Jump to content

Yanmar 8LV 320 hk minker litt av kjølevæsken i ekspansjonstanken

Vardholmen

Recommended Posts

Hei har en Viknes med en yanmar 8LV 320hk gått ca 630t 2015 Mod

har lagt merke til at det minker litt av kjølevæsken i ekspansjonstanken, har etterfylt opp til max merket men etter noen timers kjøring så kan jeg se at nivået har gått ned til midt mellom maks og min merket, motor var kald når jeg etterfylte, og kald når jeg sjekket nivået.

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Yanmar 8LV 320 hk". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Prøv å la være å etterfylle og se om nivået endrer seg da. Det er ikke uvanlig at ekspansjonstanken er for liten om varmtvannstank mm er montert, da vil vann  presses ut om man fyller den til max.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Fant rester av kjølevæske i kjølen,  sjekket slangeklemmer, det var mange som måtte trekkes til, spor av inntørket væske på disse stussene så jeg Antar at det presser seg ut når trykk/temp øker ver belastning.

• 2 år senere...

Hei.

Jeg har 2 x yanmar 8LV 370hk gått ca 600t med samme ploblem.

Jeg må stadig etterfylle kjølevæske på begge motorene, men ser ingen tegn til lekasje noen plass. På den ene motoren har jeg varmtvannstank og på den andre defroster.. 

Er den noen som har en god forklaring på dette?

Jeg har en Yanmar 4JH-DTE og der skal ca 1/4 del av ekspansjonstanken være fylt opp når motoren er slått av etter tur. I manualen så står det at man ikke skal fylle på her, men i toppen av motoren. Hvorfor vet jeg ikke. Men den skal aldri være full visstnok, da det tyder på at noe er galt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...