
Fantino
Ville tro at du får en alarm når startbatteri ikke lenger ser lading..? Og om BMS til Lithium av en eller annen grunn skulle slå ut så vil trolig dynamoen få bank..
Enkleste løsning her må vel nesten være å la dynamo lade Lithium direkte og så bruke en passende DC DC lader for å lade startbatteriet? Du har jo allerede et knutepunkt der skilledioden står så det skulle nesten bli en ‘drop-in replacement’? Har erfart at denne dynamoen håndterer Lithium helt greit da den selv regulerer ned lading når temp blir for høy. Fjernes dioden så ‘fjerner’ du 50-60W effekt som brennes av i dioden og som må produseres av dynamoen. Med dioden borte vekk kan denne effekten heller gå til hurtigere lading av Lithiumpakken.
Skal du øke lading til Lithium ytterligere trenger du sannsynligvis forbedret kjøling til dynamo.
Et MOSFET ladeskille vil sikkert også løse problemet men det blir nok en liten spenningsforskjell der også siden det vil gå mye mer strøm til Lithium enn til start.
Det vanligste har vel vært å gjøre motsatt, dvs lade Lithium via DC DC lader for å begrense strømtrekk fra dynamo, men så lenge dynamo håndterer lading fint så blir jo bare det en unødvendig dyr løsning da DC DC lader må ha større kapasitet når den skal lade Lithium. Et argument for å gå for standardløsningen er at en har et vanlig bly-syre batteri fast tilkoplet dynamo som ‘dump load’ dersom Lithium BMS kopler ut og dermed ikke risikerer skade. Men det er antakelig ikke veldig sannsynlig at dette skjer samtidig med at DC DC lader svikter.
Er også enig med @hegraat en bør sjekke om originalkabel fra dynamo B+ til startmotorinnslag fremdeles er til stede. Han har helt rett i at det finnes mange utrolige feilkoplinger, også originalt.. I så fall vil lading til startbatteriet ta denne snarveien og det vil gjøre at spenningsforskjellen på start og forbruk blir enda større. Det kan ganske enkelt gjøres ved å måle om det er spenningsforskjell på dynamo B+ og startbatteri mens motoren går feks.
Red: Ref det siste innlegget til @hegra så er det enklere å måle når motor ikke går men med hovedbrytere påslått ?
Red2: Da Lithium har såpass høy driftsspenning er det sikkert lurest å la en eventuell DC DC lader til start styres av spenning på dynamo D+