pipe Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 (redigert) Pinkvin skrev 18 minutter siden: Og når ble det påbudt? Det er ikke påbudt enda men argumentet var at det er like greit å lage ett påbud når en stor del av befolkningen allerede bruker tilgjengelig sikkeretsutstyr frivilig. Forskjellen skulle da bli umerkelig for de fleste antar jeg debuttanten mente Redigert 27.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Pinkvin skrev 7 minutter siden: Så "Pipe", hvor har du det greiene dine fra? Såvidt jeg kan se er det fullstendig tomme påstander. Neida slike påbud og forbud begynner skjeldent med at en stortingsrepresentant får en god ide en vakker dag. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 pipe skrev 1 time siden: Neida slike påbud og forbud begynner skjeldent med at en stortingsrepresentant får en god ide en vakker dag. Det er riktig. Sittende regjering har jobbet med dette over flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 1 hour ago, pipe said: Omtrent som med sykkelhjelm og alpinhjelm så det er vel bare å få trykket ut lovene? Jeg har ingen DMK i mine DC båter og ikke skal jeg ha det heller. For hvis du ramler ut av båten og denne fortsetter sin ferd på egen hånd og skader andre så er det ikke ditt problem? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 1 hour ago, Pinkvin said: Og når ble det påbudt? Bruk av alpinhjelm er påbudt i flere alpinanlegg både i Norge og i utlandet. 85% av gjestene i alpinbakkene i Norge bruker allerede hjelm i følge undersøkelser. Var på ski i Østerrike i vinter og kan ikke huske å ha sett noen uten hjelm! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Lovpåbud vi drøfter her vel, ikke lokale "ordensregler" en går med på når en kjøper en tjeneste. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 7 minutes ago, Pinkvin said: Lovpåbud vi drøfter her vel, ikke lokale "ordensregler" en går med på når en kjøper en tjeneste. Rent teknisk sett har du rett, men i praksis utgjør det ingen forskjell. Uten hjelm blir du nektet adgang i anlegget. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hakkannen Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Har så lenge det har vært tilgjengelig på påhengs brukt dødmannsknapp når jeg er utpå, noe annet ser jeg ikke noen grunn til. Både for egen og andres sikkerhet. Å svirre rundt i en liten sprettball av ei jolle i 25 knop uten både dødmannsknapp og vest ser jeg på som en tilnærmet idiotisk handling. Samtidig ser jeg ikke helt for meg dødmannsknapp i tresnekka med 5hk Marna eller Sabben med skvalpesmøring. Både teknisk løsning og praktisk i forhold til bevegelse underveis. Så igjen, som et av synspunktene i forhold til vestpåbud: påbud i forbindelse med fart. Skulle det blåse opp, bli mørkt eller andre forhold skjer kan man ta de forholdsreglene som trengs ut fra det. Kan båten oppnå en høyere fart enn f.eks. 10 knop - kjør på med vest og dømannsknapp, ellers la folk få ta seg en snekketur i fred. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 27.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Det blir vel samme 8 meters grensa som sist da så det er vel likegreit å bare få seg en båt på over 8 meter først som sist så en får være i fred. Rart med det, det blir altså å jage etter de med minste båtene atter en gang mens de store bare kan la det dure. Gjerne i halvplan på 1 meters hold eller mindre ifølge mange her. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Problemet med lover er at de er blinde og følges på tross av «fornuft» Se bare på vestpåbudet, de skiller ikke mellom rib i 60 kn og sjekta i 2 knop. Stakkaren i sjekta var aldri problemet, men « lider» under samme lov.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Så lenge folk drukner fra åpne småbåter så blir det riktig. Gratulerer på forhånd med ny og stor båt! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Ser for meg alderdommen skal tilbringes i ei tresnekke ned lengde på på 8 meter og 1 millimeter med 3stk Sabb 10hk montert på siden av hverandre, direkte inspirert av Titanic. Eller kanskje jeg skulle hatt Sabb 5-9hk, der har man jo valgfri retning på motoren? #frihet #detholdernå #ansvarforegensikkerhet Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 16 minutes ago, Pinkvin said: Så lenge folk drukner fra åpne småbåter så blir det riktig. Gratulerer på forhånd med ny og stor båt! ;-) Så forby småbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Stefanesai skrev for 14 timer siden: Hvordan er dette tenkt i forhold til for eks seilbåt? I likhet med de fleste av påbudene som kommer nå, er det vel ikke tenkt i det hele tatt. Påbud om dødmannsknapp er kanskje det dummeste påbudet hittil. I liten, åpen båt har det noe for seg, men jo større båten blir, jo dummere blir påbudet. Hvordan er forresten dette tenkt oppfulgt