pero Startet 21.April.2019 Link til dette innlegget Startet 21.April.2019 (redigert) Så får man av og til utfordringer man kanskje ikke er helt akslet for. I mitt tilfelle er jeg stort sett i stand til å finne nord og syd på et kart, jeg er kartkonstruktør av yrke, og med den egenskapen klarer jeg ofte å finne ut av andre ting også. Her har jeg imidlertid møtt på en utfordring som jeg kanskje kan trenge litt hjelp til. Akslingen mellom mitt VP280DP drev og fjorårets prosjekt, AQ225 V8 VP, gir noen lyder ved turning som ikke er helt etter boka. I høst ble drevet tatt av, med noe møye. Dekslet satt bom fast, men det gikk seg til til slutt. Så var det å få av de 6 boltene som holder akslingen til transom. 3 av boltene gikk greit, de tre resterende var minst like gjenstridige som mine ekskoner, og som med dem, der måtte jeg gi tapt. De ble boret ut. (Det gikk ikke med ekskonene om noen lurte på en slik fremgangsmåte) Så nå skal alt være mer eller mindre løst. I tillegg fant jeg det for godt å løfte motoren litt for å få litt spillerom. Det ble gjort med 2 stk 1.5*3 tom på tvers av motorrommet. De som har mer enn G+ i fysikk fra ungdomsskolen ser allerede her resultatet. Så det ble lagt il en 1.5*3 tom til, uten at det hjalp. Så ble en 4*4 bjelke lagt på toppen og det var mulig å få løftet beistet. Nå trodde jeg i min enfoldighet at det skulle være mulig å få flyttet på huset som inneholder mellomakslingen, men det viste seg å være noe optimistisk. Så der står jeg nå. Motoren er flyttet noe sideveis, men jeg får ikke ut huset og akslingen med det. Så spørsmålet nå er, hvordan gjør man dette? Burde vel vært spurt først kanskje, men som de fleste båtfolk så tror man best selv først, og så innser man at man går på grunn. Spørsmål: Har noen tatt ut og byttet lager på mellomakslingen på VP280DP, og hva er i så fall fremgangsmåten? Må hele transom av? Det er det røde huset jeg vil ha ut altså.. Redigert 21.April.2019 av pero (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Du må skrue løs ringen på utsiden av båten, den som er innenfor belgen. Der er vel 6 bolter til sammen som du skal skrue ut. Skru ut litt og litt på hver bolt så du ikke bøyer dei, da det ligger en tykk O-ring der som vil presse ut ringen etter hvert som du skruer ut. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Jo takk. Det er de 6 boltene som jeg har klart å få ut. Det vil si 3 av dem. De tre siste var slitt/korrodert på hodene så jeg fant ingen pipe som ville passe for å få tak. Endte med å borre av hodene på disse, så alle 6 boltene er nå løs. Spørsmålet da er innover med hele stasen, eller ut med transom? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Om du har fått løs alle 6 skruene utvendig og tatt bort ringen, så skal kåpen være løs. Kåpen skal da inn i båten. Mitt tips er å ta spenntak og sparke den løs fra innsiden i båten. Det er kun en tykk O-ring innvendig og en tykk O-ring utvendig som er i kontakt mellom kåpen og transom. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Men du må mest sansynlig flytte motoren lenger frem først. Det beste er å la kåpen være festet til motoren til den er løs fra transom og så demonterer du kåpen fra motoren til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Takker så mye. Fikk vridd motoren 90 grader og tak av manifold på siden mot drevet. Løsnet bakplata etter en del lirking, så fikk jeg hele stasen ut til slutt. Neste blir å få ut akslingen. Sitter klemring på motorsiden. Den er tatt ut. Har så banket noe fra drevsiden, og fått akslingen ca 2 mm. Sitter det noen andre klemringer noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Korrigerer meg selv her. Etter å ha søkt og lest en stund på nettet så sitter det to låseringer til på akslingen, og de er på motorsiden. Så da må altså tetningsringen der ut først, og så får vi se om det er mulig å få ut begge to. Det ser ut til å være en utfordring, og en god låseringtang med laaange nebb ser ut til å være påkrevet. Er noe slark og ulyder her... