Jump to content

Tec7 eller silikon?

Windy37GM

Recommended Posts

Hei

Jeg skal refuge utsiden av targabøylen på min Windy37GM. Der er det glipper som det har vært noe transparente greier som jeg har fjernet idag. Møkkajobb.

Så er spørsmålet: Når jeg skal refuge, burde jeg bruke Tec7 transparent eller silikon transparent?

Takknemlig for svar

mvh

Wibdy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Guest Balder..

Tec 7 da det sitter fryktelig mye bedre, det slipper aldrig i kantene, masker med maskeringsteip før det påføres og jevn det til etter att det er påført med fingeren, ha olje på fingeren så får du en glatt å fin overflate, dra det ut så det er tynnt ut mot maskeringsteipen å du får en fin overgang.

Skal det overmales bruk spytt på fingeren i steden for olje.

Maling sitter svært godt på Tec 7 men overhodet ikke på silicon.

Guest Balder..

Hvilken som helst olje, men Zalo gjør samme nytten og er renslig, Tec 7 mister ikke fargen, men masker som om du skal lakkere, du får da veldig fine kanter, teipen dras "rullende" av igjen med så skarp knekk som mulig, du får da renest overgang på fugen.

Vi prøvde styrken på den for noen år siden med å lime en liten stålplate på ett biltak og løftet bilen med laster 1 døgn senere, grovpusset bare med sandpapir først.

Om det er overgang mellom targabøyle og overbygg, hvit mot hvit gelcoat, ville jeg like godt brukt hvit tec7. Synes transparent tec7 gulner for mye, men det kan være mangel på uv som forårsaket det. Brukte trans tec7 på badet i Grandezzaen, og der ble det gult. Men igjen det kan være mye som forårsaker det... er jo en dusjsone. 

La ny fuge utvendig mellom diverse skrogdeler/ motorventilasjonsrist mm targabøyle, trappedetaljer, rundt hele vinduet på Grandezza 31DC. Brukte hvit tec7. Dette er vel 3 år siden. Fortsatt hvite, men båten stor tildekket når den ikke ligger på vann. 

Skrapet bort rester, pusset forsiktig med våtslipepapir, renset med tec7 sin spray, maskerte, påførte så lite som mulig, sprayet svært tynt med rensesprayen ihht instruks, og glattet over med glattesparkel. 

Det er greit å ikke gjøre arbeidet når det ikke er for høy temp. Tec7 skinnherder på 15 minutter. Vann fremskynder herdingen. 

Småtubene er det bare søl å jobbe med. Så lag deg en oversikt over alle steder som kan ha bruk for refuging og bruk opp patronen. 

Silicon som produkt har ingen til i båten å gjøre. 

Medlemmet Vanntro er langt over middels kunnskapsrik om dette. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Litt erfaring med Novipro Unifix kontra Tec7:

-Unifix er hakket mer klinete. Det kan bli lange tråder med lim fra objektet til limtuppen hvis man ikke tenker seg om.

-Unifix er lettere å dra ut med såpevann på fingeren og lettere å bearbeide/polere/glatte ut med «såpefinger». Jeg sliter nesten litt med å se overgangen hvitt stål og limet. Helt rått faktisk.

-Tec7 herder nok raskere (bare synsing)

-Tec7 er litt tjukkere i konsistensen, Unifix flyter bedre nedi sprekken. Se forøvrig pkt 1.

Begge er såkalt MS Polymer produkter.

Unifix koster 1/3 av Tec7. 78,- pr tube mot 278,- for Tec7 (Monter Tønsberg litt etter hukommelsen)

Nå gjenstår å se hvordan det ser ut om et par år.... Ventepils? :-)

270193AC-ACE4-4D3A-A132-C095DC74EDCB.jpeg.7363a395475fd563588dfacc3c4ee0e4.jpeg

0E82CCE8-65E4-4A77-98E7-2EF6DEF86FF8.jpeg.6a259f9b1fad0a8184fbad6b2cda3347.jpeg

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...