Jump to content

Varsler påbud om dødmannsknapp

Cerberus

Recommended Posts

9 hours ago, Stefanesai said:

Hvordan er dette tenkt i forhold til for eks seilbåt? 

Ikke svar på ditt spørsmål, men i mine øyne er de tre viktigste reglene ombord i en båt; 1. ikke fall overbord, 2. ikke fall overbord og 3. ikke fall overbord. Det igjen betyr f.eks at man bruker sele når man beveger seg på dekk under seilas. En vesentlig forskjell på en motorbåt og en seilbåt er jo farten som igjen har betydning for faren for/ved å falle overbord. Vil nødig bli påkjørt av min egen seilbåt, men enda mindre ønsker jeg å bli påkjørt av min egen motorbåt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sverrejo skrev 39 minutter siden:

Jeg husker da sikkerhetsbelte i bil ble påbudt. Da var det mange protester da!!!

Nå er det blitt en vane med bilbeltet, for de aller fleste.

Slik blir det med denne daumannsknappen også. Et godt forslag som blir akseptert av de fleste.

Ja,det er bare å kjøre på med påbud for folk blir vant til det etter vært.

27 minutes ago, Cerberus said:

Som ikkje det allerede er tatt nok fra båtgleden med at en må sitte med vest som en anna idiot så skal en sitte med ledning i seg også slik en må sitte musestille. Akkurat som voksne folk var små barn. Det er akkurat som en ikkje vil folk skal være ute i det heile tatt for det er farlig ute. 

Selg båten og kjøp campingvogn eller noe da vel. Da kan du sitte foran vogna og se kul ut uten vest. Grunnen til at slike påbud dukker opp er nettopp at voksne mennesker oppfører seg som små barn, og i mange tilfeller langt værre.

Vinderla skrev 32 minutter siden:

Selg båten og kjøp campingvogn eller noe da vel. Da kan du sitte foran vogna og se kul ut uten vest. Grunnen til at slike påbud dukker opp er nettopp at voksne mennesker oppfører seg som små barn, og i mange tilfeller langt værre.

Grunnen er at i Oslo sentrum sitter det mange mennsker i store glassbygninger med eneste oppgave er å klekke ut nye forbud og påbud slik at de også i årene som kommer har mat på bordet.

Sverrejo skrev for 1 time siden:

Jeg husker da sikkerhetsbelte i bil ble påbudt. Da var det mange protester da!!!

Nå er det blitt en vane med bilbeltet, for de aller fleste.

Slik blir det med denne daumannsknappen også. Et godt forslag som blir akseptert av de fleste.

Hvis det uler og piper om ikke dømannsknapp en er på armen, og man får bot utenfor havna hver gang man kjører uten, vil nok påbudet fungere bedre. Påbudt med trådløs dømannsknapp som stopper motoren om den ikke føler puls, vil også fungere. 

Gullfisk skrev 15 minutter siden:

Påbudt med trådløs dømannsknapp som stopper motoren om den ikke føler puls, vil også fungere. 

Husk batterier så du får start når du skal hjem og, og ikke havner i havsnød..

Nyere forskning viser at de fleste fritidsbåt ulykker skyldes unyttig rekreasjons bruk av båt, så et lystbåtforbud ligger nok litt i luften etterhvert. Så klart, i starten vil mange klage, slik de gjorde ved bilbelte påbudet, men etter bare en kort generasjon så er det ingen båtfolk igjen, og da blir det nok mer akseptert.:crazy:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

99% av alle mindre åpne båter har utenbordsmotor, av disse med motor  yngre enn 25 år så har nesten samtlige dødmannsknapp. Kan ikke se vitsen i å påby dette. Som en rekke andre påbud og forbud så er effekten svært begrenset.

Siste lovendring som hadde noe for seg var påbudet om nok vester ombord, burde vært innført i 1912 etter Titanic

Som dykker i forsvarer på 90 tallet så jeg en mann som hadde blitt kjørt over av egen propell, ikke et vakker syn, og det var det siste han opplevde på denne jorden. Problemer med en liten båt uten styrekonsoll  er at den fort kan begynne å gå i ring rundt deg hvis du faller i vannet, og til slutt «finner den deg». Så jeg er Nazi på bruk av dømannsbryter i liten jolle..

Dog kan alltid påbud slå uheldig ut. Selv brukte jeg aldri dømannsbryter i min 23 fots DC..

Ville vel sakt tja til dette påbudet...

1 hour ago, Olevine said:

Kan du utdype dette litt? Hva mener du helt konkret med sammenlikningen "å knuse noen egg" i forhold til denne saken?

Er for øvrig enig i at det ikke høres bra ut, men likevel....

Det er enkelt; det å leve innebærer en del risiko.

Hvis samfunnet skal pakke så mange påbud/regler rundt folk for å oppnå en nullvisjon fjerner det en del av det som jeg i hvertfall kaller frihet. Grensen går ved faren for å skade andre - men det må et realistisk forhold til sannsynlighet her også.

Guest Avmønstret#
pipe skrev 40 minutter siden:

Grunnen er at i Oslo sentrum sitter det mange mennsker i store glassbygninger med eneste oppgave er å klekke ut nye forbud og påbud slik at de også i årene som kommer har mat på bordet.

Statsekretæren, Bjartmann- Simonsen, som la fram forslaget på fritidsbåkonferansen er fra Bodø og valgt inn fra Nordland. 

Meldinga legges etter planen frem i juni og er utarbeidet av fiskeriminesteriet, underlagt nåværende fiskeriminister fra Førde, Harald T. Nesvik (FRP). 

Det er den sittende regjering selv om har bedt om meldinga. Regjeringa har en sammensetning som representerer hele landet. 

--------

Så "Pipe", hvor har du det greiene dine fra? Såvidt jeg kan se er det fullstendig tomme påstander. 

Og forklar meg gjerne, hvilke forskjeller mener du det ville det utgjøre om meldinga ble laget mens folk satt i "stor glassbygninger" på Vestland eller nordover? Er det utsikten som ville endre på noe? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...