Jump to content

havneadministrasjon datasystem søkes

Arnulf

Recommended Posts

Hei,

Vi administrrerer en havn pr i dag primært med excel, dvs medlemsregiser, vaktlister, fakturering, havnekart, etd. Havna skal nå mer enn dobles og vi lurer på om det finnes noe programvare som er tilpasset til standard båthavn - administrasjon.

Mener at jeg fant ca. 3 - 4 leverandører ved søk for noen år siden. Nå finner vi "Info Marina". Er det noen som har andre forslag ??

Hei,

Vi administrrerer en havn pr i dag primært med excel, dvs medlemsregiser, vaktlister, fakturering, havnekart, etd. Havna skal nå mer enn dobles og vi lurer på om det finnes noe programvare som er tilpasset til standard båthavn - administrasjon.

Mener at jeg fant ca. 3 - 4 leverandører ved søk for noen år siden. Nå finner vi "Info Marina". Er det noen som har andre forslag ??

Hei

Jeg forslår at du retter en henvendelse til KNBF. Vet at de i lang tid har vært på jakt etter et slikt system som du etterlyser. Selv er jeg vaktansvarlig for en stor havn her i Oslo, og har laget mitt eget system for å holde styr på vaktlister. Det sparte meg for masse arbeid, men systemet er ikke i en slik forfatning at det kan brukes av andre.

• 1 år senere...
Hei,

Nå finner vi "Info Marina". Er det noen som har andre forslag ??

Jeg har selv sittet som kasserer og brukt Info Marina. Greit program, men langt fra perfekt og feilfritt. Vi byttet etter to år, men vet ikke hva det nye heter, da jeg "gikk av" etter å ha blitt lei av å bruke sommeren til å purre og fakturere og telle og mase og ringe og.........

Litt avhengig av hvor voldsomt avanserte funksjoner det skal være etc... - så burde det ikke koste all verden å få en ung-gutt/lite firma til å programmere dette til dere etter spesifikasjoner. Lag dette i .net, så kan dere bygge dette ut etter behov.

Jeg kjenner flere slike programmere, så kanskje jeg skulle snakke med KNBF, og få til en felles løsning for flere havner her. :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Kanskje det enkleste er å snekre noe selv i Access?

Tvilsomt. Skal du få effektivitetsgevist ut av å ta i bruk Access på egenhånd, så må du i alle fall ha peiling på data godt over gjennomsnittet. Og helst også kjenne til Access på forhånd. (Når det er sagt - Access som verktøy kan helt sikkert passe bra for denne type programmer.)

...Lag dette i .net, så kan dere bygge dette ut etter behov...

Feil. Å tro at .net i seg selv gjør tingene mer utbyggbart enn andre verktøy er rett og slett feil. Mye bra med .net, men akkurat dette argumentet har lite for seg - i alle fall for denne type applikasjoner. (Jeg sier ikke at .net ikke kan være egnet, men det er i så fall helt andre argumenter enn framtidige utbygginsmuligheter som da vil være avgjørende.)

Redigert av Ronald (see edit history)
...

Feil. Å tro at .net i seg selv gjør tingene mer utbyggbart enn andre verktøy er rett og slett feil. Mye bra med .net, men akkurat dette argumentet har lite for seg - i alle fall for denne type applikasjoner. (Jeg sier ikke at .net ikke kan være egnet, men det er i så fall helt andre argumenter enn framtidige utbygginsmuligheter som da vil være avgjørende.)

Ja...noen programerer er jeg ikke, men hva jeg mente var at om man lager dette i .net så kan andre lage moduler videre på dette enkelt og uavhengig av det som tidligere er laget. Og .net er som jeg har forstått et språk som de fleste nå liker å benytte, mens eldre og tidligere kjente språk etterhvert "går av moten" (ikke alle selvfølgelig).

Dette betyr at om et firma i Skien lager selve basesystemet (som sikkert ville kostet halvparten av hva det ville kostet i Oslo), så kan en havn i Harstad kjøpe en modul til dette fra et firma/enkeltperson i Harstad om 2 år på en enkel måte.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

:wink:

...at om man lager dette i .net så kan andre lage moduler videre på dette enkelt og uavhengig av det som tidligere er laget. Og .net er som jeg har forstått et språk som de fleste nå liker å benytte, mens eldre og tidligere kjente språk etterhvert "går av moten" (ikke alle selvfølgelig)...

