Jump to content

Skal bytte forfilter, men hva anbefales?

PiperBill

Recommended Posts

Hvilken av de nye forfiltrene / vann utskiller er mest brukervennlig med tanke på å bytte filteret i farten? Jeg har Baldwin Dahl 200 fra båten var ny i 98. Den fungerer fint og har et stort å glasskuple slik at det er lett å se evt. vann. Men jeg synes det er tungvint å bytte filter på. Tungt å sette sammen igjen og tar langt tid å fylle med diesel før motoren kan startes. Kan fylle den før montering men da er det tungt og vanskelig å få på plass med nesten 4 liter drivstoff inne.. Det går greit når båten står fortøyd men å måtte bytte ut på sjøene hadde nesten vært umulig.

Båten er en Baltic med Vetus motor på 7.3 liter.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 1 time siden:

Jeg har Baldwin Dahl 200 fra båten var ny i 98.

Du bør undersøke nærmere. Baldwin Dahl har en anbefalt kapasitet på 120 GPH 454 liter i timen.

Ett Racor 500FG er veldig likt det du har fra før men har kun kapasitet på halvparten 227 LPM.

Jeg vil heller anbefale deg ett Separ swk2000/10 med kapasitet på 160 GPH. Jeg har 3 stk av disse, Ene er en Kina kopi, også den med turbin av metall ikke noe plastikkk greier.

Det er nok en god grunn til at de har satt inn Baldwin Dahl 200 til den store 7,3 liter steinknusern din.

Redigert av Mix (see edit history)

Det bør vel stå i instruksjonsboken. Indre diameter på tilførselslinjen vil gi deg en indikasjon. Forbruk og retur kan ikke bli større enn det som kan passere der. På Hulda er diesel inn til motor ID ca. 9 mm. Retur fra pumpen ca. 6 mm. Jeg kan kjøre Racor 500 FG med god margin. Som et eksempel. Tar jeg ut 100 hk av motoren, vil den forbruke sånn i størrelsesorden 25 liter/time. Hvis det går like mye i returen, vil det passere 50 l/t gjennom filteret. Så da har jeg utnyttet 1/4 av filterkapasieten. Racor, som også kjører hos meg, har en kapasitet på mer enn dobbelt av 500 FG. Altså, helt bort i natta overkapasitet. Men den er grei å ha om det kommer mye dritt fra tanken.

PiperBill skrev for 20 timer siden:

Kan fylle den før montering men da er det tungt og vanskelig å få på plass med nesten 4 liter drivstoff inne.. Det går greit når båten står fortøyd men å måtte bytte ut på sjøene hadde nesten vært umulig.

Hiv ut den store Baldwin bøtta di og lag en duplex løsning med 2 stk. Separ swk2000-10.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...