zainka
Apropos forhandleren her. Ser han skriver følgende "Dobbeltrad kraftig LEDbar som er oppgitt til vannvittige 400W og 22400L"
Nå er jeg temmelig sikker på at det er krav til at importøren må kunne dokumentere produktets egenskaper. Spesielt for slike parametre som definerer produktet såpass markant som her. Nå fant jeg ikke den aktuelle forskriften jeg var på jakt etter men for bygg så gjelder følgende (Og jeg er temmelig sikker på at tilsvarende gjelder for blant annet lamper og andre elektriske varer, mener det har vert noen saker på dette før)
(1) Produsent/importør/omsetningsledd/forhandler skal sørge for at egenskaper til produkter til byggverk er dokumentert og at produktdokumentasjon er tilgjengelig.
(2) Dokumentasjon skal angi produktets egenskaper i henhold til relevant teknisk spesifikasjon og produktets opprinnelse. Dokumentasjon skal være på norsk eller et annet skandinavisk språk. Det er ikke tillatt å benytte uriktig eller mangelfull informasjon som er egnet til å villede om produktets lovlige bruk i et byggverk eller om produktets egenskaper.
JDDutstyr må altså kunne dokumentere produktets egenskaper OG! det skal være tilgjengelig. Reell effekt og strømtrekk må også kunne sies å være relevant teknisk spesifikasjon for ett produkt som dette. En kommentar som t.d. "som er oppgitt til" er ikke tilstrekkelig til å dokumentere egenskapen til produktet, derimot så kan det villede. Og det er jo bare å se på denne tråden her hva mangelfull dokumentasjon fører til av diskusjoner.