Hei igjen.

Dette blir vel litt for mye på siden av trådstarters spørsmål, så jeg tror jeg lar dette være min siste dott-net kommentar - i alle fall i denne tråden: Nei, jeg mener muligheter for å knytte til andre moduler eller omkringliggende systemer møter utfordringer som ligger på helt andre områder enn dott-nett kontra andre utv.verktøy. Videre, .net er intet programmeringsspråk, det er først og fremst en utviklingsplattform, samt også en 'plattform' for å kjøre programmer utviklet under .Net.

.Net støtter mange programmeringsspråk, og alle unntatt ett er gamle og gode. Unntaket er språket C# (#'en uttales 'sharp'), noe som litt forenklet kan sees på som en hybrid av C++ og Java.

Beklager som sagt overfor trådsatrter at jeg har bidratt til at vi kanskje havnet litt mye på siden... :wink:

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
  • 1 år senere...

Vi har i vår båtforening hatt et program i mange år. Dette var ikke verdens beste, men fungerte greit nok. For et år siden ble det vedtatt å investere i et nytt et. Jeg vil ikke nevne navn, men programmet fungerte dårlig til vårt behov. Vi ønsker nå å forsøke KNBF sitt program som sies å ha meget gode løsninger.

Hva for et behov har vi ?

1. Medlemsregister med båtdata

2. Opplagsfakturering basert på lengde x bredde x pris

3. Bryggeleiefakturering med båtlengde

4. Medlemskontingent fakturering

5. Dugnadstimer

6. Vaktordning

7. Truckløft fakturering (for de som ikke benytter ekstern kranbil)

Det viktigste er at man kan legge inn alle parameter i medlemsregisteret slik at når man f. eks. fakturerer opplagsleie så gjøres dette med få taste-klikk slik at de som er registrert med opplag og for eksempel benytter truck automatisk blir fakturert for dette. (unngå å måtte gjøre alt dette manuelt)

Vi har nå oppe til vurdering programmet fra KNBF. Dette koster kr. 30.000.-, men siden forreningen er medlem i KNBF koster det bare 4000,- !!!

(årlig vedlikehold koster forøvrig kr. 3000,-)

Link til KNBF sitt alternativ HER

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Dette er helt problemfritt i excel. Jeg skal innroemme at du kanskje kan spare noen minutter her og der i admin-arbeid hvis du har et software som passer perfekt til oppgaven, men med et godt oppsatt excel regneark har du i praksis det samme. Det er ingen kompliserte operasjoner som trengs her; legg inn data --> summer priser --> print addresse og sum paa faktura --> Ferdig!

Fri sitering fra tidligere i traaden: ikke skyt spruv med kanon!

Mener det må være en stor fordel å ha et nettbasert system slik at informasjonen er tilgjengelig for flere i båtforeningen uavhengig av hvor man oppholder seg. Noen som kjenner til om det finnes et slikt system?

Vi har et program (husker ikke navnet, men det finnes et utall) som gjør at hele "Styret" i foreningen kan logge seg på PC`n som står i klubbhuset uavhengig av hvor man oppholder seg. Slik kan man få tilgang til hele PC`n og ikke bare et spesifikt program

(jeg kan få rede på navnet om du er er interessert Bliss X)

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Mener det må være en stor fordel å ha et nettbasert system slik at informasjonen er tilgjengelig for flere i båtforeningen uavhengig av hvor man oppholder seg. Noen som kjenner til om det finnes et slikt system?

Vi bruker Google Spreadsheet til online informasjon, her ligger medlemsregister, havneoversikt pluss diverse annen informasjon. De som trenger denne informasjonen har fått utdelt brukernavn og passord, fungerer veldig greit da vi kan eksportere de fleste opplysninger fra administrasjonsprogrammet (uni micro) som xls. ellet txt. filer.

Har kun opplevd problemer med Google en gang, da hadde formateringen av diverse skjema blitt helt feil, dette ble raskt ordnet med å laste opp en backup som jeg lagrer på min egen PC.

MVH Chrian

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...