Jump to content

Tysse 6257, er det ok med 20fot, 1 tonn?

Johnsenjohnandre

Recommended Posts

StåleK skrev for 3 timer siden:

Har du på transportsikring på trim? Mange meninger om det er nødvendig eller ei, men det er stor belastning på trimsylinder hvis du kjører med motor rett ut. Det er en relativt dyr del hvis du kjøper den originalt så jeg tenker det kan være greit å skåne den mest mulig.

Hvor er det stor belastning når den er opptrimmet. Min erfaring er at dei aller fleste motorer er temmelig nøytrale i vekt når dei er helt opptrimmet. Jeg skiftet trimsylinder på min Mercury 135hk og når motoren var helt opptrimmet, så var også den temmelig nøytral i vekt. Kansje den var 4-5 kg i overvekt på motorsiden når den var helt oppe. Jeg tror presset mot trimsylinderen er maaaaaange ganger høyere når du for eksempel drar båten opp i plan, og jeg har hvertfall ikke klart å kverke noen trimsylindere av det. 

Tipper du kjører med litt overvekt. Hvis båtens tomvekt er 820kg, motorens tørrvekt er 179kg og du drasser på det vanlige utstyret som tauverk, dregg, fiskeutstyr, kalesje, instrumenter/plotter, noen liter bensin, olje osv, havner du fort  over hengerens nyttelast.

Dog kan du trekke fra kulevekten, siden den belaster bilen.

Belastningen på trimsylindere ved opptiltet motor er null.

Derimot kan belastningen på tiltsylinderen bli vesentlig større enn denne er beregnet for.

Det står gjerne i manualene til påhengere, at man aldri skal transportere båten med opptiltet motor, uten å avlaste tiltsylinderen.

Her er det stor bakkeklaring. Om du ikke vil avlaste tiltsylinderen, hva med å tilte ned slik at trimsylinderene tar vekta? 

Som bellen skriver, er trimsylindere solide saker. :)

Takk for god respons. 

Det er trimavlaster på motoren som jeg kan vippe ned om nødvendig. Båten ble satt ut i sjøen igjen. Bildet er kun for å få noen meninger ang hengeren. Båten blir selvfølgelig sikkert før evt transport :thumbsup:

Poenget var egentlig om jeg skulle ha hengeren eller levere den tilbake til selger. Noe som ble avtalt når jeg hentet den :smiley:

Men nå beholder jeg den. Takk igjen for svar folkens ?

Det gikk vel ikke helt frem at du hadde denne muligheten, jeg oppfattet det slik at du hadde en henger du ellers måte selge (med tap)  Du vil kjøre med en del overlast her og jeg ville bytt til en større om du har mulighet. Båten er oppgitt til 920 kg, motoren veier vel rundt 200, drivstoff, dregg, og annet utstyr et par hundre kg til. Tipper du ender opp nærmere 1400kg. Kjøp en henger som er beregnet på den vekten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...