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Ser ut for at det ruster rundt svinghjulet. Ville byttet alle tetningsringene rundt akslingen og åpnet litt på starteren for å sjekke for salt og rust. Tidsnok rengjøring og smøring kan spare et starterbytte. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Cerberus Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Det er ikkje påkrevet noe laaang tang til dette. Det er heilt kurrant med normal tang. Det finnes svinghjulshus med både ett og to lager. Den med ett kan i teorien taes ut uten å ta av kåpa men den med 2 må heilt ut. Ellers så vil et rør i diameter tilsvarende ytterring og innerring på lager være et må ha for dette skal gå smidig. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Takk for tipset @mons, starteren var ny i fjor etter renovering av motor. Akslingen var nok dårlig da også, men ble ikke grundig sjekket. Det åpenbarte seg etter sjøsetting og test-tur. Da hørte man tydelig at noe var galt ved dreiing. Rett fram var det ok. Både tetningsringer og lager skal byttes. @Cerberus, takk, da bruker jeg standard låseringtang. Dette er kåpe med to lager, noen tips for å få ut bakre tetningsring? Bare rive den i filler er mitt første alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Det er vel greit nok det. Eg for min del bruker en lang treskrue type 10 cm å peise den akkurat gjennom med skrumaskinen å bare drar ut ringen Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Skruetrikset fungerte godt. Så tetningsring ble fjernet. Første låsering gikk også fint. Andre låsering derimot var noe gjenstridig. Nyinnkjøpt låseringtang fra BT ble for bred sideveis og kom ikke til. Min gamle, og svært slite nebbtang ble redningen. Var fra et verktøysett som ble gitt i premie fra Blodbanken for 20 år siden tror jeg. Fikk modifisert denne med ekstra grep, og litt filing og sliping på kjeftene så måtte ringen gi tapt. Måtte ha litt tilleggshjelp fra annet modifisert verktøy, men jammen fikk jeg det hele ut. Satt en siste ring foran lageret, den røk ved forsøk på demontering, mne den var kanskje sprø fra før. Var en enkel sak å få ut lageret innvendig i kåpa, noen lette slag med ei lekt inn der så kom det ut. Så er det å finne 6206 og 6002 lager, pluss tetningsringer, 35x62x7. Fant det på Storm Halvorsen i Sandefjord, så da er det bare den siste lille låseringen som mangler. Noen som vet hvem som kan ha den? Litt rens må til før montering også... Sitér dette innlegget Link to post
sjarlatan Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Tess, E-Lund, Otto Olsen, Ahlsell, Würth bør alle ha eller kunne skaffe. Bilrekvisitabutikker kan også slumpe til å ha liggende Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 27.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Fant låsering på Tools i Drammen. 17,85 for to stk. Av og til finner man noe somm ikke koster fulle båtlapper. Da blir det montering i dag. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 27.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Så montering er på agendaen. Første lager ble varmet opp litt og sluppet inn på akslingen. Satte dette inn med fett og monterte låsering. Dette gikk glatt. Deretter ble lageret på motorsiden satt inn, varmet kåpa litt først. Og så låsering på den siden. Så var det inn med akslingen fra drevsiden, men først mye fett inn. Kom til at varme sannsynligvis ikke er nødvendig. Litt forsiktig banking med gummihammer var nok til å få aksling med lager på plass. Så inn med første låsering. Var vanskelig å se om sporet var synlig, men alt var ok. Så inn med neste låsering og fylle med fett. Så pakkboksene, eller tetningsringer, simring, hva man nå vil kalle dem. Stusset noe på drevsiden. Gikk for lett inn. Har lest meg til at det skulle være samme på begge sider. Virket ikke helt slik. Motorsiden satt som et skudd. Drevsiden kan enkelt byttes senere, så den får være. Klart til montering i båten igjen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.