SimonT
Nå har tiden kommet; jeg har blitt båteier!
Dette er min første båt. Jeg har aldri eid en båt før. Tenke seg det...
Da jeg var yngre hadde min far en Jans Entry motorbåt. Jeg som 14åring, midt i trassalderen, hatet det. Å blir dratt med på sjøen med mor og far var det verste jeg visste. Tilbringe hele helgen i en pitteliten båt, en eller annen plass i Øygarden. Jeg ville jo heller være med kompiser, og sykle.
Men for 11 år siden forstod jeg at det var feil båt jeg hadde vært ombord i; det var seilbåt som var min type båt. Og siden har jeg drømt om å seile de syv hav i egen seilbåt.
Selv om jeg har minimalt med seile-erfaring har jeg altså kjøpt meg en båt. En veldig fin båt, om jeg må kunne si det selv. Den er ikke av den nyeste sort, men tror det skal passe til meg.
Og her starter historien om meg som båtmann.
Litt om båten:
1976 Alo 33
Som navnet tilsier er den altså 33 fot. Bredden er på rundt 310cm.
Kjøpt på Finn av en ufattelig hyggelig mann som var mye eldre enn han så ut som.
Han hadde hatt båten i noen år, uten å seilt den. Eieren før var blitt for gammel til å ha den selv, men han jeg kjøpte den klarte ikke å la den gå ut på det åpne markedet. Hvertfall ikke enda.
Båten er helt orginal. Orginal motor, orginalt interiør, alt.
Men tross alder ser den utrolig strøken ut. Den er selvfølgelig blitt brukt de siste 40 årene, men holder seg godt. Akkurat som tidligere eier.
Ingen fukt i båten, ingen mugg, ingen dårlig lukt.
Jeg har selv utrolig lite erfaring når det gjelder seilbåter, så det å vite om en båt er bra eller ikke... det vet ikke jeg.
Men håper jeg ikke har kjøpt katta i sekken.
Planer for båten:
Om ett og et halvt år ønsker jeg å reise ut på en lang, lang reise. Hvor den skal gå? Usikkert enda, men til et sted uten bjørkepollen er hvertfall målet.
Frem til jeg skal kaste loss er det mye som skal skje med båten.
Oppgraderinger, forbedringer, pussing, og vasking. Kanskje gjøre om litt på interiøret?
Det som er planen til nå er hvertfall dette:
Bunnsmøring
Veldig grundig vask
Nye gjennomføring
Kartplotter (med ekkolodd?)
AIS
VHF
Nytt kjøkken m/innebygd kjøleboks + ny komfyr
Maling av interiør
Trekke om puter
Solceller
Vindmølle
Batteripakke med god kapasitet
Nytt elektrisk anlegg 12v og 240v
Få alle tau bak i cockput
Andre ting som er ønskelig å gjennomfør:
Flytte badet til der kartbord/stikkøye er for heller å ha større plass i forpiggen.
Om dette lar seg gjennomføre er heller usikkert.
Håper gjerne jeg kunne fått litt tips og triks av dere her inne til å gjennomføre noe sånt.
Legger ved litt bilder fra finn-annonsen:
Jeg kommer til å oppdatere den tråden underveis i utviklingen av båten.