Ttor Startet 18.April.2019 Link til dette innlegget Startet 18.April.2019 Har fått en del svarte prikker på fenderlist en på gummibåten. Det var litt i fjor, men mye mer nå etter vinteren. Har forsøkt diverse slipende vaskemidler. Liten effekt. Noen som har tips til middel som virker? Eventuelt også til gummibåten forøvrig, da jeg ikke fikk den helt som jeg ønsket. Har søkt etter andre tråder, men ikke funnet noe om prikker på gummi. Kan jordslagfjerner brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Norddron Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Jeg har fjernet slikt med «mirakelsvamp» Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Brukte Autosol på fenderlista på båten vår. Kanskje det funker på jolla også? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Ttor Svart 18.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 1 hour ago, lurvetass said: Brukte Autosol på fenderlista på båten vår. Kanskje det funker på jolla også? Prøvde autosol. Liten effekt. Virker som det sitter inn i gummien. Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 (redigert) Kanskje prøve den metoden her med klorin og dopapir https://www.youtube.com/watch?v=pXDFPkMKef0 Jeg hadde lignede sorte flekker i våtromssonen på badet og det fungerte 100%. Redigert 19.April.2019 av HPF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Prøv bremsevæske på ei fille og gnikk, tenker det forsvinner jeg Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
lurvetass Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Ttor skrev for 10 timer siden: Prøvde autosol. Liten effekt. Virker som det sitter inn i gummien. Da sitter det nok godt ja. Nabobåten på opplagsplassen brukte lynol på fenderlistene. Lynol vil vel delvis løse opp det ytterste laget? Har ikke forsøkt det selv, men er jo sterke greier som løser opp det meste. Hvis du skal forsøke bør du teste forsiktig og skylle med vann for å få det bort etterpå. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
LALUNA II Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 (redigert) Unngå lynol den er skummel på gummibåter Har du prøvd HUGO skurekrem den pleier å vere effektiv mot det meste Redigert 19.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ttor Svart 19.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Ikke testet Hugos, men det var lite effekt av skurende midler generelt. Lynol venter jeg med. Bremsevæske sies å være effektivt på fendere, men neste dag har de fått en annen fasong. Jeg tror det må testes den Klorin løsningen først. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Har også en liten gummibåt som trenger vask. Tenkte å prøve noe som heter Globex 80,brukes til vask av campingvogn og bobil. Vi har en såkalt posemarkise på campingvognen, der overflaten antagelig kan sammenliknes med duken i en gummibåt. Denne ble veldig bra med Globex 80. Kan komme tilbake med rapport når jeg har testet ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 På med gummihansker, spray på pro marine ribshine, fordel det ut med hånda, gni så hardt som det trengs med en "magicsponge" som du har gitt 4-5dusjer jeg ribshine for og få litt glid, spyl av, når båten er knusk tørr, ta litt pro marine protection på en fille og gni all gummien skikkelig inn, så ser den ut som ny Dette er kraftige saker, så jeg pleier å dele opp båten i flere områder som jeg vet jeg rekker og ta på noen minutter, anbefaler ikke og spraye på, for så og la det tørke på gummien Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 På gummi har jeg erfart at aceton virker ganske bra, men på gelcoat og andre flater har saltsyre vært det eneste som har dugd noen ganger (med saltsyre må du selvfølgelig være forsiktig og tørke vekk / umiddelbart skylle med rikelig mengder vann). Hvis det derimot har satt inn i materialet etter det har oksydert og blitt porøst, er det vel ingen vei utenom sliping. Altså våtslipepapir i finere og finere gradering med vanlig polering til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.