dsm Startet 24.April.2019 Link til dette innlegget Startet 24.April.2019 Som emnetittel sier lurer jeg på om det er mulig å splitte signal fra aktiv gps antenne (NMEA0183) til flere brukere. Såvidt jeg har forstått er det kun enveis kommunikasjon fra antennen til brukere. Jeg ønsker i utgangspunktet å fordele signal til to kartplottere og en vhf fra en og samme antenne. Antennens 3 tilkoblinger er +12 V, GPS output og ground. Tenker jeg riktig når jeg tror det er mulig å koble inn to ekstra ledere på GPS output og gnd og rute disse til hver sin enhet? dsm Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Hvilket merke er utstyret ditt? Hvis GPS-antennen snakker ren NMEA0183 kan du trolig bruke en NMEA-multiplexer, som splitter signalet til flere mottakere. Det er kanskje mulig å seiekoble dingsene hvis alle snakker f.eks. SeaTalk (Raymarine-utstyr)? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Snekkefart Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Normalt skal et NMEA0183 ut signal kunne gi signal til 3 forskjellige mottakere. Kobler da i parallell. Dette er forutsatt at ingen av mottakere trekker/belaster unormalt mye. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Jeg har splittet på 4-5 mottakere og det har også funket.......tiden innen jeg gikk over på NMEA 2000 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dsm Svart 24.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Da gjør jeg et forsøk på splitting av signal og regner med det skal gå greit. Utstyret er Seiwa explorer 3 pluss Standard Horizon plotter og vhf. Tror benytter jeg rekkeklemmer fra scotchlok med gele evt wago klemmer alt etter hva jeg får fatt i . Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Hei, Om det er "ekte" NMEA grensesnitt på alle enhetene så går dette bra. Ekte NMEA er at begge signalene er isolert i forhold til 0 volt. Men det er flere leverandører som leverer NMEA telegrammet, der en av lederene er lagt til 0 volt og den andre sender signalet. Om så er tilfelle kan du i værste fall få problemer. Men som regel går også dette bra, så lenge man snakker om enveiskommunikasjon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.