Jump to content

Oppblåsbar kajakk ombord - erfaringer med typer og pris

Tor Arild

Recommended Posts

Hei, alle sammen

Hele familien padler (hav)kajakk. Vi tenker på å "veksle" inn den ene med en oppblåsbar kajakk for å ha med ombord som en kombinasjon av leketøy og til utforskning av skjærgården.

Etter endel sø og lesing av tester på nettet, så er konklusjonen at det er vanskelig å trekke noen god konklusjon. Prisene for en tomannskajakk veksler fra vel 1800 til 11 tusen. 

Viktig for meg er at det er lett å pakke sammen etter bruk, helst ikke for stor formfaktor sammenpakket og ikke minst at det en litt å padle som en kajakk kontra en oppblåsbar robåt. 

De rimeligste ser litt ut som oppblåsbare barnebasseng med kanoform, så de har jeg tenkt å styre unna. De dyreste ser ut som det er laget av gode materialer, men synes det er et stort sprang fra rundt 4-5 tusen til 11 tusen. Er det noen som har gått til innkjøp av en oppblåsbar kajakk og som er villig til å dele sine erfaringer? 

Unga synes det høres ut som en veldig god ide, og kona og jeg ser det som en mulighet for å komme til steder vi ikke tør gå inn med båten og sjekke når vi ikke har med jolla, samt en morsom tursak. 

Mvh

Tor Arild

Jeg har en advanced frame fra West system i Oslo. Det er den første kajakken jeg har padlet, men er veldig fornøyd med den. Rask å blåse opp, og pakke sammen, rettningsstabil og relativt rask, til oppblåsbar å være. Kostet vel rundt 7k. Senere har det blitt to små plast havkajakker fra Seabird 3,6m. De er jo vesentlig raskere, men mener jeg lå på ca 3knop relativt uanstrengt en stille dag i Koster skjærgården med den oppblåsbare. 

Jeg startet padling med en Puffin kajakk. Enkelt og greit. Den går ned i en bag og veier ca 20 kg. Bygges på 15 - 20 min. Demonteres på 10 min. 6 sammenleggbare «teltstenger» presses ut med 6 opplåsbare pølser. Overtrekket holder kajakken sammen slik at den blir stiv. Den er nok betydelig stivere enn en tilsvarende kano pga av trekket som dekker oversiden. Blir selvsagt ingen karbonkajakk, men den er god nok til små turer langs land. I tillegg har den kjøl og får retning. Har padlet rundt Koster med den flere ganger. Tror den kostet 12000 NOK. Har ikke brukt den på flere år etter at jeg satte baken i en karbonsak.

Sushi

Vi har en single og en tandem Advanced Frame. De ligger på dekk oppblåst når vi er ute på 6 ukers sommerferie, men pakker dem sammen ellers. Med den supereffektive pumpa vi har til det oppblåsbare surfbrettet, går det relativt kjapt å pumpe dem opp, men det er allikevel såpass mye jobb at de sjeldent blir brukt utenom sommerferien. 

Vi har lite erfaring med kajakk fra før, men disse fungerer i hvert fall strålende til vår bruk. De er solide og trygge, dvs fine for både unga på 10 og 12 (velter og synker ikke) og det går også fint å ha med hundene på dem (mellomstore cobberdogs). Siden de er myke og relativt lette, er det enkelt å ta dem opp og ned på dekk. Hastigheten er nok endel lavere en en hardplastkajakk, men vi har aldri dårlig tid på ferie:)

Vi har hatt en Intex K1 (for en person) i båten i lengre tid nå, og er meget fornøy. Den fungerer utmerket til "kosepadling" for både de minste og oss voksne. Nå oppgraderer vi og skal i tillegg til K1 ha med oss en K2 (for 2 personer).

Sammenpakket tar de veldig liten plass, og de veier ingenting.  Og ikke minst, de er veldig billige.

Prisene varierer i pris. Og billigst (som jeg har klart å surfet meg frem til) er extra leker.

K2 får en nå til 1058,- ink frakt.

Intex K1

https://www.extra-leker.no/challengertm-k1-kayak-w-86-aluminum-oars-cargo-n

Intex K2

https://www.extra-leker.no/challengertm-k2-kayak-with-8?___store=default&refSrc=9480&nosto=nosto-page-product3

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...