Jump to content

Feil med EL koblinger Skilsø 33 sport, kan noen sende bilder?


Mellomstor

Recommended Posts

Hei !

Vi har kjøpt en Skilsø 33 sport 2007 modell, utstyrt med VP D4 260.

Oppdaget en stund etter vi kjøpte båten at start batteri blir tappet for strøm selv om hovedbryter står i off og Crossover står i off.

Står brytere som dette så lades heller ikke start batteri selv om vi ligger med landstrøm..

Har nå funnet ut at en av de tidligere eiere har modiffisert EL anlegget på en eller annen måte, trolig har de fjernet rellet som skal koble ut start batteri når motor ikke går. Men så har det blitt koblet feil sammen igjen og ergo er det som nå. (tegnet inn som fjernet på det vedlagte skjemaet)

Eneste måte å få ladet start batteri via landstrøm er å ha på hovedstrøm + å vri over cross over bryter. Om start batteri hadde vært toppladet hadde ikke dette gjort noe bare det da ikke var for at det blir tappet.

Lader er nok av nyere årgang en båt, båt motor er 2007. Men sitter en moderne C-tec lader med bare en utgang.

Så ergo selv om vi skrur av hovedstrøm (cross over skal jo altid stå i av, er jo bare for å få strøm til å starte med om start batt er tomt) så tømmes start batteri gangske fort.

Jeg har forsøkt å modifisere det originale el-skjema slit at det passer med slik det er koblet i dag så i dag er det som dette. Bortsett fra at eneste måte for å unngå at start batteri tømmes er å fysisk koble av pluss polen..

Jeg ville starte med å høre med noen andre eiere av 33 sport hvordan det er på deres båter, hvor sitter dette releet originalt fra Skilsø ? Bilde ?? :-)

Og til de samme eiere, ligger brann slukker i motor rom på deres båter over tenning (at motor må gå før den grønne lampa tennes) eller kun over hovedstrøm bryteren ?

 

Og så har noen tips om hva som kan være feil kan jeg gjerne ta i mot dette også.. Har en teori om at den gule ledningen som dynamo bruker for å justere ladespenning burde gå over tenning ? Når den ligger inne hele tiden selv om vi skrur av hovedstrøm så kan det gå krypstrøm fra start batteri til spolen på dynnamo som tapper batteriet ??

 

Takker for svar..

El skjema.jpg

Sjøen er for alle :-) :drink::sailing:

Link to post

Den gule ledningen skal normalt ikke gå over tenning, men være direktekoblet, helst mot forbruksbanken.  Det er ganske vanlig å la landstrømslader kun lade forbruksbanken.  Med et tangamperemeter fra f.eks biltema, kan du relativt enkelt måle deg frem til hva/hvor det trekkes strøm fra startbatteriet.  Men, det kan også være at startbatteriet ditt er gåent, og at det lader seg ut av seg selv.  Dersom skillereleet er kortsluttet eller at forrige eier har fjernet det og koblet bankene sammen, vil du i så fall over tid ha samme spenning på forbruksbanken som startbatteriet.

www.leahnis.net

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...