Gabi Startet 20.April.2019 Link til dette innlegget Startet 20.April.2019 Bare spørre for å spørre, side båten er ganske ny for meg og mye jeg lurer på. Og siden jeg liker å ha kontroll på ting. La merke til etter sjøsetting og med tom båt at den heller litt mot styrbord. Og så husker jeg ikke om den gjorde det når vi kjøpte den i august i fjor. Og hvorfor gjør den det eventuelt tro? Skjønner jo selvsagt at dersom den er tyngre på stybord at den kan ligge skjevt med klarer ikke å finne argumenter for det. Har noen tilsvarende type og tips? Generator er på bb side, mens 60l vv-bereder er på sb side. Vinsj med 50m kjetting på bb. Vann ligger sentralt foran i midten. 2 D6-310 motorer, og med 780 l diesel sentrert i midten. Selv med jollemotor på bb side heller den. Klarer ikke å skjønne og forstå hvorfor den eventuelt skal helle litt.....? Ikke noe vann i motorom. Kan det være noen skjulte vannlommer som det kan lekke noe inn som jeg ikke ser til vanlig? Hysterisk paranoide? Overtenke ting? Bildet forfra er rett etter sjøsetting, kjørt 200m. Tom båt men full tank. Bildet bakfra er nå på påsketur, du ser litt forskjell på dph-drevene bb og sb. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Hvor er septiktanken plassert? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Sb side ca midten av båten. Btw: Keg har 2*260Ah blybatteier på sb side og 260Ah pluss 2*110Ah på bb, så disse burde vektmessig balansere hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Og septiken er tom? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Jepp, tom... Og kun på 80 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Kjøleskap, bysseinventar, stuverom fylt opp? Hvor mye vekt må du legge på dollbordet for at den retter seg? Redigert 20.April.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 (redigert) Ja, nå er alt fylt opp. Tipper jeg må legge på kanskje 100-150 kg for å rette opp ca. Men det "rare" er at den var skjev i vannet allerede ved utsetting, for akterskipet har jo så mye bæring, og med vekta til to stk D6 motorer og 700l diesel er det veldig mye som skal til for at den rører på seg i det hele tatt. Og med 15kg Bruce anker og 50kg kjetting helt mot bb ville jeg jettet på at den heller skulle ha hellet mot bb. Men ikke har jeg lagt på en masse nye tunge ting i båten heller i vinter så burde ikke være noe med det heller. Eneste jeg har lurt på mht konstruksjon akter er om det er hulrom mellom spissen akter og motorromgulvet? Og hvis det er det om kan noe vann evnt ha kommet inn der på et eller annet vis? For skroget har ikke sandwich-konstruksjon ellers ser det ut som, bare vanlig glassfiber, så liten sjanse for noe de-laminerings problem der. Redigert 21.April.2019 av Gabi Lagt til (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gt19 Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Har du merket noe på toppfarten i år, eller om båten er tyngre å få opp i plan? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Tror du kan se bort fra vannlommer. Det er ikke sannsynlig. Vi snakker nok bare vektfordeling. Å få en båt 100% rett er ikke lett, det varierer med pakking, tanknivåer etc. Om det er et stort problem kan du vurdere å flytte rundt på batteripakker etc. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fyrlykten Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Det virker som det er flere enn deg som har problemer med dette. Var inne på Norsk Bavaria klubb og så litt og konklusjonen der var å flytte på batteripakker og fordele blylodd Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
R.O Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Dette er vel ikke så uvanlig. Mange legger litt ballast i båten, du bør ha masse plass til det i din båt Jeg registrerte dette selv på min nyinnkjøpte Marex 300. Jeg tror den la seg litt skjevt etter at varmrtvannstanken ble fylt opp, den ligger godt ut på BB side. Jeg har enda ikke fylt opp vanntankene mere enn 15-20%, den ligger midt i (venter med dette pga behov for tauing og løft), så jeg vil vente med ev ballast til vanntanke er full, og båten er fylt opp med kjeler, tørrvarer, og div skrot i byssa. Deretter vil jeg se om noe kan flyttes over til andre siden, flytting av vekt fra en side til en annen har dobbel effekt, samtidig som man slipper å dra ombord mere vekt. Jeg har bla en påhengsmotor bak som er plassert ut mot SB siden, denne kan tilsynelatende fint flyttes inn mot midten. Dersom ovennevnte ikke retter den helt opp så blir det litt ballast ut mot BB. Jeg har god plass i motorrommet, men vil helst legge ballast mere mot midten av båten. Har noen skott som ikke er veldig tilgjengelig, og sannsynligvis vil bli lite brukte, her tenkte jeg kanskje legge noen 25kg sekker mørtel el. Vurderer også å fylle noen 10l kanner med mørtel/sement som veier drøye 2kg/l. Disse er enkle å plassere, er relativt skånsomme mot båten hvis de skulle flytte på seg, og er relativt håndterbare. Det beste hadde vært blykuler i 5l kanner, men bly er dyrt. Andre tips til ballast mottas med takk... