Petterøe Startet 22.April.2019 Link til dette innlegget Startet 22.April.2019 (redigert) Prosjekt stripping av bunnstoff: Etter å ha prøvd dobbel behandling med Owatrols malingsfjerner Dilunett, kan jeg bare råde alle til å la være. Masse gris, null effekt. Den gamle bunnsmurninga ble faktisk bare enda grovere i teksturen. Dilunett klarte slett ikke å håndtere ETT lag bunnsmurning. Så jeg måtte ta skrapen fatt, og fant da 4-5 forskjellige lag. Dilunett blir i mine øyne nesten på grensen til juks. (Jeg bruker forøvrig alltid Owatrol oljer!) Har altså skrapet i 5 -6 stive timer i dag, og har nå funnet tilbake glemte muskler og sener som døde i sofaen for mange år siden ? Jeg var nøye med skrapinga, men kom slett ikke ned på gelcoaten, bunnen er blå/hvitspraglet, men jeg ser ikke at mer kan taes med skrape. Primer er altså det som opptar hodet nå, og jeg leser i litt eldre tråder her inne at ALT av gammelt bunnstoff (100%), må vekk. Det ser jeg på som problematisk, uten å gå til kalkblåsing. Dilunett er ihvertfall uaktuell! Så studerte jeg litt på Seajets primere. De har kommet med et produkt, Seajet 015 Underwater Primer. Denne er 1 komponent, og skal være vel utprøvd før lansering. Det 'unike' med denne er bindeevnen mot alle mulige gamle bunnstoff (også teflonbaserte), og den skaper membran med knallfeste for nytt bunnstoff. Om dette stemmer må jo dette produktet treffe mange bruksområder! Noen som har prøvd denne primeren (allerede)? Redigert 22.April.2019 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Men du har ikke prøvd bunnstofffjerner ? Hempel sin fungerer bra. Seajet primeren er bra den, jeg har prøvd den på 15båter så langt Men man kan vel ikke stole på en som har seajet briller, nøkkelkniper, spinners osv osv Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 23.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 (redigert) Takk for responsen. Dilunett markedsføres som bunnstoffjerner. Den funka ikke på min båt. Tok Hempel produktet flere lag med gammelt bunnstoff? Poenget med Seajet 015 er at den er helt ny, og markedsføres med at man ikke er avhengig av fullstendig nedstripping av gammelt bunnstoff/primer. 015 skal binde opp mot gammelt bunnstoff. Jeg sluker ikke alt Seajet folka sier. Det er derfor jeg spør om noen her inne har er erfaringer med 015. (Seajet 015 er dog så nytt enda, at få her inne har erfaring med denne primeren?) Redigert 23.April.2019 av Petterøe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Radical4 Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Står i akkurat samme problemstilling som deg. Bunnstoffet flasser av og tenkte jeg måtte til med skrapa. Var innom maritim han solgte meg owatrol sin dilunett. Det som da er igjen etter behandling med dette det får bare være der sa han. Båten ser ikke ut nå, men jeg tar han på ordet og klasker på litt seajet 015 før jeg går over og legger nytt bunnstoff. Vist det ser helt galt ut ved opptak til høsten så får jeg bare skrape og pusse bort alt slik at jeg begynner med blanke ark. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.