Pequod
Tusen takk for alle lykkønskninger! Jeg svarer med én melding blir mye å svare på hver og en!
Er imponert - nok en gang - over all omsorg, entusiasme og kunnskap her på forumet. Dere er gull verdt alle sammen!
Jeg humret litt i går kveld da jeg så meldingen til @Sjøbliss om at den ene Tresfjorden som var solgt... og de påfølgende kommentarene!
Jeg kan love dere alle følgende:
- Jeg kommer til å fortsette å bruke båten så mye som overhodet mulig!
- Jeg kommer til å fortsette med reisebeskrivelser og masse bilder!
- Jeg utvider ikke rekkevidden - det er jo bare snakk om tid og tankfylling - men ja, jeg kommer lengre på kortere tid!
- Jeg planlegger fortsatt kanaltur til Europa - men den blir utsatt i alle fall ett år - jeg vil lære båten mer å kjenne før jeg tar den ut på en slik runde.
- Ja, jeg føler meg mer tryggere med en nyere motor og får mer båtglede av det. Med en slik båt som dette, som er så godt tatt vare på, så behøver jeg heller ikke å skamme meg over båten, noe jeg gjorde de siste par årene med Nidelven, fordi jeg ikke fikk gjort det jeg ville med den og den ikke framsto som presentabel. Med en båt som dette, ikke minst med alle hjelpemidlene - kan jeg slappe av og nyte båtlivet mer. Under sørlandsferien i fjor kjente jeg jo på usikkerheten rundt motoren og var spent på om den kom til å holde - og det gjorde den jo, men nå slipper jeg å ha det i bakhodet hele tiden.
- Hastighet har jo aldri vært noe tema for meg, så jeg kommer fortsatt hovedsaklig til å tøffe rundt i snekkefart, men litt raskere enn før. Under prøveturen i går kom vi jo opp i 17 knop og da kjente jeg at jeg ikke likte meg helt, men det er jo en vanesak. Båten gikk nydelig i rundt 9 knop, så det er vel der jeg for det meste kommer til å ligge.da var det også ganske så behagelig med lite risting.
- Det blir spennende å lære meg bruk av trimflaps og baugpropell, så jeg kommer nok til å bruke litt diesel i begynnelsen på å tøffe rundt og øve meg!
- Båtlivet blir litt mer komfortabelt, men fortsatt økonomisk forsvarlig. Jeg har satt meg i gjeld, noe jeg egentlig hadde tenkt å unngå på grunn av tidligere erfaringer, men jeg puster med magen og vil fortsatt ha en romslig økonomi. Båten vil også bli nedbetalt rimelig raskt. Jeg gikk litt utover de opprinnelige rammene både når det gjelder prislappen og størrelsen på båten, men jeg lever godt med valget og har fortsatt råd til ankerdram og gjestehavnsavgifter!