zainka Startet 20.April.2019 Link til dette innlegget Startet 20.April.2019 (redigert) Har problemer med at det er dårlig kjøling i min Yamaha F6CMH (6Hp) utenbordsmotor. Mistenker at det har vert slurvet (meg) med konservering i høst og at frysepkt for kjøleveska har vert for høy. Det kommer vann ut inne i stammen, kan ikke se helt hvor men det går ett stig-rør fra gummimuffen til impeller huset og opp til ... toppen av stammen. Tror det er her det er problemer, at det har sprekt eller no. Det kommer bittelitt vann ut i en pistrete stråle fra utløpet til kjølevannet men også en del vann kommer ut inne i stammen.. Har koblet fra underhuset og sjekket/byttet impeller. Den pumper vann men det kommer som sakt ikke ut oppe. Har blåst igjennom stigrøret og hører det kommer luft ut fra kjølevanns utløpet, men dersom jeg tetter utløpet så hører jeg det kommer luft ut ett sted i øvre del av stammen også . Hvor tett skal dette være? Noen som har erfaring med å skifte dette røret? Har tenkt at i beste fall kan jeg evt. tette det med en krympeslange med lim, men da må jeg først få det ut fra stammen. Erfaringer? Redigert 20.April.2019 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
zainka Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Så var det ikke nevnte stigrør lell som var defekt, Oppnådde muligens kun avdekking av inkompetanse.. Gummimuffen fra impeller og til stigrør satt litt dårlig derrav lekasje i stamme . Fikk fikset det men fortsatt var det ikke noe vann ut fra utløpet til kjølevannet. Men, så ser jeg at denne motoren har jo en fantastisk innretning kalt termostat. Det betyr vel at det ikke vil komme noe vann gjennom kjølesystemet før denne åpner seg, eller? Her må dere som kan mekanikk klarere litt. Når jeg hadde min gamle båt med B20 motor så var det så vidt jeg husker to kjøle sløyfer hvor kjølevannet gikk, det ene kun når termostat var åpen, men det gikk alltid kjølevann i den andre sløyfen. Men hvordan er det på en slik motor som denne min lille påhenger? Har jo spreng-skisse/"exploded view" av motoren men klarer ikke helt å se om det er ett todelt kretsløp (som jeg tror B20 har) eller om det er ett. For dersom det siste er tilfelle kan det vel stemme at det ikke skal komme noe mer enn en pistre stråle ut før termostaten åpner seg ordentlig? Og i såfall vill impeller bare stå og presse vann på måfå intill termostat åpner seg? Hadde jo vert fint om det var slik, for da kan jeg skru skiten sammen i gjen og sjøsette <sigh> Redigert 22.April.2019 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Taskeladden Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Skal vel være kontrollstråle selv om du har termostat om jeg ikke tar helt feil. Har du sjekket bruksanvisningen? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Søringen Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Uten termostat vil motoren bruke lengre tid til å komme opp i driftstemperatur. Hat du prøvd å koble fra slange som går mellom motorblokk og utløp sladrestråle? Eller stake opp utløpet med en ståltråd. Kan være så banalt enkelt som at det sitter en saltavleiring et sted der. Har opplevd flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Hmm, skal forsøke det i kveld. Jeg satte på ei lita pentry pumpe i går, den klarte ikke å pushe noe vann igjennom, men jeg hadde heller ikke noen lekasje. Ellers så får jeg se på termostaten og forsøke igjen. Så kan jeg se hvor vannet stopper. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.