Jump to content

Yamaha F6CMH kjølevann stigrør skadet i vinter


zainka

Recommended Posts

Har problemer med at det er dårlig kjøling i min Yamaha F6CMH (6Hp) utenbordsmotor.
Mistenker at det har vert slurvet (meg) med konservering i høst og at frysepkt for kjøleveska har vert for høy.

Det kommer vann ut inne i stammen, kan ikke se helt hvor men det går ett stig-rør fra gummimuffen til impeller huset

og opp til ... toppen av stammen. Tror det er her det er problemer, at det har sprekt eller no. Det kommer bittelitt vann ut i en

pistrete stråle fra utløpet til kjølevannet men også en del vann kommer ut inne i stammen..

 

Har koblet fra underhuset og sjekket/byttet impeller. Den pumper vann men det kommer som sakt ikke ut oppe.

Har blåst igjennom stigrøret og hører det kommer luft ut fra kjølevanns utløpet, men dersom jeg tetter utløpet så hører jeg det

kommer luft ut ett sted i øvre del av stammen også . Hvor tett skal dette være?

 

Noen som har erfaring med å skifte dette røret? Har tenkt at i beste fall kan jeg evt. tette det med en krympeslange med lim, men

da må jeg først få det ut fra stammen.  Erfaringer?

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

Så var det ikke nevnte stigrør lell som var defekt, Oppnådde muligens kun avdekking av inkompetanse..

 

Gummimuffen fra impeller og til stigrør satt litt dårlig derrav lekasje i stamme . Fikk fikset det men fortsatt var det ikke noe vann ut fra utløpet til kjølevannet. Men, så ser jeg at denne motoren har jo en fantastisk innretning kalt termostat. Det betyr vel at det ikke vil komme noe vann gjennom kjølesystemet før denne åpner seg, eller?

 

Her må dere som kan mekanikk klarere litt. Når jeg hadde min gamle båt med B20 motor så var det så vidt jeg husker to kjøle sløyfer hvor kjølevannet gikk, det ene kun når termostat var åpen, men det gikk alltid kjølevann i den andre sløyfen. Men hvordan er det på en slik motor som denne min lille påhenger? Har jo spreng-skisse/"exploded view" av motoren men klarer ikke helt å se om det er ett todelt kretsløp (som jeg tror B20 har) eller om det er ett. For dersom det siste er tilfelle kan det vel stemme at det ikke skal komme noe mer enn en pistre stråle ut før termostaten åpner seg ordentlig? Og i såfall vill impeller bare stå og presse vann på måfå intill termostat åpner seg?

 

Hadde jo vert fint om det var slik, for da kan jeg skru skiten sammen i gjen og sjøsette <sigh>

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

Hmm, skal forsøke det i kveld. Jeg satte på ei lita pentry pumpe i går, den klarte ikke å pushe noe vann igjennom, men jeg hadde heller ikke noen lekasje.  Ellers så får jeg se på termostaten og forsøke igjen. Så kan jeg se hvor vannet stopper.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...