Jump to content

Ny motor på gummijolla til ungene - går fort over 10knop..

R.O

Recommended Posts

Har en 2,5hk på en 270m gummijolle. Båtturer får i dag stor konkurranse fra all verdens gameing på ulike skjermer, så jeg tenkte å gjøre jolla litt mer spennende for eldstemann på 13år. Vurdere å kjøpe en 5HK to takter, men tror den vil gå langt over 10 knop. Datteren min på 9år vil nok også kjøre litt. Vil gjerne ha 5hk da vi vurdere litt større jolle etter hvert.

Må kjøre et stykke for å se motoren, men kanskje noen kyndig her som klarer å se om denne enkelt kan strupes ved å stoppe gasspådraget med en skrue, eller har erfaring med dette selv..

2032053886_Bildemotorgass.JPG.ad22ad16414544bf0a30b8808a84d0ff.JPG

Har en rib på 270, denne gjør 14 knop med en Yamaha totakts 5-hester og meg oppi (jeg veier sannsynligvis det samme som sønnen og dattera di til sammen + litt til). Så ja, jolla deres kommer temmelig sikkert til å bikke 10 knop, kanskje også 15.

Det er mulig å strupe motoren ved å hindre at gasspådraget blir for stort. Det kan gjøres på flere måter, men av og til også ved å løsne det staget som går til spjeldet/gassreguleringen på forgasseren, litt avhengig av modell. Du ser det på bildet, staget er den blanke stålpinnen som går inn i messingsylinderen med settskrue, litt over midt i bildet. Vrir du på gassen vil du se at staget dras/skyves og spjeldet vil åpnes (du ser ikke spjeldet, det er inni forgasseren). Sist jeg renset forgasseren på 5-hesteren prøvde jeg bare for gøy å se om det var mulig å justere dette staget for å få mer futt. Det var ikke mulig å få mer futt. Men, ved å justere det andre veien og skru settskruen fast gikk det ikke an å få fullt turtall lengre. Mulig noe slikt kan være løsningen for deg? Sikkert lurt å sjekke at ikke gasshendelen stoppes kun av begrensningen man nå lager, da blir det belastning på spjeldarmen, men hvis ikke ville jeg i alle fall først ha prøvd med dette. En fordel å merke med f.eks. sprittusj før justeringer tas, så slipper du at ting blir feil om du skulle justere den tilbake til originalt. 

Guest Avmønstret#

Jeg byttet til lettere propell på vår 5hk Mariner. Så nå planer den lett med relativt mye vekt oppi, men går ikke veldig mye over 10 knop. Det var da med Maritimjolla, har ikke sjekket med den nye gummijolla. 

Prøv å finne ut hva som er "lavest mulig planehastighet" og se om det er mulig å treffe den. Er kjekt å kunne gå i plan. 

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Jeg byttet til lettere propell på vår 5hk Mariner. Så nå planer den lett med relativt mye vekt oppi, men går ikke veldig mye over 10 knop.

En god ide hvis ormeyngelen skjønner at full gass er det man ikke kjører i hele tiden.
Det sliter ut motoren og lommeboka til far.

Heldigvis har jeg bare en halv stor DC slik at jeg slipper å dra med meg jolle og en mengde annet dritt ut på sjøen.
Dog har jeg hytte med DC og en 15 fot med kjøl 4,5 hk.
Den er trygg og godt for mine unger som ikke sto først i køen når båtvett ble delt ut og ikke er de noe særlig interisert i det heller.

Ikke pokker om de er egnet til å gå i plan.
Noen ganger tviler jeg på om de noen gang kommer til å klare og ta lappen.

På deres alder 14-15 år  hadde jeg allerde byttet ut With jolla med 9,9 hk med en 14 fot Wing med 60 hk på.
Sikker på at min erfaring med båt i den alderen sikkert var mere en 1000 timer lengre.
Sikkert litt drøyt men bestefar og fatter viste vel omtrent hva de gjorde etter å ha tilbrakt en mengde med tid i båten sammen med meg før jeg sakte men sikkert fikk lov til å dra på lengre og lengre turer alene.
Kan faktisk ikke huske en enesete gang det var nære på noe som helst

Redigert av pipe (see edit history)
Guest Balder..

Enkleste måten er å skru av forgasser å sette på en tynn plate...kan være av plast eller tynn aluminiumsplate... mellom forgasser og motor, hvis forgasserboring/hullet i forgasser er feks 25mm sett inn en plate med ett hull på feks 15mm(justeres til ønsket resultat oppnås), du struper da tilgangen på luft å motoren vil i praksis yte kun halv effekt.

Så kan du bare justere strypingen/hullet så det gir ønsket effekt.

Motor vil gå fetere å gangen vil ikke bli like pen men er ikke skadelig, tvert i mot, den får mindre luft men samme mengde bensin å vil kjøle motor bedre.

Grei løsning da du slipper å kjøpe flere motorer ettersom barna blir større.

Redigert av Balder.. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...