Baylars Startet 25.April.2019 Link til dette innlegget Startet 25.April.2019 Har fått batterier som henholdsvis er på 152 og 135 Amh. Vil disse fungere i sammen i en forbruksbank eller må de være «like»? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Så lenge de har samme kjemi og spenningskurve ser jeg ingen problemer. Er det samme merke? Samme type? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Baylars Svart 25.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Blybatteri, ett Banner 135Ah, 900A og ett Scan Brit 152Ah, 760A. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Går greit så lenge kjemi og oppbygging er lik. Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 25.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Hvordan finner jeg ut av det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Er begge blybatterier er det ikke store problemer. Du kan eventuelt lade de helt fulle begge to hver for seg, så måle spenningen på de etterpå uten last for å se om de har omtrent lik spenning. Kanskje også om du har en måler for sjekke helsen så kan du ta en kontroll om begge batteriene er ved god helse. (biltema har en enkel tester som er god https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/batteritestere/batteritester-pro-2000039750) Jeg kjenner ikke til de nevnte batteriene men jeg tenker det helt sikkert går fint. Du kan tenke deg litt som om du har to glass med vann som er like høye men det ene er bredere så det inneholder mer vann. Når du bruker strøm fra batteriet synker vannstanden. Siden du har koblet vannglassene samme med rør i bunnen så jevner vannstanden seg ut mellom glassene. Det store glasset leverer mest vann, det minste glasset litt mindre vann. Men har du brukt 20% vann så er det 20% mindre vann i begge to glassene. Slik er det også med batteriene. Har du brukt 20% strøm vil spenningen typisk ligge på 12,4V eller noe slikt på begge to. Håper denne analogien gir litt mening. Det gjør ingenting at ett batteri er større i så måte. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Baylars Svart 25.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Flott! Takk for raske og gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Jeg er ingen ekspert her, men er litt skeptisk. Det avhenger i det minste av, som Hulda er inne på, at det må være lik oppbygging. Dette er to forskjellige produsenter, og det faktum at det minste batteriet leverer mest startstrøm, forteller at disse batteriene kan ha forskjellige ladeprofiler, og kanskje har forskjellig oppbygging. Husk at tradisjonelle startbatterier (de med topper), Gel og AGM oppfører seg noe forskjellig, og skal lades med forskjellige profiler. Skal du bruke en lader hvor du stiller inn ladeprofilen etter batteritype, vil du ha feil innstillinger for ett av batteriene. Har du temperatursensor på laderen din vil den bare fortelle sannheten om det ene batteriet. Når du kobler dem sammen i parallell, kan det ene batteriet få mer lading enn det har godt av, mens det andre kan få mindre lading enn det trenger. Begge deler kan redusere levetiden på batteriene betraktelig. Overlading kan også føre til utvikling av knallgass. Hvis du bruker kun dynamoen til lading vil jeg tro problemet er mindre, fordi laderegulatoren er mer "forsiktig" enn en smartlader. Selv bruker lader jeg både hus- og forbruksbatteri når jeg kjører motoren, men jeg har et forholdsvis beskjedent forbruk, og lader sjelden ut ned til under 80 prosent. Dette går helt fint. På hytta har jeg imidlertid forsøkt å skjøte på batteribanken med nytt batteri, og erfaringen var at det nye konket relativt fort. For min del blir det derfor alltid like batterier i banken heretter. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Batterier i samme bank bør vel ha samme amp ellers så får du bare ut den laveste mener jeg å ha hørt Dvs. samme batterier i samme bank for best resultat Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Mulig du har hørt det @LALUNA II, men det er altså feil for parallelkobling. For seriekobling (24V) skal batteriene være 'eneggede tvillinger'. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 @LALUNA II ja dette stemmer kun på seriekoblede batterier. Har du to batterier parallelkoblet vil de kunne levere dobbelt så mye A som ett og ett. Om trådstarter har skrevet riktig på antall A så er det i alle fall mer enn nok i begge to til båtbruk. Jeg har 100A og 150A på mine LiFePo4 batterier, men de er parallelkoblet 5 stk så da kan de levere 500A tilsammen. A = strøm i øyblikket. Ah = kapasitet strøm i batteriet. Et 100Ah batteri kan f.eks. levere 100A i en time eller 200A i en halvtime enkelt forklart. To 100Ah batterier med 150A strømkapasitet parallelkoblet kan levere 300A tilsammen, men da bare i 40 minutter før det er tomt. To 100Ah batterier med 100A og 150A strømkapasitet kan kun levere 100A ved seriekobling. Men husk at dette er veldig dumt om du har 12V batterier, for da får du 24V spenning. Så seriekobling brukes i praksis nesten kun i båter med 24V anlegg. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøbliss Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Ellers er jeg enig med @oyster det bør være like batterier, helst samme merke. Er det ikke samme merke bør det være to GEL, to AGM eller lignende. Blander du GEL og AGM er det ikke sikkert det blir helt krise så lenge de har samme ladekarakteristikk og spenningskurve. Men jeg hadde vært mer forsiktig om de ikke er like. Stemmer det som TS sier at det er to blysyre av samme kjemi er det bare tut og kjør tenker jeg. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
oyster Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Generelt er vel ikke AGM og Gel like i ladekurven. Og så har jeg hørt - eller lest et sted - at gelbatterier er noe følsomme på ladespenningen, men dette blir fritt fra hukommelsen. Så her er det mange ukjente TS må forholde seg til, og utfallet er etter min mening usikkert, for selv om ladekurven til batteriene tilsynelatende skulle være like, kan batteriene være i forskjellige "oppladningsfaser" til samme tid. Sitér dette innlegget Link to post
Baylars Svart 27.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Oj..., ikke for hvem som helst dette med batteri. Nok en gang viser forumet seg som en stor kunnskapsbank. Tusen takk for alle innspill! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.April.2019 Link til dette innlegget Svart 28.April.2019 Nå har jo mange montert både typiske startbatteri og typiske forbruksbatteri bare med et laderele som kobler dem sammen under lading. Et slikt laderele danner altså paralellkobling mellom batterier med ulik Ah og ulik lademotaklighet i de fleste større båter. Så da er vel slike releer helt ubrukelige da? Eller skal man bare montere en mengde startbatterier slik at alt er likt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.