Jump to content

Valg av familiebåt 30+ fot. Saga, Nimbus, Viksund? Drev/aksling?

Norddron

Recommended Posts

Vi er i ferd med å vokse ut av vår Bella Falcon 26. Ser etter båt i størrelse 30-35 fot. Råd ønskes. Vår bruk er ettermiddager fra april-oktober, helger med overnatting, sommerferier med overnatting. Ikke hatt mange netter i strekk enda, men kan bli aktuelt. Holder til i oslofjorden. Forventet rekkevidde på dagsturer er 30-50 nm. Har ønsker om lengere turer, men viktig for oss å også kunne ta korte turer etter jobb i hverdag osv. Det må altså være lett å hoppe inn i båten, starte motor og puttre ut til et sted hvor middagen kan lages ombord. Vi bruker gjerne  båten MYE.

Det vi liker med Bella er:

-Kan lukkes helt og brukes også i regn og gråvær

-God marsjfart gir god rekkevidde

-Økonomisk i drivstoff

-Takler sjøen veldig bra!

-Lett å manøvere og komme seg til "overalt".

-Ingen kalesjestyr. Lukk luken, steng døren, ferdig.

Det vi savner:

-Mer plass, særlig til å sove for to voksne og to barn

-Større "fellesområde". I Bella blir det ofte oppdelt enten sitter inne eller ute, og med flere på besøk i båten blir det en gruppe inn og en gruppe ute.

Det vi ønsker:

-Båt med marsjfart omkring 20 knop

-Jeg tror jeg ønsker fast aksling. Så lenge jeg kan komme opp rundt 20 knop, behøver jeg ikke plane, og sparer gjerne utgiften ved drevservice/havari/belgbytte+++

-Lukket eller semilukket båt. Ren kalesjebåt har vi ikke overveid. (Selv om vi holder til i oslofjorden)

-Nyere båt (5 år +/-?) for å unngå å bytte alt av slanger, septik, skroggjennomføringer osv osv osv. Plan å beholde ny båt 5+ år.

-Mulighet for solcellepanel (det har vi blitt virkelig glad i, og ligger store deler av sommeren på sted uten mulighet for landstrøm)

Det vi ikke ønsker:

-Flybridge. Vil prøve å unngå vindfanget og ser ikke at vi kommer til å sitte på taket alle 4 over lengere tid. Vil heller sitte inne og ha skyveluke over føreposisjon.

-Dobbel motorinstallasjon

-Masse vedlikehold og rep. av diverse. Tar gjerne motorservice, vask og polering, men ellers vil jeg bruke tiden min på andre ting enn å feilsøke kortsluttninger, bytte kuleventeiler, lappe septiktank, feilsøke ankervinsj++++++

Budsjett: 1-1,5 mill (så ender man erfaringsmessig sikkert på 2 mill)

Det vi har sett på:

-Saga 315, 320,325. Er den stor nok for alle 4?

-Nimbus 320. Pen, dyr. Er den stor nok?

-Skilsø 34 - for dyr..

-Marex 320 - for dyr..

-Viksund 320/340/360 st. cruz. FB og stor. Evt. en HT?

Spørsmålet er om jeg har oversett noe vesentlig her? Er det håpløst å unngå drev? Er det håpløst å kreve tak over hodet? Bør jeg tørre å kjøpe 19-20 år gamle båter (det frister ikke)

Av de du nevner her - og du får sikkert forslag om flere - holder jeg en knapp på Saga 315 og Viksund 340. Flotte kvalitetsbåter. Saga 315 er stor nok for 4; Viksund 340 har en flott plassert 5. køy, om jeg ikke tar helt feil. Viksund 320 opplever jeg av en eller annen grunn som både trangere og mindre enn Saga 315; og jeg synes du får mye mer båt med V340. 

Fast aksling! Er jo alltid en stor debatt, men jeg støtter deg i det.

Nimbus 320 er en flott båt, men jeg opplever den som både trangere og den er ofte altfor dyr, spør du meg.

Lykke til! Båtjakt er spennende greier. Og «seeing is believing»!

mvh Bergen Dørk

Gode betraktninger.

Det markedet bærer preg av nå er at det ble solgt få "større" båter i årene 2011-2016 og at utbudet er mye større av båter på ca. 35 fot av årsmodellene 2005-2009.

