Jump to content

Valg av støysvak liten påhengsmotor


stian333

Recommended Posts

Hei!

Driver å titter etter en liten påhengsmotor jeg tenkte å bruke på en gummijolle. Største kriteriet er at det må være en motor man kan dorge i sakte fart med uten at det støyer så fælt at man må rope.
Vill også ha noe som er enkelt og ta ut og inn av bil.
Prøver å gjøre meg noen meninger om disse nye 4-takterne, som jeg ikke har erfaring med. Men jeg ser de ligger på lav vekt og til en "ok" ny-pris.
Sett på suzuki, yamaha, og honda som alle ligger omtrent i samme prisleie.
Honda's 2,3 var eneste jeg fant støynivå på, som var oppgitt til 83db ved opratørens øre. Noe jeg ikke har noen formening om er mye eller lite.
Noen som har erfaring med disse små motorene, så vill jeg gjerne høre :)
 

Link to post

De småmotorene der som jeg har hørt, bråker ganske mye faktisk. De er som regel luftavkjølt. 

 

Ville eller satsa på en 2selyndra sak som er vannavkjølt 

 

Dette er kopiert fra arbeidstilsynet.no

 

Støynivå måles i desibel (dB). En alminnelig samtale ligger på omkring 65 dB, mens et rop når opp i omlag 80 dB. Skalaen er slik at hver gang lydeffekten dobles, øker desibelnivået med tre dB. Lydeffekten av for eksempel 83 dB vil derfor være dobbelt så høy som av 80 dB.

Link to post

Alle nye 4-taktere som selges i dag sier bare fft-fft-fft-ftt på tomgang, langt unde 83db, altså..

Om den skal løftes ofte av og på gummibåten så er 6-hester max, før vekten blir for høy for vanlig løft.

Suzuki DF-serien 4/5/6hk har det beste bærehåntaket: https://www.westsystem.no/p/17057/suzuki-df-6-hk-4-takt

Kan legges ned alle veier også:

 

 

suzuki.png

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Euklid skrev 4 minutter siden:

... Suzuki 2,5. Lager ikke særlig mye lyd..

Har også en slik en. Syns den lager nok lyd. Hadde Honda 2.3 tidligere, den var verre lydmessig. Savner imidlertid sentrifugalkløtsjen på den, genial patent. Suzukien har forover/fri. Etter noen år er det nesten umulig å bevege girhendelen. Ikke mulig å smøre opp da nippel mangler... 

Link to post

Takker for tips! da holder jeg en knapp på suzuki når det gjelder støy. Elmotor, må jeg lese meg opp på. Trudde det var forbeholdt ferskvann og kano.
 Så rart det ikke skal gå an å skrive noe om lydnivået. På noen modeller på 4-6hk står det "redusert lydnivå". Men hva betyr nå det.. Er det noen vesentlig forskjell kontra 2,5 tro

Link to post

syns de aller minste påhengerne, 2.3 / 2.5 hesterne fort blir litt "gressklipper" i lyden, de litt større/tyngre modellene har tatt seg råd til litt mer lyddemping virker det som 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Euklid skrev for 9 timer siden:

Torqeedo lager elpåhengere som duger. Du får kjøpt billigvarianter også, men de bør primært regnes som et alternativ til å ro.

 

Minn kota/motorguide er betraktelig mye mer enn ett alternativ til å ro, spess hvis man kobler den sammen med en kartplotter. 

 

Hvite minnkota er til saltvann, motorguide vet jeg ikke, men det er knallgode saker det også 

 

Jeg har svært lyst på en liten River jolle, med en Sånn i fronten, 9.9-20hk suzuki og en roterende stol i midten. Ultimat 1/2manns sportfiskebåt 

 

Men noe ala Denne med en V6 er drømmen

 

 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

DU skal være ganske sterk for å synes at en påhenger på 45- 50 kg. er lett å håndtere ut og inn av bil, henge på jolle etc. Man må da dessuten ha en jolle som er dimensjonert for en såpass tung motor. Honda 2,3 er er den letteste, men er luftkjølt så det låter litt som en gressklipper. En vannkjølt motor 2,5 - 5 HK er det jeg ville gått for hvis vi snakker mest mulig stillegående dorgefart... 

Link to post
Guest Balder..

Jeg kjøpte en ny Yamaha 6hk som dorgemotor for 2år siden, denne er i bruk på ca 1000kg tung dorgebåt, har den paralellkoblet med 115hk hovedmotor og styrer med hovedratt, det fordi hovedmotoren virker som ett ekstra ror når den henger nede, hvis bruk av kun dorgemotoren blir det betydelig vanskeligere å holde kurs/styre.

Da jeg fikk denne 6hk motoren å pakket den ut av esken var det første jeg så den fryktelig lille propellen...også til 6hk å være....tenkte att nå har jeg gjort en tabbe, men ble veldig overraskes når motor ble montert, den holder lett dorgefart uansett strøm og vind på 1000kgs båt, har aldrig vært på tillnærmet halv gass for å holde 3knop uansett forhold, ofte går den nesten på tomgag, Yamaha motoren overrasket meg stort med moment og skyvkraft, har hatt mange dorge motorer før denne men den lille propellen overrasket.

Forbruk ligger på ca 7dl/tim ved dorging på 1000kgs båt.

Link to post
Guest Balder..

Jeg har en el motor også som jeg bruker på en 10" Pioner jolle, bruker den til å ligge i strømmen i lakseelva når vannføringen er for stor/flom til å fiske fra land, kjøpte en for 1200kr på netthandelen å har nå brukt den 3 sesonger, er overraskende sterk, holder Pioneren i skikkelig tung elv, bruker lite strøm, uten å ha målt vil jeg tro jeg kunne ligge på full gass i strømmen en hel dag på ett vanlig bilbatteri.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...