Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 1 år siden. Den var i heller dårlig stand og på denne båten så var det helt andre problemer å følge opp. Tanken med denne båten var egentlig å få lært seg det grunnleggende om vedlikehold og reparasjon av båt, og så litt grunnleggende om seiling, for så "å bruke penger på en "ny" båt, etter at man hadde fått lært seg "det grunnleggende".

 

Man kan vel si at jeg først og fremst kjøpte en "studiepakke for båtfaget" og ikke en båt.

 

Skroget var i forbausende god stand, men noe oppsprekking i laminatet rundt innfesting av roret.  Fikk lagt over noen glassfibermatter og polyester, og håper det ble sterkt nok. Selv om skroget var i forholdsvis god stand så hadde faktisk roret forholdsvis store skader i form av groper i overflaten i plastmaterialet. Reparerte dette ved hjelp av glassfibersparkel og to-komponent grunning + bunnstoff.

 

Det viste seg også at det var ganske mye korrosjon i ett av røstjernene der en av vantene (som holder masta) er festet inn. Fjernet litt av plasten over røstjernet for å få bedre oversikt over skaden og fant ut at korrosjonen har gått såpass langt at dette røstjernet på sikt bør skiftes ut. Planen er å bruke vinkelsliper og så skjære røstjernet fri fra skroget. Så er planen å slipe ned området der røstjernet skal sitte, gå til et sveiseverksted og få de til å lage ett nytt, og så støpe det nye røstjernet inn i skutesiden vha glassfibermatter og polyester.

 

Det viste seg også at båten hadde 8 stk gjennomføringer under vann. Flere av disse og tilhørende ventiler var i en slik forfatning at det så ut til å kunne være en reell fare for at båten kunne synke. 2 stk var i OK stand og 6 ble skiftet ut. Monterte nye ventiler med stålkuler/plast.

 

Motor var/er Volvo Penta 2003. Her var det innsnevring i kjølesystem på ferskvannsiden. Lokalisert til termostathuset og reparert. Innsnevring i kjølesystem på saltvannsiden. Lokalisert til rør som leder inn til eksosbend også reparert. Lekasje av sjøvann og defekt dieselslange, også reparert. Gasshåndtaket til motoren låste seg også. Det var nødvendig å utføre reparasjon av gasshåndtak og å skifte ut gasswire. 

 

Det viste seg også å være feil ved monteringen av Furulex rulleforstag, slik at den til tider låste seg og det kunne bli problemer med å få opp og ned seil. Også reparert.

 

Det elektriske anlegget så ut til å være i såpass dårlig forfatning at det måtte skiftes, men etter noen mindre reparasjoner så var faktisk dette ok.

 

Dette var vel det viktigste og "det estetiske" det har jeg vel ennå ikke kommet helt fram til. Det blir vel sånn sett "neste runde".

 

Det aller meste av fritid forsvant jo det første halve året, når man både skulle finne ut av hvordan tingene fungerte og gjennomføre reparasjonene, men så etter et års oppfølging, så fungerer det hele stort sett feilfritt. Dessuten så er båten utrolig billig i bruk. 100 kroner i diesel det holder jo til en evighet når man kombinerer motor og seil.

 

Alt i alt så har båten vært en meget positiv opplevelse, men det har vært ganske mye å holde på med, og noe "jåleri" det har det ikke vært tid til. Spesielt motoren Volvo Penta 2003 imponerer. At den gamle rustklumpen skulle bli som ny, det hadde jeg nesten ikke kunne forestille meg.

 

Kan godt tenkes at jeg kommer til å beholde denne båten lengre enn opprinnelig planlagt.

 

En ting jeg har glemt å nevne over på grunn  av at det var ok på min båt, det er kjølboltene. Disse bør inspiseres og hvis det er noe galt her, så kan det være veldig galt.

 

Alo 33 båten ser jo ellers veldig flott ut og den er sannsynligvis i mye bedre stand enn det som min var. Ville aldri i livet ha lagt på maling innvendig, på Alo 33, med mindre det er for å dekke over noe som er helt ødelagt.

