Johnsenjohnandre Startet 23.April.2019 Del på Facebook Startet 23.April.2019 Hei, har nylig kjøpt meg en Tysse modell 6257 fra 2011 som har nyttelast på 1020 kg. Båten som skal på hengeren er en GeMi 625 på ca 20 fot og rett rundt 1 tonn med motor. Hva tenker dere utifra bildene ? -John Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Hvor skal du? Rundt hele Norge eller hjem i hagen? Sitér dette innlegget Link to post
Johnsenjohnandre Svart 23.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2019 Hei, Takk for svar. Blir ikke lange turene. Fra Avaldsnes hvor jeg bor til Haugesund for evt service, men ikke noe lengre. Det er snakk om 8-9 km... -John Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 23.April.2019 Del på Facebook Svart 23.April.2019 Ser ut å gå bra, hvis du får nok kuletrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Du burde vel egentlig hatt en 6261.... Vekt er nok ok, men tyngdepunktet blir for langt bak. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 (redigert) Litt i snaueste laget, men til ditt bruk går det vel bra. På min er det mulig og løsne akslingen og dra den lenger bak for og flytte tyngdepunktet. bare husk og merk av hvor den står så den blir flyttet like mye på begge sider. Løsner klemmene og drar den bakover med jekkestropper. Redigert 24.April.2019 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johnsenjohnandre Svart 24.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2019 Hei igjen, Har nå veid kuletrykk med badevekten. Ligger på ca 90kg på kroken ifølge vekten. Tror nok dette går bra? Mvh John Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.April.2019 Del på Facebook Svart 24.April.2019 Det høres bra ut. Husk å sikre båten godt, så blir dette bra. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Har du på transportsikring på trim? Mange meninger om det er nødvendig eller ei, men det er stor belastning på trimsylinder hvis du kjører med motor rett ut. Det er en relativt dyr del hvis du kjøper den originalt så jeg tenker det kan være greit å skåne den mest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 StåleK skrev for 3 timer siden: Har du på transportsikring på trim? Mange meninger om det er nødvendig eller ei, men det er stor belastning på trimsylinder hvis du kjører med motor rett ut. Det er en relativt dyr del hvis du kjøper den originalt så jeg tenker det kan være greit å skåne den mest mulig. Hvor er det stor belastning når den er opptrimmet. Min erfaring er at dei aller fleste motorer er temmelig nøytrale i vekt når dei er helt opptrimmet. Jeg skiftet trimsylinder på min Mercury 135hk og når motoren var helt opptrimmet, så var også den temmelig nøytral i vekt. Kansje den var 4-5 kg i overvekt på motorsiden når den var helt oppe. Jeg tror presset mot trimsylinderen er maaaaaange ganger høyere når du for eksempel drar båten opp i plan, og jeg har hvertfall ikke klart å kverke noen trimsylindere av det. Sitér dette innlegget Link to post
Skallebank Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Tipper du kjører med litt overvekt. Hvis båtens tomvekt er 820kg, motorens tørrvekt er 179kg og du drasser på det vanlige utstyret som tauverk, dregg, fiskeutstyr, kalesje, instrumenter/plotter, noen liter bensin, olje osv, havner du fort over hengerens nyttelast. Dog kan du trekke fra kulevekten, siden den belaster bilen. Belastningen på trimsylindere ved opptiltet motor er null. Derimot kan belastningen på tiltsylinderen bli vesentlig større enn denne er beregnet for. Det står gjerne i manualene til påhengere, at man aldri skal transportere båten med opptiltet motor, uten å avlaste tiltsylinderen. Her er det stor bakkeklaring. Om du ikke vil avlaste tiltsylinderen, hva med å tilte ned slik at trimsylinderene tar vekta? Som bellen skriver, er trimsylindere solide saker. :) Sitér dette innlegget Link to post
Johnsenjohnandre Svart 25.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2019 Takk for god respons. Det er trimavlaster på motoren som jeg kan vippe ned om nødvendig. Båten ble satt ut i sjøen igjen. Bildet er kun for å få noen meninger ang hengeren. Båten blir selvfølgelig sikkert før evt transport Poenget var egentlig om jeg skulle ha hengeren eller levere den tilbake til selger. Noe som ble avtalt når jeg hentet den Men nå beholder jeg den. Takk igjen for svar folkens ? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Det gikk vel ikke helt frem at du hadde denne muligheten, jeg oppfattet det slik at du hadde en henger du ellers måte selge (med tap) Du vil kjøre med en del overlast her og jeg ville bytt til en større om du har mulighet. Båten er oppgitt til 920 kg, motoren veier vel rundt 200, drivstoff, dregg, og annet utstyr et par hundre kg til. Tipper du ender opp nærmere 1400kg. Kjøp en henger som er beregnet på den vekten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.