2new Startet 26.April.2019 Link til dette innlegget Startet 26.April.2019 (redigert) Jeg har en Oceanmaster 605 som har en Suzuki DF 140 HK 4 takter og jeg ønsker å bytte propellen (aluminiumspropell) til en i stål. Det som er viktig er drivstofføkonomi, kraft (god akselerasjon med flere i båten/vannski) og minst mulig støy (hvis det er mulig). Det som ikke er viktig, er toppfart. Men vet ikke hvor/hvordan jeg skal begynne å søke i jungelen av propeller. Produsenter, typer, materiale, antall blader, størrelse, stigning, grader, rotasjonsretning, osv, osv.... Noen som kan komme med noen tips? . Redigert 26.April.2019 av 2new (see edit history) Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
Solseng Svart 26.April.2019 Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 (redigert) For å kunne gi noenlunde fornuftig anbefaling må vi vite en del ting: -Toppfart (GPS) og hvilket turtall du får på max - d.v.s. når motoren er trimmet ut slik at du får maksimal fart. Du bør også si noe om toppfarten er testet med bare en person i båten/lett lastet, eller om det var flere personer/mer last ombord. -Også greit om du vet størrelsen på nåværende alupropell. F.eks. 14x21 eller noe lignende. Det skal stå påstemplet et sted på selve propellen. Redigert 26.April.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GVH1979 Svart 26.April.2019 Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 Hadde en slik motor på en GH V20 for en del år siden. Byttet da propell til Ballistic og var godt fornøyd med dem. Husker dessverre ikke stigning eller diameter, men regner med du får god hjelp om du kontakter dem. https://progressing.no/propell/utenbords/ Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 26.April.2019 Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 2new skrev for 7 timer siden: Det som er viktig er drivstofføkonomi, kraft (god akselerasjon med flere i båten/vannski) og minst mulig støy (hvis det er mulig). Det som ikke er viktig, er toppfart. . Jeg kan tenke litt høyt rundt disse momentene. De slår hverandre litt ihjel. Best drivstofføkonomi og minst mulig støy får man gjerne når man er bittelitt overproppet - d.v.s. har en litt tung propell. Desverre gir det dårligere aks/skyv når båten er lastet eller når man drar vannski. Når det gjelder drivstofføkonomi tror jeg ikke det er de store forskjellene ute og går. 5-10% kanskje under gitte forutsetninger. Spørs hvor mye det betyr i totalen. Lydnivå er værre og mer merkbart. Har man en lett propell, så får man høyere turtall og mer intens støy for en gitt hastighet. Det viktigste i mitt hode er likevel å ha en propell som hjelper motoren til å dra uanstrengt når man skal opp i plan med folk ombord eller når man drar vannski. Å ha for stor propell da belaster motoren mer enn nødvendig + at det finnes nesten ingen ting som er kjipere enn å ha følelsen av at det blir for treigt og daft. Du spør etter anbefaling. Vel, da blir min anbefaling denne propellen med stort areal og godt grep til DF140en: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=128898459 Du kan sikkert også gå opp i pitch til 21", men da risikerer du det jeg tenker om at det blir for tungt og treigt når båten er lastet med passasjerer/drar vannski. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101559279 Jeg ville gått for 19"ern. (Alternativt kjøpe begge og prøve ut selv, hvilket helt klart er den beste løsningen). Du vil også trenge et hubkit som passer Suzukien. Kjøpes hos Mercuryforhandlere eller online. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 26.April.2019 Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 (redigert) Ja, det er bare guesstimates dette - men noe må man jo ta utgangspunkt i når info ellers uteblir. Skjønner ikke helt hvorfor jeg gidder, men med en del googling finner jeg to "kilder" til å danne bittelitt bakgrunn for spekulasjon: https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling/12655-df140-suzuki-on-excel-bay-pro-203-prop-question http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-oceanmaster-605-micore-630 Jeg tror jeg fraråder å bruke penger på 21" Trophy Plus. Den blir for tung gitt trådstarters ønsker målt opp mot hva jeg tror aluproppen (sannsynligvis 14x21) yter. Dermed står jeg igjen med Trophy Plus 4x13,75x19" som et forslag. Redigert 26.April.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 26.April.2019 Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 propell til suzuki df 140 balistic 13.5 x22xl har den på en ibiza 20 så jeg trur den vil passe til deg og. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
2new Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Dette er propellen som sitter på båten i dag. Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
2new Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Som dere ser så ligger den ikke på vannet enda, så jeg får ikke sjekket hastighet/turtall enda. Men jeg mener at jeg ikke fikk mer enn ca. 30 knop på maks turtall. Sitér dette innlegget -- Mvh 2new Link to post
jerognal Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 (redigert) For å kunne svare må vi vite maks turtall i dag og gps fart. Tommelfingerregel sier ned 1" er +500 rpm. På min F50 gikk jeg ned 1" og opp i diameter og traff perfekt. Men for å kunne bedømme dette må maks turtall i dag vites... Ang. ønskede resultater: Angrer ikke 1 sek på bytte til stål på min båt. MYE bedre aks., +2-3 knop, og en god del bedre drifstøkonomi. Sitter MYE bedre i sving og. Støy har jeg ikke merket noe forskjell på annet enn at båten marsjer på lavere turtall i dag enn med alu... Redigert 29.April.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 2new skrev 1 time siden: Dette er propellen som sitter på båten i dag. Den ser litt smålurvete ut i bladene, det kan fort koste litt turtall / fart. jerognal skrev 14 minutter siden: Tommelfingerregel sier ned 1" er +500 rpm Jeg regner 2-300 omdr. pr tomme opp/ned. Men mange andre variabler som spiller inn, feks bladareal/utforming Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.