 500A 0,14Ah. Om du kinner i et minutt og starteren trekker 500A,  ja da blir det litt mer, faktisk ca. 8Ah. Men selv det fylles fort opp dår en er underveis og dynamoen pøser på.

Min erfaring er derfor at en klarer seg godt med et ganske lite startbatteri bare det har en høy CCA og får godt stell.

Helt enig i din erfaring om et lite startbatteri. Men jeg tenker at startstrømmen på starteren er gjerne 5ganger nominell verdi. Så det var bare tallverdien jeg reagert på. 

Har du målt spenningen på batteriet eller på motoren? For å sjekke om det er batteriet som er dårlig må en måle på batteripolene. Ved å måle på motoren ser en om de5 er dårlig kontakt i ledningsnettet. Ett vanlig problem er for stor motstand gjennom hovedstrømbryteren. Dette fører til lav spenning til motoren selv om batterispenningen er bra. Har ett batteri vært helt uttappet en gang er det stor fare for at batteriet har tatt «kveld»

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...