Jump to content

Bravo 3, nye propeller. 4X3 blad, anbefales ?

jan.langseth.5

Recommended Posts

Da skal jeg skifte propeller på mitt Bravo 3 drev.

Den jeg har er 20’

Jeg vet ikke turtall på de jeg har men båten er 2500 kg, mercruiser 5,0 bensin

Båten er searay 240 sundanser.

er ikke opptatt at båten skal gå noen knopp raskere men ønsker selvfølgelig best mulig.

men når seven Marine tar kontakt

lurer de på å selge meg 4 blad innerst og 3 ytterst.

er dette lurt ?

samme størrelse på propellene

2227DF5A-F0FD-4A7C-A4C7-B5A950B6CEBF.jpeg

Til diesel selges egene Dieselpropeller, med 4x3. Har også XR propeller med 4x3, de skriver at også disse passer spesielt for store dieselmotorer med høyt dreimoment.

Jeg byttet fra standard 3x3 til XR propeller, topphastighet sank kanskje 0,5 til 1 knop, men cruisehastighet har økt med 1-2knop, (3100-3400omd på mine motorer) så jeg er svært fornøyd.

Må normalt gå ned en størrelse når man går over til 4x3. 

Merk at det er også "halv str" av bravo propeller, står det en " L" risset inn etter produkt nr på proppeler, betyr det at dem er cuppet og dine 20" tilsvarer 21"...

http://www.mercuryracing.com/boat-propellers/sterndrive/bravo-three-xr/

• 1 måned senere...

Ifølge en bulletin fra februar 2010 så er ny generasjon 4 blads frontpropell merket med en "C" på en av "eikene" i propellnavet.

Denne skal da ha noe bedre ytelse enn opprinnelige 4 blads Bravo 3 frontpropell. Men partnr. er det samme.

Hva som eksakt skiller disse og Bravo 3 XR propeller er jeg ikke sikker på, bortsett fra at alle XR propellene var høyglanspolert?

Noen år senere kom Bravo 3 diesel propeller. Akkurat hva som fysisk er forskjellen vet jeg ikke på sparket. 

Men det ble altså etterhvert flere typer å forholde seg til. 

propellbulletin.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...