.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Jeg mistenker at vannet jeg hadde i tanken kom via påyllingslokket + kondens, men vet ikke helt sikkert. Jeg leverte motor til verkstedet. Tror ikke de byttet noe, men blåste injektorene rene for fukt. Forstod det var viktig å gjøre det innen rimelig tid slik at man unngår at det oppstår rustdannelse. Dette vet sikkert andre mer om.
Det skumle med vann i bensin er at motoren til slutt stopper, og da er man gjerne ute på sjøen med de konsekvenser det kan ha. Derfor har det blitt rutine å drenere tanken forran hver sesong.
Det går an å ta ut tanken på 20Touring. Da tar du opp luken i dørken bak. Denne er limt med sikaflex eller noe lignende. Skjærer opp fugen med stanleykniv. Jeg har teakdørk og noe av fugen er skjult under teaken. Jeg har derfor saget bort dette overhenget for enkel åpning av luken. Når luken er fjernet, ser du tanken rett under. Denne holdes i spenn av to stålrør som må tas ut (hvis du skal ha ut tanken). Jeg ville kanskje droppet å ta ut tanken da det var en del arbeid/slit å få til - hvis du ikke har synlig/lukt av bensin. Jeg skrur av lokket til tankmåleren og suger ut bensinen med slange/hevert.
Når båten er på vannet drenerer jeg forfilteret etter hver tur i begynnelsen slik at de siste restene blir fjernet.