
Joerg Becker
Vel, når det skjer ved bestemt turtall (og belastning bl.a. pga. økende utgangseffekt) tyder det for meg først og fremst på noe feil
enten med reimen som begynner å skli, eller "noe" som vibrerer og så mister kontakt (også kabelsko).
Når det er fjær under kullbørstene da er det ikke til å kjenne utenpå dynamoen,
bare å måle eller å sjekke fysisk.
Er det lager da høres det ofte allerede, når en vet hva man skal høre etter,
eller kan kjennes når reimen er løs og akslingen på dynamoen dreies / rystes / bankes på med håndkraft.
Det er dårlig å forklare per tekst, i alle fall for meg, men resonansen kan så være nok at kullbørstene "dettes" bort fra sliperingene
når det samtidig ligger masse støv i føringen.
Vi forutsetter her så klart at både batteriet (inkl. BMS) og kabelkontakter er ok.
NB: Gjelder også for kabelkontaktene til måleinstrumentet som brukes.
Jørg