av myndighetene? Skal ytterligere en oppgave tilfalle politiets allerede overbelastede båtpatruljer? Eller skal vi ha båten på "EU-kontroll", hvor funksjonen testes? Kanskje begge deler? Vil det stilles krav til hvordan og hvor dødmannsknappen festes til kroppen? Er trådløs dødmannsknapp like godt som vanlig? Kan jeg kjøpe en liten rød brikke som jeg har i lommen og kalle det en dødmannsknapp? Nei, kanskje byråkratene bør begynne å bry seg om de tingene som faktisk hjelper etterhvert. Få på plass obligatorisk opplæring for alle, sørg for å håndheve de reglene som gjelder idag ift fart, promille og vest. Gi politiet de ressursene de trenger for å være tilstede der folk er. Nok et dustete påbud som ikke kan håndheves hjelper ingenting. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
pipe Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Mouche skrev for 1 time siden: For hvis du ramler ut av båten og denne fortsetter sin ferd på egen hånd og skader andre så er det ikke ditt problem? Jeg er to DC båter hvor det nesten er umulig å ramle ut over vindskjermen så hvorfor skal jeg bruke tid og penger på å forholde meg til en DMK ? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Det er riktig. Sittende regjering har jobbet med dette over flere år. Eller embedsverket i Oslo sentrum og da er vi tilbake til området der slike ting pleier å starte med interessegrupper som kjøper seg påvirkningskraft på politikkerene Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Så lenge folk drukner fra åpne småbåter så blir det riktig. Hva mer burde regjeringen påby og forby? Folk slutter ikke å drukne selv med vestpåbud og DMK. Jeg vet du er for en lavere promillegrense på sjøen men folk kommer ikke å slutte med å drukne i fra båt for det. Vil du gå så langt som å forby åpne småbåter ? Det er vel det eneste svaret som har en god effekt på konklusjonen din Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Ventus skrev for 4 timer siden: Mange måter å forulykke på der båten fortsetter ukontrollert, med dødmannsknappen koblet til Med dødmannsknapp fortsetter ikke båten ukontrollert. Den stopper. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 3 minutes ago, Jannmar said: Med dødmannsknapp fortsetter ikke båten ukontrollert. Den stopper. Så hvis man får et illebefinnende, besvimer eller annet.... ? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Gullfisk skrev for 5 timer siden: Påbudt med trådløs dømannsknapp som stopper motoren om den ikke føler puls Her snakker vi virkelig om dødmannsknapp. Jeg vil fullt ut støtte et evt. forslag om å forby folk uten puls å kjøre båt ;-) Spøk til side; når mange nok gjør dumme ting, blir det statistikk av det. Dette er mat for byråkratene, som i beste mening vil ha regler, som i visse tilfeller rammer svært skjevt. Om man tilfeldigvis er blant de "skjevtrammede" vil regelen selvsagt virke unyttig, men man kommer likevel ikke unna den positive effekten den (forhåpentligvis) vil ha for mange andre. Når politikere , og andre, tyr til begrepet "nullvisjon", må jeg imidlertid skynde meg å skifte kanal. Dette vitner som oftest om en total mangel på virkelighetsoppfatning. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 pipe skrev 1 time siden: Eller embedsverket i Oslo sentrum og da er vi tilbake til området der slike ting pleier å starte med interessegrupper som kjøper seg påvirkningskraft på politikkerene Tja- kanskje det, eller kanskje sjøfartsdirektoratet. Det er lokalisert i Haugesund. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 (redigert) Ventus skrev 39 minutter siden: Så hvis man får et illebefinnende, besvimer eller annet.... ? Du kan jo utbrodere dette i det vide og brede så mye du vil på alle områder. Hva hjelper det med bilbelte om du frontkolliderer med en tailer i 100 km/t osv. osv. Redigert 27.April.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 16 minutes ago, Jannmar said: Du kan jo utbrodere dette i det vide og brede så mye du vil på alle områder. Hva hjelper det med bilbelte om du frontkolliderer med en tailer i 100 km/t osv. osv. Nettopp. Så det smarte er å bygge kjørefelt med fysisk separasjon som hindrer dette kontra halveis løsninger som romlefelt og sette ned hastighet. Hvis en tenker litt lenger enn symbolløsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 27.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Nå er det vel forsåvidt allment kjent att nullvisjonen er null visjon. Det handler bare om forbud påbud og ting som koster svært lite for staten og ingen reelle tiltak som koster og gir resultater deretter. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.April.2019 Link til dette innlegget Svart 27.April.2019 Cerberus skrev 1 minutt siden: nullvisjonen er null visjon Den skal jeg prøve å huske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.