stian333 Startet 25.April.2019 Del på Facebook Startet 25.April.2019 Hei! Driver å titter etter en liten påhengsmotor jeg tenkte å bruke på en gummijolle. Største kriteriet er at det må være en motor man kan dorge i sakte fart med uten at det støyer så fælt at man må rope. Vill også ha noe som er enkelt og ta ut og inn av bil. Prøver å gjøre meg noen meninger om disse nye 4-takterne, som jeg ikke har erfaring med. Men jeg ser de ligger på lav vekt og til en "ok" ny-pris. Sett på suzuki, yamaha, og honda som alle ligger omtrent i samme prisleie. Honda's 2,3 var eneste jeg fant støynivå på, som var oppgitt til 83db ved opratørens øre. Noe jeg ikke har noen formening om er mye eller lite. Noen som har erfaring med disse små motorene, så vill jeg gjerne høre :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 De småmotorene der som jeg har hørt, bråker ganske mye faktisk. De er som regel luftavkjølt. Ville eller satsa på en 2selyndra sak som er vannavkjølt Dette er kopiert fra arbeidstilsynet.no Støynivå måles i desibel (dB). En alminnelig samtale ligger på omkring 65 dB, mens et rop når opp i omlag 80 dB. Skalaen er slik at hver gang lydeffekten dobles, øker desibelnivået med tre dB. Lydeffekten av for eksempel 83 dB vil derfor være dobbelt så høy som av 80 dB. Sitér dette innlegget Link to post
stian333 Svart 25.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2019 Akuratt ja! det var godt å vite, takk for svar! Har du noen konkrete motorer du ville ha sett på kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Jeg har brukt en Suzuki 9.9 4t mye til dette(gikk over 2000timer før den blei solgt) meget bra motor som er meget støysvak (jeg kan se sjøørret svømme roligt 5m unna båten når jeg står å denger flua), den går på luft & kjærlighet og den fungerer hver gang man drar i snora Sitér dette innlegget Link to post
stian333 Svart 25.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2019 Jajamen, men så var det denna vekta da.. Skal ut og inn av bil etter vær gang den blir brukt. Men takk for tipset Finnes vell kanskje ikke vannkjølte 2sylindra motoror som i tillegg veier mindre en rundt 25 kg Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 (redigert) Alle nye 4-taktere som selges i dag sier bare fft-fft-fft-ftt på tomgang, langt unde 83db, altså.. Om den skal løftes ofte av og på gummibåten så er 6-hester max, før vekten blir for høy for vanlig løft. Suzuki DF-serien 4/5/6hk har det beste bærehåntaket: https://www.westsystem.no/p/17057/suzuki-df-6-hk-4-takt Kan legges ned alle veier også: Redigert 25.April.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 En ny 9.9 veier bare 44kg. Null problem å løfte det da :) Men det er faktisk 31kg mer enn 2.5 suzukien veier Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Suzuki: Kort/lang stamme: 23,5 kg/24,5 kg Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Suzuki 2.5 13kg https://www.erling-sande.no/Marine/Suzuki-Baatmotor/Produkter/DF2-5S Suzuki 9.9 fra 44kg https://www.erling-sande.no/Marine/Suzuki-Baatmotor/Produkter/DF9-9BRS_Sport Sitér dette innlegget Link to post
stian333 Svart 25.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2019 Jeg vill bare ha en motor som ikke bråker så fælt når man dorger. Trenger ikke en ti hester. Men at den sikkert er mer stillegående er jo sant! 44kg er ikke mye for meg nei, men kanskje for fruen.. Hvor lang er en fisk? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Fisk under halvmeteren kaller man yngel :P Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Jeg har Suzuki 2,5. Lager ikke særlig mye lyd, men skal den virkelig være stillegående er nok elmotor hakket bedre. Men gode elpåhengere koster mye. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Euklid skrev 4 minutter siden: ... Suzuki 2,5. Lager ikke særlig mye lyd.. Har også en slik en. Syns den lager nok lyd. Hadde Honda 2.3 tidligere, den var verre lydmessig. Savner imidlertid sentrifugalkløtsjen på den, genial patent. Suzukien har forover/fri. Etter noen år er det nesten umulig å bevege girhendelen. Ikke mulig å smøre opp da nippel mangler... Sitér dette innlegget Link to post