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Gabi skrev for 10 timer siden: Ja, nå er alt fylt opp. Tipper jeg må legge på kanskje 100-150 kg for å rette opp ca Det er jo det samme som å flytte 75 kg fra den ene siden og over til andre siden. Batterier feks :-) Min Windy ble rettere etter å ha fjernet ut et par batterier :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gabi Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 gt19 skrev for 7 timer siden: Har du merket noe på toppfarten i år, eller om båten er tyngre å få opp i plan? Jeg har ikke testet dette, og antagelig ikke så lett heller akkurat nå med 2*D6-310hk og 40knop i toppfart. Jeg er ikke så kjent med toppfarten heller ennå. Men skjønner godt tanken din! index skrev for 6 timer siden: Tror du kan se bort fra vannlommer. Det er ikke sannsynlig. Vi snakker nok bare vektfordeling. Å få en båt 100% rett er ikke lett, det varierer med pakking, tanknivåer etc. Om det er et stort problem kan du vurdere å flytte rundt på batteripakker etc. Ja, jeg klarer heller ikke å sw for meg hvor dette skal kunne oppstå. Har lett igjennom der vann evnt kan komme. Men som sagt lurer litt generelt siden jeg ikke kunne huske at båten var skjev i fjor....men kjøpte den i august da så ikke sikkert jeg la merke til det heller... Fyrlykten skrev for 6 timer siden: Det virker som det er flere enn deg som har problemer med dette. Var inne på Norsk Bavaria klubb og så litt og konklusjonen der var å flytte på batteripakker og fordele blylodd Det var interessant, ja! Utfordringen min er "bare" at jeg per bå antar at båte burde være ganske lik på begge sider, og heller burde ha hellet mot bb pga aggregat og vinsj med kjetting.... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Windy37GM skrev 25 minutter siden: Det er jo det samme som å flytte 75 kg fra den ene siden og over til andre siden. Batterier feks :-) Min Windy ble rettere etter å ha fjernet ut et par batterier Ja, det er sant. Fjerner man 75 kg på ved å flytte det til andre siden er jo det bedre enn å legge på masse kg som ballast. Windyen også er jo en ennå større båt enn Baven, så ville i utgangspunktet gjettet på at den også burde være ganske rett....Balticen jeg hadde før ble rett etter at jolla med motor ble montert. De siste 40kg fra motoren gjorde utslaget! En Baltic-kamerat med nyere Baltic hadde alle batterier på bb side og den var konstant skjev.... Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 R.O skrev for 3 timer siden: Har noen skott som ikke er veldig tilgjengelig, og sannsynligvis vil bli lite brukte, her tenkte jeg kanskje legge noen 25kg sekker mørtel el. Jeg har også et skott som kanskje kan brukes. Beste er bly som du sier, spørs hvor mye man trenger. For min del trodde jeg som sagt at båten egentlig var rett, men husker ikke helt. Og prøver å finne ut hvorfor den eventuelt ikke er rett nå etter sjøsetting.... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 (redigert) Gabi skrev 20 minutter siden: Windyen også er jo en ennå større båt enn Baven, så ville i utgangspunktet gjettet på at den også burde være ganske rett.... Enda så mye det river i sjela, er nok din større enn min :-) Min er 3,50 bred, din er 3,68. Min er 11,14 lang, din er 11,40 Tyske føtter er svære Glemte jo det helt åpenbare: Fyll barskapet! Redigert 21.April.2019 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eureka Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Alternativt er jo å montere ekstra vanntank Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Windy37GM skrev 1 time siden: Min er 11,14 lang, din er 11,40 .....ikke meningen å dra noen sammenligning! 37 er større enn 35...? Da ble jeg glad jeg ikke nevnte den forlengede badeplattformen ?? Windy37GM skrev 1 time siden: Glemte jo det helt åpenbare: Fyll barskapet! Eureka skrev 26 minutter siden: Alternativt er jo å montere ekstra vanntank Beste felles løsning må vel da være å montere ekstra barskap på bb side og sørge for at den er full! Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Har samme båt som deg,men med 2 d4 motorer,den er helt rett,men jeg har både startbatterier og forbruk på samme side, babord,er en vannvittig oppdrift akterskips på disse båtene,trodde nesten ikke sånn vekt ville forskyve balansen nevneverdig ,men kanskje? uansett hele batteripakka veier omlag 160 kg,,så hvis en tar 80 fra sb over til babord.. kanskje den retter seg? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 jan skrev 1 time siden: trodde nesten ikke sånn vekt ville forskyve balansen nevneverdig Jepp, you nailed it.... Akkurat mine tanker også, derfor jeg lurer på min båt også, spesielt når jeg ikke husker at den var skjeiv ifjor høst. Men har overtenkt ting før, for å si det sånn... Er vel litt slik når man har "ny" båt at man lurer på det meste, før man føler tryggheten for båten. Koster jo litt pæng, så greit å sjekke ut ting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.