Jump to content

Drev til Volvo Penta DPE 290

Sunseeker 32

Recommended Posts

Jeg har en Sunseeker portofinio 32 1992 modell, kjørte havari på det ene drevet i fjord, kjøpte overhalt drev som ble montert av fagpersonell.

jeg fikk beskjed om å sjekke oljen før utsetting av båt i år. Kan jeg bare vri forsiktig på pluggen i bunnen av drevet for å se at oljen er fin? Eller må jeg bytte helt ny olje osv? Ser man skal skru til med moment osv ?

Selv bytter jeg drevolje hvert år, men det er alltid noen som sier det ikke er nødvendig.

Det er fullt mulig å ta ut tappepluggen og la det renne litt ned i et kar. Det skal i utgangspunktet ikke komme så mye olje for det kommer ikke luft til og dermed vil oljen stoppe å renne på grunn av undertrykket på toppen.

Er oljen ok så er det ikke mye som skal toppes opp etterpå. Det anbefales å bytte o-ring og momentet som skal trekkes til mener jeg er 10 Nm og det er ikke mye.

PS! Jeg er ingen mekaniker, men det ser ut til at det går bra med de to DPE som jeg selv vedlikeholder hvert år.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Supert, det ble byttet olje rett før den ble tatt opp, har kun gått 5 timer på den oljen som er nå. Jeg tar en stor flattrekker og skrur opp til jeg får noen dråper olje og strammer til igjen, det kan umulig skade. Jeg gjør dette kun for å sjekke at olja ser Fon ut og at det ikke er noen lekkasje 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...