Jump to content

Navman tracker 5500 finner ingen satellitter

Jomes

Recommended Posts

Hmmm. Ligget ute i natt. Som over strevet min GPS med innhente satellitter. Etter ca 30 min dukket de opp. Prøver nå å starte opp igjen, også nå innhenter den satellitter.  Ca 30 minutter nå og ingen funnet. Gårsdagens funn av satellitter dukket opp når jeg slo på. Etter 5 minutter forsvant dem. Skal det nå være sånn etter vinterdvalen?

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Dersom "antennesoppen" er en aktiv GPS, har den innebygget batteri (knappcelle) som skal huske almanakken for hvor satellittene skal være. Det batteriet kan ha tatt kvelden, det er vel en ikke helt ny plotter du har?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei den er ikke ny.eldre sak. Antennespppen er av denne typen. Er denne aktiv? Er det mulig å bytte batteri evnt? Jeg tenkte kanskje at det var noe batteri inne i GPS som har tatt kvelden, dermed forsvant minnet . 

20190421_173403.jpg

20190421_173413.jpg

En slik "sopp" kalles ofte kun for antenne, men denne er en GPS-mottaker med innebygget antenne. Om den har innebygget backup batteri, vet jeg ikke og heller ikke hvor lett den er å åpne om det er dårlig batteri som er problemet. Men kanskje noen andre vet mer? Du kan også Google GPS 1330, kanskje du finner noe der?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ligger utpå nå. Jeg lot gps stå på i hele natt. Da hadde den alle satellitter den fant fra igår kveld. Så starter jeg den på nytt nå idag ...etter 5 min kommer denne mld opp ..se bilde.

20190422_073529.jpg

Jeg har samme plotter i min båt, og jeg har tidvis slitt med det samme. Det er et valg i menyen som er for å resette GPS delen. Etter resett har det fungert for meg. Dette kan nok ha sammenheng med at batteriet som skal holde fix mellom bruk er utladet.

/Baard

• 4 måneder senere...

Har en Navman 5500 uten "soppen" med innebygd antenne sak som fulgte min båt som ikke finner satellitter i det hele tatt. Den er lik din, men når jeg åpnet min så var den antennen (tror jeg) knekt av 2 lodde punkter. Loddet dem på og sjekket kontakten til "klokke" batteriet og det var greit. 

Monterte den på festet igjen og skrudde den på og ikke fanken om det dukker opp noen satellitter. 

Noen nevnte service på dette?

Redigert av Terik88 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...