Goddis77 Startet 22.April.2019 Link til dette innlegget Startet 22.April.2019 Har en VP 41B motor hvor turtelleren med nr 864022 (mener jeg) er ustabil. Har byttet dynamo nettopp for å se om det hjalp, målt kablingen fra motor til instrument, men uten hell. Turtelleren virker av og til men ikke stabilt. Tipper instrumentet er fra opprinnelsesdato (1991). Noen som har tips? Har spurt om det samme på facebook gruppen for Volvo Penta hvor det har kommet noen kommentarer: Det jeg erfarte da jeg hadde lik motor, er at instrumentet er veldig ømfintelig for høy spenning. Om dynamoen dro på litt, over 14 volt begynte turtelleren å tulle. Om jeg da skrudde på noe som bruker strøm, slik at spenningen droppet, fungerte turteller igjen Tror det er et aldringsproblem med instrumentet. Vil tro at et nytt vil løse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Uregelmessig visning på turteller er ganske typisk om det er dårlig kontakt. Du har vel den standard kabelpakken mellom instrumentpanel og motor. Her er det vel noen plugger som kan ha dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Har byttet kabelsko på kabelen mot dynamoen. Den på turtelleren ser bra ut, men kan jo ikke garantere noe. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 For de som har turteller som er koblet til W så er det er tips som kan være nyttig i dette Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Har fått tilbud på kjøp av et brukt turteller instrument, men vet ikke helt om dette vil løse problemet basert på innlegget her. Hvordan kan jeg teste dette før jeg eventuelt bytter? Noen ganger når jeg starter båten ser jeg at turtallet viser for en periode før det kutter ut, mens andre ganger er den helt død.. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Google litt på potentiometer, og fant denne teksten her på en turteller som Biltema selger: Sitat OBS! Hvis du har problemer med signalforstyrrelser mellom motor og turteller, kan det føre til at turtelleren ikke viser korrekt turtall. Da kan du montere en motstand, 1/4~1W, 1~20K, for å forsterke signalet. Prøv deg frem til du finner riktig motstand ved å koble inn et 20K potensiometer. Blir jo det samme som du skisserte Cerberus. Men spørsmålet blir hvor jeg kan finne et slikt justerbart potentiometer i Bergen? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Har du andre ladekilder tilkoblet når turtelleren svikter? Hvis du har en annen ladekilde som gir en litt høyere ladespenning enn hva dynamo-regulatoren gir så vil dynamoen slutte å lade og dermed mister du også signalet til turteller (W). Dette kan for eksempel være land strøm-lader eller solcellepanel. Et strømforbruk som overstiger ladestrømmen fra en slik kilde vil gjøre at ladespenningen synker slik at dynamoen igjen starter ladning, og dermed så fungere turtelleren. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Goddis77 Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Er solcellepanel i båten ja. Hva kan en gjøre for å kompensere for noe slikt da? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 (redigert) Som Mateco seier: W- utgangen fungerer ikkje når laderegulatoren i dynamoen kuttar ladinga. Dette er eit typisk problem når du har to dynamoar som ladar same batteribank, den same effekten får du om regulatoren for solcellepanelet er litt "hissigare" enn regulatoren i dynamoen. då vil dynamoen sin regulator kutta når batterispenningen vert høg nok. - Du kan testa om det er dette som er problemet ved å setja på ei større belastning når turtalssignalet kuttar. - Lanterner feks. Då vil dynamoen starta på lada igjen når spenninga fell litegrann. Er dette feilen, så er enklaste tiltak å blokkara lading frå solpanelet så lenge motoren går. Redigert 28.April.2019 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 (redigert) Hmm…. Litt trasig hvis turteller kun fungerer på natta og på regnfulle dager! Først bør du finne ut av om solcelle panelet kan være årsaken. Prøv å dekke panelet med et teppe å se om turtelleren da blir stabil ! Redigert 28.April.2019 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Goddis77 Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Er nok denne Sunsei boksen her som er med å styre solcelle panelet tipper jeg. Lurer på om det er mulig å koble dette ut når båten brukes mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 mateco skrev 5 minutter siden: Hmm…. Først bør du finne ut av om solcelle panelet kan være årsaken. Prøv å dekke panelet med et teppe å se om turtelleren da blir stabil ! Er jo også en fin mulighet til å teste dette :) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Hvis Solcellepanelet er årsaken til ditt problem så må det være mulig å lage til en kobling fra tenningsnøkkelen slik at ladning fra panelet brytes når motoren driftes. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Goddis77 Svart 28.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 mateco skrev Just now: Hvis Solcellepanelet er årsaken til ditt problem så må det være mulig å lage til en kobling fra tenningsnøkkelen slik at ladning fra panelet brytes når motoren driftes. Godt poeng. Her må det taes en tur med båten snarest og se hva en finner ut :) Takker for gode tips! Her kunne jeg fort kjøpt meg deler som godt mulig ikke hadde fikset noen ting :) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Legge et teppe over panelet fungerte ikke dessverre. Jeg tror kablene går direkte fra solcellepanelet til boksen som vist på bilde over, for deretter å gå direkte til batteriene. Ingen bryter mellom som jeg kunne se. Skal mest sannsynlig på tur i morgen, så kan muligens teste med å koble ut sikringene til panelet. Får se om dette hjelper :) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Goddis77 skrev for 23 timer siden: hvor jeg kan finne et slikt justerbart potentiometer i Bergen? Hvis det viser seg at dette kan hjelpe, så kan du finne det i f.eks. en kassert radio/forsterker. Volumpotmeteret ligger så og si alltid i området 10~50 kΩ. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Har ikkje f.eks Kjell&company butikker i Bergen. De har vel denslags Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Tenker jeg kjører solcelle teorien først, så blir det denne i runde to ? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 1.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2019 Testet med å ta ut sikringene til solcelle panelet i dag. Ikke noe bedre resultatet av dette. Ser at når jeg starter motoren så går turtallet opp litt i starten for så å ikke respondere mer. Kan jeg da anta at selve instrumentet er ok, og at kanskje potmeter er neste vei å gå? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2019 Testet med potmeter i dag for å se om det kunne hjelpe. Null endring på situasjonen dessverre. Det som er rart er at av og til så går turtall viseren opp og virker for noen sekunder, så dør den igjen. Er dette indikasjon på at denne kan virke, eller er det rett og slett denne som er defekt? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 6.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2019 Kjøpte meg til slutt et nytt wema instrument. Koblet til, kalibrere til ca 700 omdreininger som skal være på motoren. Testet med litt under maks fart og turtallet matcher manualen ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.