En båt som har fått såpass med år på baken har kommet til en alder der bl.a. elektronikk begynner å bli utdatert. Det samme gjelder slanger, bunnventiler osv. Så det kan foreligge en potensiell påkost bare for å få båten opp til det nivået man mener den bør være fuksjonsmessig sett. Men den er jo fortsatt "gammel", noe både løsninger, interiør, farger og materialvalg vil være preg av.

Hva gjelder innredningskonseptene så liker jeg personlig en løsning med bakvegg, god plass på akterdekk med en god kalesje slik at man kan sitte der også på kalde eller regnfulle dager med varmeren på. Sammen med pentry til SB rett innafor døra og buesalong i samme høyde som fører på BB side. Dette er det absolutt mest bruke innredningskonseptet i denne størrelsesklassen og jeg har ikke sett noen radikale motsetninger av dette konseptet som kan kalles for svært vellykket.

Alternativene er pentry "nede" sammen med evt. salong. Slik f.eks. Windy 37 GM har det. Men dette går ut over annen plass og da forsvinner iallefall en trekabinsløsning som alternativ. Vurderinger rundt baderomsløsninger bør man gjøre, har dusjoen tilskrekkelig avlukke fra øvrig bad, er denne evt. på eget rom som "stjeler" ytterligere plass etc.

Det er også stor forskjell i plass og volum på en båt som f.eks. Marex 320 mot en eldre generasjon båt i samme størrelse da skrogform, høyde osv. har endret seg mye de siste årene.

Ville absolutt gått for enmotors, det er usedvanlig dårlig tilkomst for mange av båtene i denne størrelsesklassen til å sette ned to motorer og servicepunktene blir til dels svært utilgjengelige. For ikke å snakke om hvis deler må tas av for overhalinger etc.

Har du vurdert Ardea 34? Viknes 1030?

Dersom ikke drev/aksel er dealbreakeren så kan jo Marex 35 cc være et alternativ. Er kalesjebåt, men med veldig praktisk takløsning som i praksis blir som en takluke i en hardtop ifht åpne/lukke.

https://www.finn.no/144337420

alternativet er samme båt med hardtop/luke og bakvegg. Vet ikke om disse er å få i nyere utgaver. Her er en fra 2004, men løsningen har vel vært den samme frem til ny serie kom for et par år siden.

https://www.finn.no/119683853

Disse har kun 1 motor.

kk

Takk for mange gode innspill. 1030 synes jeg fort blir for dyr, bortsett fra det er den jo super. Aquador 32c er jo et naturlig valg fra bella falcon, men det er ikke flust av dem og ofte tendens til å være overpriset. Marex har mye fint, men tror jeg vil unngå drev om jeg kan. Jeg tror 32 fot og 320 bredde er ganske ideelt for oss. Mulig vi føler det blir for lite etterhvert, men større kan bli problemer med båtplass også. Ardea var spennende, den ha jeg ikke vært oppmerksom på. Viksund 340 er også en god løsning, men må da ha en HT.  Hovedproblemet er jo at jeg ikke bor på Vestlandet. Ser ut til at det kan bli langt å dra for å finne en slik båt som jeg ønsker  

Takk for innspill

Vurdering hittil:

-Viknes 1030 blir for dyr eller for gammel (men ellers en båt som oppfyller mange krav)

-Viknes 930 for liten

-Aquador 32C - lite akterdekk, ofte dyr, men pen båt og godt fartspotensiale. Overveies.

-Saga 325 ser ut til å være perfekt, men muligens for lav marsjfart??? Er vant med 25+ knop, aksepterer 20+ knop, skeptisk til 15+ knop. Er også litt skeptisk ifht tilgang på motor for service, men det er ikke en deal-breaker.

-Nimbus 320 er ute av vurdering, for dyr, og muligens for liten

-Skilsø 34 - Veldig flott, veldig dyr.

-Viksund 340 HT ser fin ut, men så var det spm om hvor mange man finner av de.  (Ja, ser det ligger en i Namsos, men det blir uaktuelt - og over mange budsjetter)

Jakten fortsetter, det er fortsatt veldig tidlig i sesongen

Jeg bryter vel noen av kriteriene dine men jeg ville sett på:

Nimbus 340 Commander

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=142458102

Skorgenes 330 Sonic

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=144400081

Ellers synes jeg det er mange flotte båter som du vurderer! 

Av de over hadde jeg gått for Saga eller Viknes. 

Jeg er en slags gjest

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...