Windy37GM Startet 19.April.2019 Link til dette innlegget Startet 19.April.2019 (redigert) Hei Jeg skal refuge utsiden av targabøylen på min Windy37GM. Der er det glipper som det har vært noe transparente greier som jeg har fjernet idag. Møkkajobb. Så er spørsmålet: Når jeg skal refuge, burde jeg bruke Tec7 transparent eller silikon transparent? Takknemlig for svar mvh Wibdy37GM Redigert 19.April.2019 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Guest Balder.. Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Tec 7 da det sitter fryktelig mye bedre, det slipper aldrig i kantene, masker med maskeringsteip før det påføres og jevn det til etter att det er påført med fingeren, ha olje på fingeren så får du en glatt å fin overflate, dra det ut så det er tynnt ut mot maskeringsteipen å du får en fin overgang. Skal det overmales bruk spytt på fingeren i steden for olje. Maling sitter svært godt på Tec 7 men overhodet ikke på silicon. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 (redigert) Skal ikke overmales, men jeg ønsker at det beholder «fargen» så lenge som mulig. Nå var det en deilig «bedriten-silikon-farge» :-) med olje, mener du matolje? Redigert 19.April.2019 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Steini Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 du kan fint bruke vann med zalo istaden for olje. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Guest Balder.. Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Hvilken som helst olje, men Zalo gjør samme nytten og er renslig, Tec 7 mister ikke fargen, men masker som om du skal lakkere, du får da veldig fine kanter, teipen dras "rullende" av igjen med så skarp knekk som mulig, du får da renest overgang på fugen. Vi prøvde styrken på den for noen år siden med å lime en liten stålplate på ett biltak og løftet bilen med laster 1 døgn senere, grovpusset bare med sandpapir først. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Tec7 er rått. Men det kan være litt gris å fuge med den, nettopp pga den er et godt lim. (limte opp en bil i et betong tak) Men bruker du maskeringstape og utblandet zalo (evt tec7 egen flaske) så blir det bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 http://www.havgapet.com/index.php?showtopic=6086 Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Da ser det ut til at Tec7 muligns blir for hard. Unifix fra Monter er bedre pga bedre shore. Fin link @Kysta. Takk! Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eureka Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Om det er overgang mellom targabøyle og overbygg, hvit mot hvit gelcoat, ville jeg like godt brukt hvit tec7. Synes transparent tec7 gulner for mye, men det kan være mangel på uv som forårsaket det. Brukte trans tec7 på badet i Grandezzaen, og der ble det gult. Men igjen det kan være mye som forårsaker det... er jo en dusjsone. La ny fuge utvendig mellom diverse skrogdeler/ motorventilasjonsrist mm targabøyle, trappedetaljer, rundt hele vinduet på Grandezza 31DC. Brukte hvit tec7. Dette er vel 3 år siden. Fortsatt hvite, men båten stor tildekket når den ikke ligger på vann. Skrapet bort rester, pusset forsiktig med våtslipepapir, renset med tec7 sin spray, maskerte, påførte så lite som mulig, sprayet svært tynt med rensesprayen ihht instruks, og glattet over med glattesparkel. Det er greit å ikke gjøre arbeidet når det ikke er for høy temp. Tec7 skinnherder på 15 minutter. Vann fremskynder herdingen. Småtubene er det bare søl å jobbe med. Så lag deg en oversikt over alle steder som kan ha bruk for refuging og bruk opp patronen. Silicon som produkt har ingen til i båten å gjøre. Medlemmet Vanntro er langt over middels kunnskapsrik om dette. Redigert 20.April.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Tec 7 er favoritten bla til håndtverkere og blikkenslagere, det eneste som holder år etter år i takrenner og på pipebeslag, har selv brukt det i disse sammenhengene siden Tec 7 kom på markedet. Velment råd basert på egen erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Min erfaring er at gjennomsiktig Tec7 ble fort gult. Og det på et område inne i båten som ikke fikk vann eller UV på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Da ble det Novipro Unifix pga shoretallet som tilsier at den er mykere. Etter tips herfra ble det hvitt og ikke transparent. maskerte med god maskeringstape og det ble råfint :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Litt erfaring med Novipro Unifix kontra Tec7: -Unifix er hakket mer klinete. Det kan bli lange tråder med lim fra objektet til limtuppen hvis man ikke tenker seg om. -Unifix er lettere å dra ut med såpevann på fingeren og lettere å bearbeide/polere/glatte ut med «såpefinger». Jeg sliter nesten litt med å se overgangen hvitt stål og limet. Helt rått faktisk. -Tec7 herder nok raskere (bare synsing) -Tec7 er litt tjukkere i konsistensen, Unifix flyter bedre nedi sprekken. Se forøvrig pkt 1. Begge er såkalt MS Polymer produkter. Unifix koster 1/3 av Tec7. 78,- pr tube mot 278,- for Tec7 (Monter Tønsberg litt etter hukommelsen) Nå gjenstår å se hvordan det ser ut om et par år.... Ventepils? :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eureka Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.