Jump to content

Helt tette dieselkanner, finnes det?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Skal på en tur som gjør at vi må ha 40-60 liter ekstra med diesel med på kanner. Vil helst unngå å ha de festa oppe på dekk til rekka. Har en god plass til de nedi båten, under ene køya, men alle kanner jeg har vært borti har lufting og en tendens til å svette/lekke gjennom den etter temperatur og sjøgang. 

Så, finnes det noen 100% tette drivstoffkanner som kan lagres "innendørs"?

Til skjærgårdsjeepen har jeg svarte bensinkanner i ett plastmateriale kjøpt på Biltema. De er uten lufting. Har alltid 15 liter liggende (kanna ligger) i ett skap. 20 liter kanne, men søler mindre når jeg fyller fra den hvis den ikke er full.  Ikke observert at den hatt lekasje problem etter 7 år.

Kan bekrefte at jerrykanner er tette.

Har  en opprinnelig tysk fra krigens dager og en fra Biltema. Disse lå flatt i benk i motorbåt. Aldri problem med lekkasje. Viktig at de lagres så ikke noe kan slå løs lokket i sjøgang. 

Kan være litt krevende å fylle fra, krever forsiktighet i starten hvis det ikke skal sprute.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

pacuare skrev for 4 timer siden:

Ikke observert at den hatt lekasje problem etter 7 år

Er disse lukt/damptette også?

Jeg har et par femliterskanner til jollemotoren og sliter med bensinlukt i stuverommet der disse står. Rommet er ventilert ut i det fri, men bensinlukten er påtagende alikevel. Korkene er (i alle fall tilsynelatende) tett, men jeg er usikker på om kannene er damptette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 13 timer siden:

Er disse lukt/damptette også?

Jeg har et par femliterskanner til jollemotoren og sliter med bensinlukt i stuverommet der disse står. Rommet er ventilert ut i det fri, men bensinlukten er påtagende alikevel. Korkene er (i alle fall tilsynelatende) tett, men jeg er usikker på om kannene er damptette. 

Det samme problemet har jeg også. Nå har jeg riktignok selve bensintanken også der og tipper at selv om jeg stenger luftingen så presses det bensindamp ut på varme dager.

Jens_P skrev for 19 timer siden:

Kan bekrefte at jerrykanner er tette.

Har  en opprinnelig tysk fra krigens dager 

Kan være litt krevende å fylle fra, krever forsiktighet i starten hvis det ikke skal sprute.

Unngå Søl,   kjøp denne   http://www.okelektriske.no/motorsport-bilrekvisita/bil-deler-rekvisita/diverse/helletut-for-jerrykanne-20l

Har den på Biltema også  https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/bensinkanner/pafyllingsror-2000033850

tut

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 3 år senere...

Skjønner ikke helt trådstarters spørsmål. Jeg kan ikke si at jeg i det hele tatt  har vært borti kanner beregnet for lagring av drivstoff som har lufting. At ikke alle er av god kvalitet og ikke er 100% gasstette er en annen sak. 

Lazyjack skrev for 7 timer siden:

Skjønner ikke helt trådstarters spørsmål. Jeg kan ikke si at jeg i det hele tatt  har vært borti kanner beregnet for lagring av drivstoff som har lufting. At ikke alle er av god kvalitet og ikke er 100% gasstette er en annen sak. 

Selv har jeg none som ligner veldig på denne:

https://www.glapris.no/no/artiklar/bensinkanne-20l-rod-plast.html

Der er det lufting og det er en stor fordel når jeg skal fylle, for da sliper jeg den trege klukk-klukk-klukk fordi det skal luft inn.

Og skal jeg fylle helt fullt så kan jeg stenge igjen luftinga mot slutten slik at det stopper opp når bensin-nivået er opp til tuten, for da kommer det ikke inn luft lenger og da stopper bensinfyllinga ganske raskt så det er liten fare for søl.

Akkurat denne luftinga er hovedgrunnen til at jeg foretrekker slike kanner fremfor andre. Dessuten har de stor høyde så de tar lite gulvplass og i ene båten min så passer to i bredden akkurat inn mellom to seter så jeg får en god plassutnyttelse og ting står stødig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...