Åge Grevlingen
HiWard skrev for 11 timer siden:Som tittelen sier, lurer jeg på om båten min ligger lavt i sjøen med hekken.
1. Dreneringshull i akterspeilet er alltid under vann
Hva er poenget med et dreneringshull som alltid er under vann? Det samler seg jo bare masse dritt oppi der.
2. Er motoren montert (for) høyt?
3.
Det er ikke ubehagelig mange cm opp til kanten av akterspeilet synes jeg.
Som sagt er det fullt mulig jeg lager en greie av ingenting her...
Det er vanskelig ut fra bildene å si om det er noe feil her og nå. Sammenlign med andre båter av samme art.
Men feil kan fort oppstå, så du må føre tilsyn og vedlikeholde båten, og legge merke til forandringer.
Du bør sjekke grundig at det ikke er eller kommer vann inn i bunnen av båten. Gjennomføringen i motorbrønnen, som du har avbildet, og motorboltene er typiske steder hvor det renner inn vann.
1. Poenget med dreneringshull under vann, er at om det ikke hadde vært der så hadde motorbrønn fylt seg helt med regnvann og da hadde båten ligget enda lenger ned.
Ofte ligger det ikke noe poeng eller plan bak løsningene. De fleste båtprodusenter er vel bønder og drømmere, slik at løsningene blir deretter.
2. Motoren tåler nok å stå nede, slik som et drev.
3.Flytt batteriet fast lenger fram. Dreggen og alt annet som veier kan også flyttes, slik at du sover bedre om natta.