SamH Startet 25.April.2019 Link til dette innlegget Startet 25.April.2019 Så kan en vel bare håpe at dette får konsekvenser for promillegrensen. https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2019-02 Sitér dette innlegget Link to post
sjagen Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Rapportens hovedkoklusjon (side 11 og mine utrekk) er at største kategori er: "Kantrings- og fall over bord ulykker Halvparten av de omkomne (11 av 21) i 2018 druknet etter at båten hadde kantret eller etter at de hadde falt over bord... Kantringsulykkene var med små båter mens de hovedsakelig var underveis (motorbåt, jolle, robåt, kano, kajakk og padlebrett). Båtenes hastighet var mindre enn 10 knop... De forulykkede var antageligvis ikke ruspåvirket, med ett unntak."... Forutsatt at de forulykkede beholdt flyteevnen og frie luftveier i den første fasen etter å ha falt i sjøen/vannet, er det sannsynlig at nedkjøling bidro til at de druknet... Og på side 13 kommer eneste kategori som klart involverer rus Grunnstøtinger og kollisjoner Hver femte (20%) forulykkede (4 av 21) i 2018 omkom etter at båten gikk på grunn eller kolliderte... Grunnstøtingene og kollisjonene kjennetegnes ved tre faktorer; høy fart, moderat til tydelig ruspåvirkning, og tussmørke. Ferdighetssvekkelsene fra ruspåvirkningen kan ha bidratt til at ulykkene oppstod... Alle personene som var involvert i denne type ulykke var yngre enn 45 år, tre personer var tenåringer... Båtførerne hadde gjennomsnittlig 1,4 promille... " Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
oyster Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Tja, rapporten sier vel ikke entydig at en lavere promillegrense vil føre til færre uhell. De ulykkene det vises til i 2018 hvor førerne har hatt promille, har de hatt en påvirkning i snitt på 1,4 promille. Dette forteller oss at man først bør legge mer inn på å håndheve de reglene som allerede finnes. Ulykkene skjer når folk er på vei hjem fra fest, i kombinasjon med høy fart og tussmørke, og da blir det feil om man skal bøte på dette ved å straffe en som uheldigvis tøffer rundt i en snekke med 0,3 innenfor politiets arbeidstid. Jeg er ikke imot å sette ned promillegrensen, men det må i så fall være basert på kunnskap og ikke moralisme. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Med en gjennomsnittlig promille på 1,4, er jeg redd for at en evt lavere promillegrense neppe ville reddet noen av disse, da respekten for eksisterende grenser neppe er tilstede. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 I fjor omkom det altså 23 stykker. Hvor ille er egentlig dette? Hvor mange omkommer i trafikken? Hvor mange dør i skredulykker? Setter man opp hvor mange timer man er i båt, trafikken eller på ski så er det ikke sikkert at det relativt sett er så farlig å være i båt Men det er tydelig at ulykker og promille til sjøs selger bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.