Jump to content

Suzuki DF 140 HK - Valg av propell

2new

Recommended Posts

Jeg har en Oceanmaster 605 som har en Suzuki DF 140 HK 4 takter og jeg ønsker å bytte propellen (aluminiumspropell) til en i stål.

Det som er viktig er drivstofføkonomi, kraft (god akselerasjon med flere i båten/vannski) og minst mulig støy (hvis det er mulig). Det som ikke er viktig, er toppfart.

Men vet ikke hvor/hvordan jeg skal begynne å søke i jungelen av propeller. Produsenter, typer, materiale, antall blader, størrelse, stigning, grader, rotasjonsretning, osv, osv....

Noen som kan komme med noen tips?

.

Redigert av 2new (see edit history)

--

Mvh 2new

For å kunne gi noenlunde fornuftig anbefaling må vi vite en del ting:

-Toppfart (GPS) og hvilket turtall du får på max - d.v.s. når motoren er trimmet ut slik at du får maksimal fart. Du bør også si noe om toppfarten er testet med bare en person i båten/lett lastet, eller om det var flere personer/mer last ombord.

-Også greit om du vet størrelsen på nåværende alupropell. F.eks. 14x21 eller noe lignende. Det skal stå påstemplet et sted på selve propellen.

Redigert av Solseng (see edit history)
2new skrev for 7 timer siden:

Det som er viktig er drivstofføkonomi, kraft (god akselerasjon med flere i båten/vannski) og minst mulig støy (hvis det er mulig). Det som ikke er viktig, er toppfart.

.

Jeg kan tenke litt høyt rundt disse momentene. De slår hverandre litt ihjel. Best drivstofføkonomi og minst mulig støy får man gjerne når man er bittelitt overproppet - d.v.s. har en litt tung propell. Desverre gir det dårligere aks/skyv når båten er lastet eller når man drar vannski.

Når det gjelder drivstofføkonomi tror jeg ikke det er de store forskjellene ute og går. 5-10% kanskje under gitte forutsetninger. Spørs hvor mye det betyr i totalen.

Lydnivå er værre og mer merkbart. Har man en lett propell, så får man høyere turtall og mer intens støy for en gitt hastighet.

Det viktigste i mitt hode er likevel å ha en propell som hjelper motoren til å dra uanstrengt når man skal opp i plan med folk ombord eller når man drar vannski. Å ha for stor propell da belaster motoren mer enn nødvendig + at det finnes nesten ingen ting som er kjipere enn å ha følelsen av at det blir for treigt og daft.

Du spør etter anbefaling. Vel, da blir min anbefaling denne propellen med stort areal og godt grep til DF140en:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=128898459

Du kan sikkert også gå opp i pitch til 21", men da risikerer du det jeg tenker om at det blir for tungt og treigt når båten er lastet med passasjerer/drar vannski.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=101559279

Jeg ville gått for 19"ern. (Alternativt kjøpe begge og prøve ut selv, hvilket helt klart er den beste løsningen). Du vil også trenge et hubkit som passer Suzukien. Kjøpes hos Mercuryforhandlere eller online.

Ja, det er bare guesstimates dette - men noe må man jo ta utgangspunkt i når info ellers uteblir.:giggle:

Skjønner ikke helt hvorfor jeg gidder, men med en del googling finner jeg to "kilder" til å danne bittelitt bakgrunn for spekulasjon:

https://www.bandofboaters.com/forum/technical-forums/performance-handling/12655-df140-suzuki-on-excel-bay-pro-203-prop-question

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-oceanmaster-605-micore-630

Jeg tror jeg fraråder å bruke penger på 21" Trophy Plus. Den blir for tung gitt trådstarters ønsker målt opp mot hva jeg tror aluproppen (sannsynligvis 14x21) yter. Dermed står jeg igjen med Trophy Plus 4x13,75x19" som et forslag.

Redigert av Solseng (see edit history)

For å kunne svare må vi vite maks turtall i dag og gps fart. Tommelfingerregel sier ned 1" er +500 rpm. På min F50 gikk jeg ned 1" og opp i diameter og traff perfekt. Men for å kunne bedømme dette må maks turtall i dag vites...

Ang. ønskede resultater: Angrer ikke 1 sek på bytte til stål på min båt. MYE bedre aks., +2-3 knop, og en god del bedre drifstøkonomi.  Sitter MYE bedre i sving og. Støy har jeg ikke merket noe forskjell på annet enn at båten marsjer på lavere turtall i dag enn med alu...

Redigert av jerognal (see edit history)
2new skrev 1 time siden:

Dette er propellen som sitter på båten i dag. 

Den ser litt smålurvete ut i bladene, det kan fort koste litt turtall / fart. 

jerognal skrev 14 minutter siden:

Tommelfingerregel sier ned 1" er +500 rpm

Jeg regner 2-300 omdr. pr tomme opp/ned.  Men mange andre variabler som spiller inn, feks bladareal/utforming

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...