lr-80
Hei igjen, og takk for overbærenhet med en strømidiot.
Fra dynamo går en tykk ledning til skillediode merket A. Den blå kabelen går rett på startbatteri og erstatter rød/rosa til forbruk (sens, tapet) slik jeg har satt opp nå for å unngå for høy spenning til start.
2. går til forbruk.
1. går til starter (kabel merket 302.. på øverste bilde), felles terminal på starter med kabel til startbatteri via hovedstrømsbryter. På batterisiden av hovedstrømsbryter er det også kabel til landstrømslader.
Fra A. går også en tynn hvit kabel til vifte motorrom. Det er «skjult opplegg» med tape og skjøter som ikke ser helt factory ut. Jeg ser ikke alt her, så mulig det er kablet også andre steder.
Fra 1. går også en svært tynn rød kabel som jeg mener går til landstrømslader.
Med hovedstrøm skrudd på og motor av: På skillediodens inngang og B+ er det ikke spenning målt mot jord. Jeg får 0,13V mellom B+ og 61 (brun kabel til MDI).
En tynn gul kabel (som jeg har lest skal være VP original sens er ikke tilkoblet (men har heller ingen spenning).
Det er godt mulig det ikke er så mye som 1V forskjell som gir varsel på for høy spenning på start, jeg har ikke fått reprodusert det i det siste da jeg flyttet sens til startbatteriet. Men en vesentlig forskjell er det, og gjør at jeg enten får for høy spenning på start (sens på forbruk) eller mindre lading (30-40A mot 70-80A) på forbruk med sens på start.