stian333 Svart 25.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2019 Takker for tips! da holder jeg en knapp på suzuki når det gjelder støy. Elmotor, må jeg lese meg opp på. Trudde det var forbeholdt ferskvann og kano. Så rart det ikke skal gå an å skrive noe om lydnivået. På noen modeller på 4-6hk står det "redusert lydnivå". Men hva betyr nå det.. Er det noen vesentlig forskjell kontra 2,5 tro Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Torqeedo lager elpåhengere som duger. Du får kjøpt billigvarianter også, men de bør primært regnes som et alternativ til å ro. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 syns de aller minste påhengerne, 2.3 / 2.5 hesterne fort blir litt "gressklipper" i lyden, de litt større/tyngre modellene har tatt seg råd til litt mer lyddemping virker det som Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HotNurse_90 Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Vi har en Honda 2,3 hk. Veldig lett og fin, men på ingen måte stille. Hvis på skal dorge på tilnærmet tomgang er kanskje sentrifugalclutch en ulempe. Ellers helt fin. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 (redigert) Jeg er selv i markedet og har laget meg en oversikt over de mest aktuelle for oss 6 hk. Jeg tror det blir en Yamaha, lurer på om ikke den har litt mer futt en de andre. Redigert 25.April.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
enslagsgjest Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 Om jeg husker rett er honda 2.3 lugtkjølt (bråker mye) og de andre 2.5 hesterne vannkjølt (bråker mindre) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Guest Svart 25.April.2019 Del på Facebook Svart 25.April.2019 (redigert) Euklid skrev for 9 timer siden: Torqeedo lager elpåhengere som duger. Du får kjøpt billigvarianter også, men de bør primært regnes som et alternativ til å ro. Minn kota/motorguide er betraktelig mye mer enn ett alternativ til å ro, spess hvis man kobler den sammen med en kartplotter. Hvite minnkota er til saltvann, motorguide vet jeg ikke, men det er knallgode saker det også Jeg har svært lyst på en liten River jolle, med en Sånn i fronten, 9.9-20hk suzuki og en roterende stol i midten. Ultimat 1/2manns sportfiskebåt Men noe ala Denne med en V6 er drømmen Redigert 25.April.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.April.2019 Del på Facebook Svart 27.April.2019 DU skal være ganske sterk for å synes at en påhenger på 45- 50 kg. er lett å håndtere ut og inn av bil, henge på jolle etc. Man må da dessuten ha en jolle som er dimensjonert for en såpass tung motor. Honda 2,3 er er den letteste, men er luftkjølt så det låter litt som en gressklipper. En vannkjølt motor 2,5 - 5 HK er det jeg ville gått for hvis vi snakker mest mulig stillegående dorgefart... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 27.April.2019 Del på Facebook Svart 27.April.2019 Jeg kjøpte en ny Yamaha 6hk som dorgemotor for 2år siden, denne er i bruk på ca 1000kg tung dorgebåt, har den paralellkoblet med 115hk hovedmotor og styrer med hovedratt, det fordi hovedmotoren virker som ett ekstra ror når den henger nede, hvis bruk av kun dorgemotoren blir det betydelig vanskeligere å holde kurs/styre. Da jeg fikk denne 6hk motoren å pakket den ut av esken var det første jeg så den fryktelig lille propellen...også til 6hk å være....tenkte att nå har jeg gjort en tabbe, men ble veldig overraskes når motor ble montert, den holder lett dorgefart uansett strøm og vind på 1000kgs båt, har aldrig vært på tillnærmet halv gass for å holde 3knop uansett forhold, ofte går den nesten på tomgag, Yamaha motoren overrasket meg stort med moment og skyvkraft, har hatt mange dorge motorer før denne men den lille propellen overrasket. Forbruk ligger på ca 7dl/tim ved dorging på 1000kgs båt. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 27.April.2019 Del på Facebook Svart 27.April.2019 https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=145621754 Hva med elektrisk? Sitér dette innlegget Link to post
stian333 Svart 27.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2019 Takker for alle innspill. Setter pris på det. Jeg tror jeg nesten har bestemt meg for å satse på en vannkjølt firetakter med 2,5-6hk. Elektrisk hadde vert veldig kjekt, men blir for dyrt for meg nå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 27.April.2019 Del på Facebook Svart 27.April.2019 Jeg har en el motor også som jeg bruker på en 10" Pioner jolle, bruker den til å ligge i strømmen i lakseelva når vannføringen er for stor/flom til å fiske fra land, kjøpte en for 1200kr på netthandelen å har nå brukt den 3 sesonger, er overraskende sterk, holder Pioneren i skikkelig tung elv, bruker lite strøm, uten å ha målt vil jeg tro jeg kunne ligge på full gass i strømmen en hel dag på ett vanlig bilbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.