 

 

 

Arne2

Arne2

Kjøpte en ADA 32 produsert i 1980 for ca 1 år siden. Den var i heller dårlig stand og på denne båten så var det helt andre problemer å følge opp. Tanken med denne båten var egentlig å få lært seg det grunnleggende om vedlikehold og reparasjon av båt, og så litt grunnleggende om seiling, for så "å bruke penger på en "ny" båt, etter at man hadde fått lært seg "det grunnleggende".

 

Man kan vel si at jeg først og fremst kjøpte en "studiepakke for båtfaget" og ikke en båt.

 

Skroget var i forbausende god stand, men noe oppsprekking i laminatet rundt innfesting av roret.  Fikk lagt over noen glassfibermatter og polyester, og håper det ble sterkt nok. Selv om skroget var i forholdsvis god stand så hadde faktisk roret forholdsvis store skader i form av groper i overflaten i plastmaterialet. Reparerte dette ved hjelp av glassfibersparkel og to-komponent grunning + bunnstoff.

 

Det viste seg også at det var ganske mye korrosjon i ett av røstjernene der en av vantene (som holder masta) er festet inn. Fjernet litt av plasten over røstjernet for å få bedre oversikt over skaden og fant ut at korrosjonen har gått såpass langt at dette røstjernet på sikt bør skiftes ut. Planen er å bruke vinkelsliper og så skjære røstjernet fri fra skroget. Så er planen å slipe ned området der røstjernet skal sitte, gå til et sveiseverksted og få de til å lage ett nytt, og så støpe det nye røstjernet inn i skutesiden vha glassfibermatter og polyester.

 

Det viste seg også at båten hadde 8 stk gjennomføringer under vann. Flere av disse og tilhørende ventiler var i en slik forfatning at det så ut til å kunne være en reell fare for at båten kunne synke. 2 stk var i OK stand og 6 ble skiftet ut. Monterte nye ventiler med stålkuler/plast.

 

Motor var/er Volvo Penta 2003. Her var det innsnevring i kjølesystem på ferskvannsiden. Lokalisert til termostathuset og reparert. Innsnevring i kjølesystem på saltvannsiden. Lokalisert til rør som leder inn til eksosbend også reparert. Lekasje av sjøvann og defekt dieselslange, også reparert. Gasshåndtaket til motoren låste seg også. Det var nødvendig å utføre reparasjon av gasshåndtak og å skifte ut gasswire. 

 

Det viste seg også å være feil ved monteringen av Furulex rulleforstag, slik at den til tider låste seg og det kunne bli problemer med å få opp og ned seil. Også reparert.

 

Det elektriske anlegget så ut til å være i såpass dårlig forfatning at det måtte skiftes, men etter noen mindre reparasjoner så var faktisk dette ok.

 

Dette var vel det viktigste og "det estetiske" det har jeg vel ennå ikke kommet helt fram til. Det blir vel sånn sett "neste runde".

 

Det aller meste av fritid forsvant jo det første halve året, når man både skulle finne ut av hvordan tingene fungerte og gjennomføre reparasjonene, men så etter et års oppfølging, så fungerer det hele stort sett feilfritt. Dessuten så er båten utrolig billig i bruk. 100 kroner i diesel det holder jo til en evighet når man kombinerer motor og seil.

 

Alt i alt så har båten vært en meget positiv opplevelse, men det har vært ganske mye å holde på med, og noe "jåleri" det har det ikke vært tid til. Spesielt motoren Volvo Penta 2003 imponerer. At den gamle rustklumpen skulle bli som ny, det hadde jeg nesten ikke kunne forestille meg.

 

Kan godt tenkes at jeg kommer til å beholde denne båten lengre enn opprinnelig planlagt.

 

En ting jeg har glemt å nevne over på grunn  av at det var ok på min båt, det er kjølboltene. Disse bør inspiseres og hvis det er noe galt her, så kan det være veldig galt.

 

Alo 33 båten ser jo ellers veldig flott ut og den er sannsynligvis i mye bedre stand enn det som min var. Ville aldri i livet ha lagt på maling innvendig, med mindre det er for å dekke over noe som er helt ødelagt.

 

 

 



×
×
  • Create New...