Jump to content

Varsler påbud om dødmannsknapp

Cerberus

Recommended Posts

1 hour ago, pipe said:

Omtrent som med sykkelhjelm og alpinhjelm så det er vel bare å få trykket ut lovene?
Jeg har ingen DMK i mine DC båter og ikke skal jeg ha det heller.

For hvis du ramler ut av båten og denne fortsetter sin ferd på egen hånd og skader andre så er det ikke ditt problem?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

1 hour ago, Pinkvin said:

Og når ble det påbudt? 

Bruk av alpinhjelm er påbudt i flere alpinanlegg både i Norge og i utlandet. 85% av gjestene i alpinbakkene i Norge bruker allerede hjelm i følge undersøkelser. Var på ski i Østerrike i vinter og kan ikke huske å ha sett noen uten hjelm!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har så lenge det har vært tilgjengelig på påhengs brukt dødmannsknapp når jeg er utpå, noe annet ser jeg ikke noen grunn til. Både for egen og andres sikkerhet. Å svirre rundt i en liten sprettball av ei jolle i 25 knop uten både dødmannsknapp og vest ser jeg på som en tilnærmet idiotisk handling.

Samtidig ser jeg ikke helt for meg dødmannsknapp i tresnekka med 5hk Marna eller Sabben med skvalpesmøring. Både teknisk løsning og praktisk i forhold til bevegelse underveis. Så igjen, som et av synspunktene i forhold til vestpåbud: påbud i forbindelse med fart. Skulle det blåse opp, bli mørkt eller andre forhold skjer kan man ta de forholdsreglene som trengs ut fra det. Kan båten oppnå en høyere fart enn f.eks. 10 knop - kjør på med vest og dømannsknapp, ellers la folk få ta seg en snekketur i fred.

Det blir vel samme 8 meters grensa som sist da så det er vel likegreit å bare få seg en båt på over 8 meter først som sist så en får være i fred. Rart med det, det blir altså å jage etter de med minste båtene atter en gang mens de store bare kan la det dure. Gjerne i halvplan på 1 meters hold eller mindre ifølge mange her. :giggle:

Stefanesai skrev for 14 timer siden:

Hvordan er dette tenkt i forhold til for eks seilbåt? 

I likhet med de fleste av påbudene som kommer nå, er det vel ikke tenkt i det hele tatt. 

Påbud om dødmannsknapp er kanskje det dummeste påbudet hittil. I liten, åpen båt har det noe for seg, men jo større båten blir, jo dummere blir påbudet. 

Hvordan er forresten dette tenkt oppfulgt av myndighetene? Skal ytterligere en oppgave tilfalle politiets allerede overbelastede båtpatruljer? Eller skal vi ha båten på "EU-kontroll", hvor funksjonen testes? Kanskje begge deler? Vil det stilles krav til hvordan og hvor dødmannsknappen festes til kroppen? Er trådløs dødmannsknapp like godt som vanlig? Kan jeg kjøpe en liten rød brikke som jeg har i lommen og kalle det en dødmannsknapp? 

Nei, kanskje byråkratene bør begynne å bry seg om de tingene som faktisk hjelper etterhvert. Få på plass obligatorisk opplæring for alle, sørg for å håndheve de reglene som gjelder idag ift fart, promille og vest. Gi politiet de ressursene de trenger for å være tilstede der folk er.

Nok et dustete påbud som ikke kan håndheves hjelper ingenting.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Så lenge folk drukner fra åpne småbåter så blir det riktig. 

Hva mer burde regjeringen påby og forby?
Folk slutter ikke å drukne selv med vestpåbud og DMK.
Jeg vet du er for en lavere promillegrense på sjøen men folk kommer ikke å slutte med å drukne i fra båt for det.
Vil du gå så langt som å forby åpne småbåter ?
Det er vel det eneste svaret som har en god effekt på konklusjonen din

Gullfisk skrev for 5 timer siden:

Påbudt med trådløs dømannsknapp som stopper motoren om den ikke føler puls

Her snakker vi virkelig om dødmannsknapp. Jeg vil fullt ut støtte et evt. forslag om å forby folk uten puls å kjøre båt ;-)
Spøk til side; når mange nok gjør dumme ting, blir det statistikk av det. Dette er mat for byråkratene, som i beste mening vil ha regler, som i visse  tilfeller rammer svært skjevt. Om man tilfeldigvis er blant de "skjevtrammede" vil regelen selvsagt virke unyttig, men man kommer likevel ikke unna den positive effekten den (forhåpentligvis) vil ha for mange andre.
Når politikere , og andre, tyr til begrepet "nullvisjon", må jeg imidlertid skynde meg å skifte kanal. Dette vitner som oftest om en total mangel på virkelighetsoppfatning.

16 minutes ago, Jannmar said:

Du kan jo utbrodere dette i det vide og brede så mye du vil på alle områder.

Hva hjelper det med bilbelte om du frontkolliderer med en tailer i 100 km/t osv. osv.

Nettopp.  Så det smarte er å bygge kjørefelt med fysisk separasjon som hindrer dette kontra halveis løsninger som romlefelt og sette ned hastighet.

Hvis en tenker litt lenger enn symbolløsninger.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...